PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 2 (36) | 61--76
Tytuł artykułu

Aktywność aksjologiczna realizowana w procesach wychowawczych w środowisku akademickim

Autorzy
Warianty tytułu
Axiological Activity Carried Out in Educational Process in Academia
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmieniająca się gwałtownie rzeczywistość pod wpływem idei ponowoczesności wywiera olbrzymi wpływ na różne sfery ludzkiej aktywności kulturowej. W znaczącej mierze wpływa na moralność zarówno jednostki ludzkiej, jak i całych społeczności. Jednym z elementów kultury jest edukacja. Szkolnictwo wyższe w szczególnej mierze jest wrażliwe na wszelakie nowości ideowe, mające znaczący wpływ na prowadzone badania naukowe. Gwałtowne zachwianie systemem wartości w tym środowisku może skutkować poważnymi wypaczeniami egzystencjalnymi zarówno u poszczególnych osób, jak i w całych instytucjach. Z tego względu tak istotną rolę odgrywa wychowanie w środowisku akademickim. Ważnym jego elementem jest sfera aksjologiczna. W sposób instytucjonalny można ją realizować poprzez wdrażanie odpowiednich kodeksów etycznych. (abstrakt oryginalny)
EN
Rapidly changing reality promoting the ideas of postmodernity has a huge impact on the different cultural spheres of human activity. It affects both individual human morality and entire communities. One of the elements of culture is education. Higher education is in a special way sensitive to all kinds of new ideologies, having a significant impact on their research. Violent disturbance of the system of values in this environment may result in serious existential distortions of both individuals as well as entire institutions. Therefore, education plays an important role in academia. It is a significant element is the axiological sphere. It can be achieved through the implementation of appropriate codes of ethics. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
61--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Andrzejuk, A., (1998), Człowiek i decyzja, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Navo.
  • Chudy, W., (2009), Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, Lublin: TN KUL.
  • Giedymin, J., (1994), Czy warto przyjąć propozycje tekstualizmu? W: Dokąd zmierza współczesna humanistyka?, Warszawa: Instytut Kultury, 41-49.
  • Guardini, R., (1969), Świat i osoba, Kraków: Znak.
  • Herbut, J., (1997), Etos, [w:] J. Herbut (red.), Leksykon filozofii klasycznej, Lublin: TN KUL, 174-176.
  • Hoły-Łuczaj, M., (2015), Posthumanizm. Między metafizyką a etyką, "Kultura i wartości", 11, 45-61.
  • Kapias, M., Polok, G., (2007), Osoba - Cnota - Wartość. Wybrane zagadnienia z etyki nauczyciela akademickiego, Katowice: Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
  • Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej (2015), Postulaty Antykryzysowe, 3 lutego 2015, pobrano 9 marca 2015 z: http://komitethumanistyki.pl/2015/02/03/postulaty-antykryzysowe/
  • Korporowicz, L., (1996), Osobowość i komunikacja w społeczeństwie transformacji, Warszawa: Instytut Kultury UW.
  • Koslowski, P., (1987), Die postmoderne Kultur. Gesellschaftlich-kulturelle Konsequenzen der technischen Entwicklung, München: C.H. Beck.
  • Kowalczyk, S., (2010), Etyka - zagrożeniem wolności nauki?, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym", 13(2), 19-23.
  • Kryk, B., (2001), Czy kodeks przedsiębiorstwa może stanowić rozwiązanie problemów firmy, [w:] W. Gasparski, J. Dietl (red.), Etyka biznesu w działaniu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 340-348.
  • Łata, J.A., (1994), Lęk przed pustką i bezsensem, "Communio", 14(6), 40-45.
  • Murawska, A., (1998), Rola nauczyciela akademickiego w kontekście edukacji aksjologicznej, [w:] E. Radecki (red.), Student - nauczyciel akademicki, Szczecin: PoNad, 112-117.
  • Nowak, M., (1999), Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin: RW KUL.
  • Podstawy etyczne funkcjonowania społeczności Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, pobrano 9 marca 2015 z: http://www.ue.katowice.pl/uczelnia/o-uczelni/kodeks-etyczny.html
  • Słownik Języka Polskiego PWN, pobrano 9 marca 2015 z: http://sjp.pwn.pl/sjp/uniwersum;2579200.html
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2005 Nr 164, poz. 1365, art. 13.1.2, 111.1.1.
  • Wojtyła, K., (1994), Osoba i czyn, Lublin: RW KUL.
  • Zbiegień-Maciąg, L., (1996), Etyka w zarządzaniu, Warszawa: Centrum Informacji Menedżera.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407637

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.