PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 19 Małe miasta : wybrane problemy zagospodarowania | 95--111
Tytuł artykułu

Ekonomiczne oddziaływanie centrów handlowych na małe miasta i obszary wiejskie w subregionie południowym województwa śląskiego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Economic Impact of Shopping Malls in the South Sub-Region of the Silesian Voivodeship on Small Towns and Rural Areas
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój centrów handlowych wpływa w różny sposób na obszary zewnętrzne dużych miast. Efektem mogą być zmiany ekonomiczne, rynku pracy, zachowania konsumentów, komunikacyjne oraz zagospodarowania przestrzennego. Negatywnym następstwem może być zanik podstaw funkcjonowania podmiotów gospodarczych w małych miastach, pełniących funkcje usługowe wobec otaczających obszarów wiejskich, natomiast pozytywnym spadek cen i polepszenie jakości oferowanych usług. Celem pracy jest ocena oddziaływania centrów handlowych na przedsiębiorców działających w małych miastach i na obszarach wiejskich, położonych w subregionie południowym województwa śląskiego, w strefie wpływu miasta Bielska-Białej. Na podstawie przeprowadzonych w 2012 roku badań ankietowych z przedsiębiorcami w wybranych gminach subregionu bielsko-bialskiego określono ekonomiczny wpływ centrów handlowych. Centra handlowe stanowią bezpośrednią konkurencję dla niewielkiej liczby ankietowanych przedsiębiorców, bo tylko 7% ogółu. Utrata klientów została zrekompensowana dzięki dodatkowym zleceniom. Najbardziej doceniane są zwłaszcza nowe przyjazne formy robienia zakupów. Podsumowując, centra handlowe stanowią konkurencję dla przedsiębiorców, ale także przyczyniają się do poprawy jakości i konkurencyjności świadczonych usług. (abstrakt oryginalny)
EN
The development of shopping malls affects in different ways the outer areas of large cities. It can result in changes in the economy, labour market, consumer behaviour, and land-use planning. The negative effect can be the disappearance of the economic foundations of the functioning of business entities in small towns, which provide services to the surrounding rural areas, while the positive effect can be the declining prices and improving quality of the services offered. The aim of this work is to assess the impact of shopping malls on entrepreneurs operating in small towns and rural areas, located in the southern sub-region of Silesian Voivodeship, in the zone of influence of the city of Bielsko-Biała. On the basis of a survey conducted in 2012 among entrepreneurs in selected municipalities of the Bielsko-Biała sub-region, the economic impact of shopping centers is presented. Shopping centers are direct competition for a small number of the entrepreneurs surveyed (only 7% of the total number). Loss of customers has been offset by new orders. Especially the new, friendly forms of shopping are appreciated. Shopping malls are competition for entrepreneurs but also contribute to improving the quality and competitiveness of the services provided. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Brol R., Maj M., Strahl D., 1990, Metody typologii miast, Wydawnictwo AE weWrocławiu, Wrocław, s. 35.
  • Budner W., 1999, Lokalizacja przedsiębiorstw, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu,Poznań, s. 22, 23.
  • Gibas P., 2013, The outer metropolitan zone as the area on impact of shopping malls in Silesian voivodeship, [w:] Heffner K., Twardzik M. (red.), The impact of shoppingmalls on the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodeship),"Studia Regionalia KPZK", 37, Warsaw, s. 65, 70.
  • Halama A., 2013, Economic impact of shopping malls on the outer metropolitan zone,[w:] Heffner K., Twardzik M. (red.), The impact of shopping malls on the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodeship), "Studia Regionalia KPZK", 37, Warsaw, s. 118, 119.
  • Neumark D., Zhang J., Ciccarella S., 2008, The effects of Wall-Mart on local labour markets, "Journal of Urban Economics", 63, www.elsevier.com.locate.jue, s. 428.
  • Nowa definicja MŚP. Poradnik dla użytkowników i wzór oświadczenia, 2006, Komisja Europejska, http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/smedefinition/index_pl.htm.
  • Rocznik demograficzny 2013, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  • Rynek wewnętrzny w 2010 r. Informacje i opracowania statystyczne, 2012, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, http://www.stat.gov.pl.
  • Rynek wewnętrzny w 2011 r. Informacje i opracowania statystyczne, www.stat.gov.pl,Bank Danych Lokalnych, REGON.
  • Sobieraj I. (red.), 2012, Kompetencje informacyjno-komunikacyjne i międzykulturowe w gospodarce. Od adaptacji do innowacji, Scholar, Warszawa, s. 30, 31, http://www.efs. gov. pl/AnalizyRaportyPodsumowania/baza_projektow_badawczych_efs/Strony/raport_podsumowujacy_projekt_badawczy_POKL_08052012.aspx.
  • Strużycki M. (red.), 2000, Koncentracja w handlu a współpraca producentów i dystrybutorów,IRWIK, Warszawa, s. 32.
  • Twardzik M., 2013, Impact of shopping malls on the outer metropolitan area and their social influence, [w] Heffner K., Twardzik M. (red.), The impact of shopping mallson the outer metropolitan zones (the example of the Silesian Voivodeship), "Studia Regionalia KPZK", 37, Warsaw, s. 97.
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny, Dz.U., 1964, nr 16, poz. 93 z późn. zm., http://isap.sejm.gov.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171411153

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.