PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 2 (49) | 117--129
Tytuł artykułu

Koncepcja primingu w studiach nad komunikowaniem politycznym

Autorzy
Warianty tytułu
The concept of priming within political communication studies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie poświęcone jest koncepcji torowania (priming) oraz efektowi torowania i jego roli oraz konsekwencjom dla komunikowania politycznego. Pojęcie torowania (efekt poprzedzania, priming) pochodzące z psychologii kognitywnej oznacza sytuację poznawczą, w której bodziec pojawiający się wcześniej modyfikuje poprawność i łatwość rozpoznawania albo przetwarzania bodźców pojawiających się później. W komunikacji politycznej analizy dotyczące torowania koncentrują się na używaniu przez odbiorców kryteriów, standardów służących do oceny rzeczywistości politycznej, a których rolę pełnią kwestie najbardziej dostępne w mediach (najczęściej i najbardziej intensywnie relacjonowane). Priming należy do zagadnień istotnych dla nauk o komunikowaniu, ale jeszcze słabo opracowanych, podobnie jak relacja koncepcji torowania do hipotezy agenda setting. Niektórzy badacze uważają, że torowanie jest częścią agenda setting (drugi poziom agenda setting), inni zaś, że priming nie mieści się w obrębie tej teorii - jest zupełnie odrębną koncepcją, wyjaśniającą jedynie konsekwencje ustanawiania agendy. Niniejsze opracowanie jest próbą uporządkowania dotychczasowych propozycji naukowych dotyczących primingu oraz określenia relacji koncepcji torowania oraz ustanawiania agendy. (abstrakt oryginalny)
EN
The study is devoted to the priming concept and the priming effect, as well as their role and consequences for political communication. The concept of priming is considered within cognitive psychology as a cognitive situation. In this situation, the preceding positive incentive can modify the manner in which the following incentive is recognized and processed. Within political communication, priming analysis focuses on the criteria used by the audience in evaluating political objects and reality. The priming concept suggests that the most accessible issues in media broadcasts become the standards of assessing political reality. Priming is regarded as a very meaningful concept within communication science, but studies in this field are relatively rarely, the same with studies on the relationship between priming and the agenda setting hypothesis. This study is an attempt to organize current ideas about the political dimension of priming and to specify the relationship between these two concepts. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
117--129
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Maruszewski T., Psychologia poznawcza, Gdańsk 2001.
  • Sternberg R.J., Psychologia poznawcza, Warszawa 2001.
  • Iyengar S., Kinder D.R., News that Matters. Television and American Opinion, Chicago 1987.
  • Weaver D.H., Thoughts on Agenda Setting, Framing and Priming, "Journal of Communication" Vol. 57 ( 2007), nr 1.
  • Michalczyk S., Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Katowice 2008.
  • Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005.
  • Nowak E., Riedel A., Agenda setting, priming, news framing. Analiza porównawcza telewizyjnych audycji informacyjnych TVN i TVP1 w okresie kampanii przedwyborczych w Polsce 2005 i 2007, "Zeszyty Prasoznawcze" 2008, nr 1/2.
  • Francuz P., Sherstyuk I., Torowanie intencji bohaterów wiadomości telewizyjnych: efekty asymilacji i kontrastu, [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji. 2, pod red. P. Francuza, Lublin 2004.
  • Willnat L., Agenda Setting and Priming: Conceptual Links and Differences, [w:] Communication and Democracy. Exploring the Intellectual Frontiers in Agenda-Setting Theory, ed. by M.E. McCombs, D.L. Shaw, D.H. Weaver, Mahwah, NJ 1997.
  • Johnson-Cartee K.S., News Narratives and News Framing. Constructing Political Reality, Lanham 2005.
  • Scheufele D.A., Tewskbury D., Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models, "Journal of Communication" Vol. 57 (2007), nr 1.
