Czasopismo
2015
|
Kultura organizacji publicznych świadczących usługi społeczne: orientacja, uwarunkowania i efekty
|
98--110
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W każdej z 28 organizacji jej 10 pracowników oceniało sześć podstawowych cech organizacji, które według Camerona i Quinna [2011] określają jej typ kultury organizacyjnej. Były nimi: ogólna charakterystyka organizacji, styl przywództwa, styl zarządzania pracownikami, mechanizmy zapewniające organizacji spójność, kluczowe wartości organizacyjne oraz stosowane w organizacji kryteria sukcesu. Cechom tym przypisane są cztery różne odpowiedzi charakteryzujące odmienne typy kultury organizacyjnej - kulturę hierarchii, rynku, adhokracji i klanu. Badane cechy oceniane były w skali od 0 do 100 punktów - pracownicy rozdzielali 100 punktów w zależności od tego, w jakim stopniu dana odpowiedź odzwierciedlała w ich opinii sytuację w danej organizacji [Cameron i Quinn, 2011, s. 27-34; Chuda i Wyrwicka, 2013, s. 10]. Badani ocenili również, jaki w ich opinii powinien być pożądany przyszły typ kultury organizacyjnej. Dominujący typ kultury określała najwyższa liczba punktów uzyskanych przez dany typ kultury, liczona jako średnia ocena przez pracowników badanych cech w danej organizacji.(fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
Strony
98--110
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Cameron K.S, Quinn R.E. (2011), Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework, Jossey-Bass, San Francisco.
- Chuda A., Wyrwicka M.K. (2013), Diagnoza kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa usługowego, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, "Organizacja i Zarządzanie", nr 59
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171414707