PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 6, cz.3 Zarządzanie publiczne | 87--99
Tytuł artykułu

Jakość kształcenia jako element strategii marketingowej uczelni wyższej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Quality of Education as Part of the University's Marketing Strategy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wraz z rozwojem rynku szkolnictwa wyższego w Polsce i wzrostem zapotrzebowania na wykształcenie wyższe oraz komercjalizacją kształcenia, pojawia się tendencja wzmacniająca konkurencję pomiędzy uczelniami. I chociaż sektor szkolnictwa wyższego w Polsce nie ma charakteru w pełni rynkowego, ze względu na społeczne znaczenie kształcenia i kluczową rolę regulacyjną państwa, to niemniej jednak rozwijają się w nim mechanizmy konkurencyjne. Rywalizacja pomiędzy podmiotami gospodarczymi o preferencje klientów tworzy miejsce dla rozwoju działalności marketingowej, która była zbędna w okresie socjalizmu realnego. Polski sektor uczelni wyższych w ciągu ostatniego dwudziestopięciolecia stał się swoistym laboratorium rozwoju koncepcji marketingowych, w szczególności zaś dotyczących marketingu relacji. Celem artykułu jest ukazanie roli, jaką odgrywa jakość (w odniesieniu do uczelni wyższych - jakość kształcenia) w komunikacji marketingowej uczelni wyższych w Polsce. W artykule sformułowana została następująca teza: zauważalny jest wzrost znaczenia jakości kształcenia w aktywności marketingowej uczelni wyższych w Polsce. Metodyka badań oparta została o badania ilościowe przeprowadzone w 2014 roku wśród studentów różnych kierunków kształcenia.(fragment tekstu)
EN
With the development of the higher education market in Poland, the increased demand for higher education, and the commercialization of education there is a tendency strengthening competition between universities. Polish higher education sector in the last twenty-five years has become a kind of laboratory development of marketing concepts, in particular, on the relationship marketing. This article aims to show the role it plays quality (in relation to the university - the quality of education) in the marketing communications universities in Poland. The research methodology was based on quantitative research conducted in 2014 among students of different faculties.(original abstract)
Rocznik
Strony
87--99
Opis fizyczny
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Ansoff A.I. (1985), Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
  • Armstrong M. (1993), Handbook of Management Techniques, Kogan Page, London.
  • Bank J. (1996), Zarządzanie przez jakość, Warszawa.
  • Copulsky J., Wolf M. (1990), Relationship Marketing. Positioning for the Future, "Journal of Business Strategy", 7-8, vol. 11.
  • Figlewicz R. (2002), Badanie zadowolenia ze studiowania - pierwszy krok w stronę akredytacji środowiskowej [w:] Akredytacja programów dydaktycznych uczelni jedną z dróg podniesienia jakości nauczania, materiały konferencyjne, red. J. Dietl, Z. Sapijaszka, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.
  • Garvin D. (1988), Managing Quality, The Free Press, New York.
  • Griffin R. (1997), Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Iwasiewicz A. (1999), Zarządzanie jakością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.
  • Juran J.M. (1988), Quality Control, Handbook, New York McGraw-Hill.
  • Konstytucja RP art. 70, ust. 2.
  • Kotler Ph. (2005), Marketing - Koncepcje marketingu w XXI wieku, REBIS, Poznań.
  • Krupski R. (2007), Strategie relacyjne, red. H.G. Adamkiewicz-Drwiłło, Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Determinanty i narzędzia zdobywania przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.
  • Leonard B. (1983), Relationship Marketing, Emerging Perspectives on Services Marketing, American Marketing Association, Chicago.
  • Otto J. (2004), Marketing relacji, C.H. Beck, Warszawa.
  • Parasuraman A., Zeithmal V.A., Berry L.L. (1990), Delivering Quality Service. Balancing Customer Perceptionsand Expectations, The Free Press, New York.
  • Patora R. (2013), Problems of organizational changes in non-public academies in Poland neo-institutional versus adaptive inspirations [w:] R. Borowiecki, A. Jaki, T. Rojek (red.), Contemporary economies in the face of new challenges. Economic, social and legal aspects, Foundation of the Cracow University of Economics, Kraków.
  • Peck H. (1997), Towards a Framework for Relationship Marketing - the Six Markets Model Revisited and Revised, Academy of Marketing Proceedings, The Manchester Metropolitan University.
  • Radkowski K. (2006), Proces świadczenia usług jako istotny element kształtowania przewagi konkurencyjnej w przedsiębiorstwach usługowych, red. G. Sobczyk, Zachowania podmiotów na rynku w warunkach konkurencji, wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • Rychły-Lipinska A., Dajczak K. (2006), System zarządzania jakością czynnikiem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynku, red. G. Sobczyk, Zachowania podmiotów na rynku w warunkach konkurencji, wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • Sułkowski Ł., Białecki K.P. (2007), Marketing w świetle paradygmatów nauk społecznych, [w:] red. nauk. Sz. Figiel, Marketing w gospodarstwie opartej na wiedzy, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
  • Sułkowski Ł., Seliga R. (2007), Specyfika marketingu partnerskiego w sektorze szkolnictwa wyższego w Polsce, Konkurencyjność i innowacyjność współczesnych organizacji, red. J. Stankiewicz, Zielona Góra.
  • Trawnicka S. (1997), Badanie postrzeganej jakości usług, Problemy Jakości, wyd. Sigma-Not, Warszawa.
  • Urbaniak M. (1998), TQM - jakość i zadowolenie klienta, "Marketing w praktyce", 5.
  • Wasilewski L. (1998), Rozważania o jakości, OBJW, "ZETOM", Warszawa.
  • Zeller P. (2004), Proces oceny jakości usługi szkoły wyższej z perspektywy studenta, red. G. Nowaczyk, M. Kolasiński, Marketing szkół wyższych, WSB, Poznań.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407311

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.