  • Althaus S.L., Kim Y.M., Priming Effects in Complex Information Environment: Reassessing the Impact of News Discourse on Presidential Approval, "The Journal of Politics" Vol. 68 (2006), nr 4.
  • Miller J.M., Krosnick J.A., News Media Impact on the Ingredients of Presidential Evaluations: Politically Knowledgeable Citizens Are Guided by a Trusted Source, "American Journal of Political Science" Vol. 44 (2001), nr 2.
  • Druckman J.N., Holmes J.W., Does Presidential Rhetoric Matter? Priming and Presidential Approval, "Presidential Studies Quarterly" Vol. 34 (2004), nr 4.
  • Lenz G.S., Learning and Opinion Change, Nor Priming: Reconsidering the Priming Hypothesis, "American Journal of Political Science" Vol. 53 (2009), nr 4.
  • Weaver D.H., McCombs M., Shaw D., Agenda-Setting Research: Issues, Attributes and Influences, [w:] Handbook of Political Communication Research, ed. by L.L. Kaid, Mawhaw, NJ 2004.
  • Szalkowska A., Francuz P., Torowanie intencji bohaterów wiadomości telewizyjnych: w kierunku rozumienia narracji, [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji. 2, pod red. P. Francuza, Lublin 2004.
  • Perloff R.M., Political Communication. Politics, Press and Public in America, Mawhaw, NJ 1998.
  • Lazarsfeld P., Berelson B., Gaudet H., The People's choice: How the voter makes up his mind in a presidential campaign, New York 1944.
  • Klapper J.T., The Effects of Mass Communication, Glencoe, Ill. 1960.
  • Noelle-Neumann E., Return to the Concept of Powerful Mass Media, "Studies of Broadcasting" Vol. 9 (1973).
  • Gerbner G., Gross L., System of cultural indicators, "Public Opinion Quarterly" Vol. 38 (1974).
  • Takeshita T., Current Critical Problems in Agenda-Setting Research, "International Journal of Public Opinion" Vol. 18 (2005), nr 3.
  • McCombs M., Shaw D., The Agenda Setting Function of Mass Media, "Public Opinion Quarterly" Vol. 36 (1972).
  • McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008.
  • Dearing J.W., Rogers E.M., Agenda Setting. Communication Concepts, Vol. 6, Thousand Oaks, Ca. 1996.
  • Cobb R., Elder T., The Politics of Agenda Building: An alternative perspective for modern democratic theory, "Journal of Politics" Vol. 33 (1971).
  • Linsky M., Impact: how the press affects federal policymaking, New York 1986.
  • Palczewski M., Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN, "Studia Medioznawcze" 2011, nr 1.
  • Twersky A., Kahneman D., Rational Choice and the Framing of Decisions, "The Journal of Business" Vol. 57 (1986), nr 4.
  • Baran S.J., Davis D.K., Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007.
  • Semetko H.A., Valkenburg P.M., Framing European politics: A content analysis of press and television news, "Journal of Communications" Vol. 50 (2000), nr 2.
  • Durham F.D., Breaching Powerful Boundaries: A Postmodern Critique of Framing, [w:] Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Social World, ed. by S.D. Reese, O.H. Gandy, A.E. Grant, London 2001.
  • Entman R.M., Projections of Power. Framing News, Public Opinion, and U.S. Foreign Policy, Chicago 2004.
  • McCombs M., New frontiers in agenda setting: Agendas of attributes of frames, "Mass Communication Review" Vol. 24 (1997), nr 1/2.
  • Kosicki G.M., Problems and Opportunities in Agenda Setting Research, "Journal of Communication" Vol. 43 (1993), nr 2.
  • Doing News Framing Analysis. Empirical and Theoretical Perspectives, ed. by P. D'Angelo, J.A. Kuypers, New York 2010.
  • Holbrook R.A., Hill T.G., Agenda-Setting and Priming in Prime Time Television, "Political Communication" Vol. 22 (2005).
  • Schulz W., Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, Kraków 2006.
  • Soroka S.N., Agenda-setting dynamics in Canada, Vancouver 2002.
  • Schattschneider E.E., The Semisovereign People: A Realist's View of Democracy in America, Hinsdale, Ill. 1960.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417005

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.