PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 59 nr 2 Finanse publiczne, korporacyjne i prywatne w warunkach niepewności | 137--145
Tytuł artykułu

Financing Tourism Destinations from Public and Private Funds - a Case Study of Slovakia

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
A key precondition for the sustainable development of a tourism destination is an effective organizational structure that can be provided by a destination management organization (DMO). A DMO can coordinate the interests of the public and the private sector but, because its services are costly, it requires the pooling of resources of both these sectors. Therefore, the activities of DMOs should be funded through public-private partnership, where the budget is made up of contributions from all stakeholders, government subsidies, and incomes from business activity. In order to offer adequate support to tourism development in countries like the Slovak Republic, which admittedly has a great yet underdeveloped tourism potential, a complex financing mechanism needs to be set up. The Tourism Support Act No. 91/2010 partly regulates the promotion of tourism in Slovakia and creates conditions for the emergence of tourism organizations in tourist destinations.(original abstract)
Podstawowym warunkiem zrównoważonego rozwoju turystyki w regionach turystycznych jest skuteczna struktura organizacyjna i zarządcza, którą zapewnić może powołana w tym celu tzw. spółka zarządzająca obszarem (miejscowością, regionem) turystycznym (destination management organization - DMO). Spółka taka ma za zadanie koordynowanie interesów sektora prywatnego i publicznego, a ponieważ jej działalność jest kosztowna, wymaga również łączenia zasobów obu tych sektorów. W związku z tym finansowanie DMO należy oprzeć na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego, a na jego budżet składać się winny wkłady interesariuszy, dotacje rządowe i dochody z działalności gospodarczej. Dla odpowiedniego wspierania rozwoju turystyki w takim kraju jak Republika Słowacka, która ma wielki, lecz - trzeba to samokrytycznie przyznać - niewykorzystany potencjał, konieczny jest złożony mechanizm finansowania. Ustawa o promocji turystyki nr 91/2010 częściowo reguluje wsparcie sektora turystycznego na Słowacji i tworzy warunki do powstania organizacji turystycznych w regionach turystycznych.(abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Bibliografia
  • Gúčik M. et al., Manažment cieľového miesta, Slovak-Swiss Tourism, Banská Bystrica 2012.
  • Holešinská A., Destinační management jako nástroj regionální politiky cestovního ruchu, Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, Brno 2012.
  • Chovan J., Systémová tvorba a používanie zdrojov pri financovaní rozvoja cestovného ruchu v regiónoch, in: Cestovný ruch a regionálny rozvoj. Zborník z vedeckej konferencie, Ekonomická fakulta UMB, Banská Bystrica 2000.
  • Kamannová S., Destination Marketing Organizations in Europe, 2008, www.destinationmarketing. org/images/pdf/DMO_Europe_2008.pdf [27.11.2009].
  • Kiráľová A., Marketing destinace cestovního ruchu, Ekopress, Praha 2003.
  • Michálková A., Prínosy a riziká aplikácie Zákona o podpore cestovného ruchu, 2010, http://of. euba.sk/zbornik2011/ZBORNIK VEDECKYCH STATI 2011-PDF/KSCR/MICH% C3 LKOV _A._KSCR.pdf [6.12.2013].
  • Michálková A., Regionálne siete v cestovnom ruchu, Ekonomická Univerzita v Bratislave, Bratislava 2010.
  • Morrison M.A., Marketing and Managing Tourism Destinations, Routledge, London 2013.
  • Patúš P. et al., Manažment regiónu a strediska cestovného ruchu, Merkantil, Banská Bystrica 1997.
  • Pike S., Destination Marketing Organisations, Elsevier, Oxford 2004.
  • Strašík A., Petrík I., Hanesová L., Financovanie a podpora cestovného ruchu v cieľovom mieste, "Acta Oeconomica" 2007, No. 22.
  • Šimčíková G., Granty v cestovnom ruchu, "Hotelier" 2007, roč. I.
  • Šimčíková G., Granty v cestovnom ruchu - ako začať, "Hotelier" 2007, roč. I.
  • Zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407577

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.