PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 2 (49) | 173--175
Tytuł artykułu

Michał Kaczmarczyk, The Mass Media in Poland. Between the Mission and the Market

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Książka The mass media in Poland... jest udaną próbą syntetycznego przedstawienia systemu medialnego Polski w perspektywie historycznej i współczesnej. W rozdziale pierwszym autor dokonuje konceptualizacji najważniejszych pojęć odnoszących się do zastosowanej w jego badaniach metody analizy systemowej środków masowego przekazu. Przedstawia także w sposób syntetyczny dzieje polskich mediów, dzieląc je na sektor drukowany oraz elektroniczny. Poświęca przy tym szczególną uwagę przekształceniom prasy w okresie transformacji systemowej i wskazuje na kluczowe wydarzenia w historii mediów, nierzadko rzutujące na ich dzisiejsze oblicze. Rozdział drugi poświęcony jest charakterystyce otoczenia systemu medialnego i przynosi czytelnikowi szczegółowy opis kompetencji konstytucyjnych organów Rzeczypospolitej Polskiej, polskiego systemu partyjnego i gospodarczego. Autor analizuje w nim także zjawisko ekonomizacji mediów oraz omawia podstawy prawne funkcjonowania prasy. W kolejnym, trzecim rozdziale, szczegółowo przedstawiony został rynek gazet i czasopism: jego struktura, specyfika oraz najważniejsze zjawiska i tendencje wyznaczające kierunki rozwoju mediów drukowanych na przestrzeni ostatnich lat. Z kolei w rozdziale czwartym autor koncentruje swoje rozważania wokół problematyki funkcjonowania sektora polskich mediów elektronicznych, charakteryzując rynek radiowy, telewizyjny i internetowy oraz kompetencje i zasady działania organów państwa regulujących ów sektor. Książkę wieńczy syntetyczne kalendarium przedstawiające najważniejsze wydarzenia polskiej historii politycznej w latach 1945-1989, pozwalające zagranicznemu czytelnikowi zrozumieć kontekst rozwoju mediów w minionych dziesięcioleciach. (fragment tekstu)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
173--175
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu
Bibliografia
  • Sonczyk W., Media w Polsce. Zarys problematyki, Warszawa 1999.
  • Mielczarek T., Między monopolem a pluralizmem. Zarys dziejów środków komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-1997, Kielce 1998.
  • Media publiczne w Polsce. Teraźniejszość i przyszłość, red. nauk. J.W. Adamowski, L. Jaworski, Warszawa 2007.
  • Oblicza polskich mediów po 1989 roku, red. L. Pokrzycka, B. Romiszewska, Lublin 2008.
  • Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989, pod red. B. Dobek-Ostrowskiej, Wrocław 2002.
  • Środki masowej informacji w Polsce po likwidacji instytucji cenzury (1990-2000), pod red. J.W. Adamowskiego, Warszawa 2000.
  • Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP?, red. nauk. M. Sokołowski, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417613

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.