PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 9 (3) | 15--24
Tytuł artykułu

Rola państwa w systemie kształcenia politycznego w Niemczech

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of The State in The System of Political Education in Germany
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
The article presents the concept of political education in Germany, specifically taking into consideration the role of the state in building democracy and open society. The context for consideration is the institutionalized model of school and non-school political education in Germany, which constitutes a part of the civic education system conducted by the state on the federal level and in the federal states. The state, through its institutions, is particularly responsible for the implementation of civic education. This paper also outlines the terminological problems in civic education from the Polish and German language perspective and the institutional and legal determinants used in political education. It should be noted, that the above-mentioned research problem is interdisciplinary, because it combines political, social and cultural elements and is characterized by the broad spectrum of interpretation and is multi-faceted, and the conclusions that can be drawn from its analysis (a substantial role of the state and financial support, an apolitical system of civic education, a high degree of institutionalization, presence and activity of the so-called "leading institutions", a clear division of competences between the institutions responsible for political education, presence of political education in public debate, etc.) can prove to be useful in social studies or in the implementation of innovative system solutions in civic education(original abstract)
Słowa kluczowe
PL
EN
Rocznik
Numer
Strony
15--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
  • 1. Beck U., Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne, Frankfurt/ Main 1986.
  • 2. Bender W., Objekt und Erkenntnis, Wiesbaden 1991.
  • 3. Dahl R., Demokracja i jej krytycy, Kraków 2000.
  • 4. Gagel W., Geschichte der politischen Bildung in der Bundesrepublik Deutschland 1945-1989, Opladen 1995.
  • 5. Habermas J., Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, Warszawa 1993.
  • 6. Lange D., Monitor politische Bildung. Daten zur Lage der politischen Bildung in der Bundesrepublik Deutschland, Schwalbach/Ts. 2010.
  • 7. Litt T., Die politische Selbsterziehung des deutschen Volkes, Schriftenreihe der Bundeszentrale für Heimatdienst, Bonn 1955.
  • 8. Meyer G. (red.), Kultura polityczna w Polsce i w Niemczech, Warszawa 2008.
  • 9. Popper K., Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie tom 1 i 2 , Warszawa 2006.
  • 10. Sander W. (Hrsg.), Handbuch. Politische Bildung, Bonn 2005.
  • 11. Sartori G., Teoria demokracji, Warszawa 1994.
  • 12. Siellawa-Kolbowska K.E. (red.), Edukacja obywatelska w Niemczech i w Polsce. Raport z badań, Warszawa 2008.
  • 13. Sobol E. (red.), Słownik Języka Polskiego, Warszawa 1993.
  • 14. Sutor B., Politische Bildung als Praxis. Grundzüge des didaktischen Konzepts, Schwalbach/Ts 1992.
  • 15. Wahrig G., Deutsches Wörterbuch, Gütersloh 1997.
  • 16. Walicka B. (red.), Słownik politologii, Warszawa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417461

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.