PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 15 | 17--24
Tytuł artykułu

Wiedza instrumentem podnoszenia sprawności rynkowej przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Knowledge as the Lifting Instrument for the Market Efficiency of the Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Istotnym czynnikiem (instrumentem) wpływającym na sprawność rynkową współczesnego przedsiębiorstwa staje się wiedza. Fakt ten jest najbardziej zauważalny w ogromnym rozwoju przemysłu i działalności gospodarczej, związanym z wytwarzaniem i rozpowszechnianiem wiedzy. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie znaczenia wiedzy i związanego z nią określonego poziomu zaufania jako instrumentu umożliwiającego podniesienie sprawności rynkowej przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
EN
Modern enterprise knowledge is becoming an important factor for the market efficiency of the company. This fact is most noticeable in the huge industrial development and economic activity associated with the production and dissemination of knowledge. The purpose of this article is to present the importance of knowledge and associated a certain level of trust, as an instrument to improve the efficiency of enterprise's market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
17--24
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Barber B., The Logic and Limits of Trust, Rutgers University Press, New Brunswick 1983.
  • Błaszczuk A., Brdulak J.J., Guzik M., Pawluczuk A., Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2004.
  • Brdulak J.J., Zarządzanie wiedzą a proces innowacji produktu. Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2005.
  • Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
  • Bylok F., Zaufanie i współczesny rynek, [w:] Oblicza kapitału społecznego. Studium teoretyczno-empiryczne, red. F. Bylok, A. Kwiatek, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2009.
  • Coleman J., Foundations of Social Theory, Harvard University Press, Cambridge 1990.
  • Drucker P., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  • Gibb J.R., Trust, a New View of Personal and Organizational Development, Guild of Tutors Press, International College, Los Angeles 1978.
  • Gołuchowski J., Inżynieria wiedzy w świecie nauk o wiedzy, [w:] Wprowadzenie do inżynierii wiedzy, red. J. Gołuchowski, Difin, Warszawa 2011.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych, Difin, Warszawa 2007.
  • Hamel G., Prahalad C.K., Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa 1999.
  • Hardin R., Zaufanie, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2009.
  • Hosmer L.T., Trust: The Connecting Link Between Organizational Theory and Philosophical Ethics, ,,Academy of Management Review" 1995, Vol. 20(2).
  • Karpowicz E., Dzielenie się wiedzą jako innowacja społeczna, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, red. B. Wawrzyniak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły. Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2003.
  • Kłak M., Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce 2010.
  • Kukowska K., Trust as a Source of Capital for a Company Operating in the Wood Industry, "Annals of Warsaw University of Life Sciences - SGGW. Forestry and Wood Technology" 2013, No. 83.
  • Levin D.Z., Cross R., The Strenght of Week Ties You Can Trust: The Mediating Role of Trust in Effective Knowledge Transfer, "Management Science" 2004, Vol. 50(11).
  • Luhmann N., Trust and Power, Wiley, Chichester 1979.
  • Mayer R.C., Davis J.H., Schoorman D.F., An Integrative Model of Organizational Trust, "Academy of Management Review" 1995, Vol. 20(3).
  • Moorman Ch., Deshpandt R., Zeltman G., Factors Affecting Trust in Market Research Relationships, "Journal of Marketing", Vol. 57, January 1993.
  • Paliszkiewicz J.O., Zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach - koncepcja oceny i modele, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007.
  • Paliszkiewicz J.O., Zaufanie w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
  • Ribiere V.M., Building a Knowledge Centered Culture: A Master of Trust, [w:] Creating the Discipline of Knowledge Management: The Latest in University Research, ed. M. Stankosky, Elsevier Butter-Heinemann, Oxford 2005.
  • Robbins S.R., Managing Today!, Prentice Hall, Upper Saddle River 2000.
  • Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.
  • Strużycki M., Konkurencja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem, red. M. Strużycki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 1998.
  • Sztompka P., Kulturowe imponderabilia szybkich zmian społecznych: zaufanie, lojalność, solidarność, [w:] Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji, red. P. Sztompka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999.
  • Zand D.E., Trust and Managerial Problem Solving, "Administrative Science Quarterly" 1972, Vol. 17, No. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417279

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.