Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Książka The mass media in Poland... jest udaną próbą syntetycznego przedstawienia systemu medialnego Polski w perspektywie historycznej i współczesnej. W rozdziale pierwszym autor dokonuje konceptualizacji najważniejszych pojęć odnoszących się do zastosowanej w jego badaniach metody analizy systemowej środków masowego przekazu. Przedstawia także w sposób syntetyczny dzieje polskich mediów, dzieląc je na sektor drukowany oraz elektroniczny. Poświęca przy tym szczególną uwagę przekształceniom prasy w okresie transformacji systemowej i wskazuje na kluczowe wydarzenia w historii mediów, nierzadko rzutujące na ich dzisiejsze oblicze. Rozdział drugi poświęcony jest charakterystyce otoczenia systemu medialnego i przynosi czytelnikowi szczegółowy opis kompetencji konstytucyjnych organów Rzeczypospolitej Polskiej, polskiego systemu partyjnego i gospodarczego. Autor analizuje w nim także zjawisko ekonomizacji mediów oraz omawia podstawy prawne funkcjonowania prasy. W kolejnym, trzecim rozdziale, szczegółowo przedstawiony został rynek gazet i czasopism: jego struktura, specyfika oraz najważniejsze zjawiska i tendencje wyznaczające kierunki rozwoju mediów drukowanych na przestrzeni ostatnich lat. Z kolei w rozdziale czwartym autor koncentruje swoje rozważania wokół problematyki funkcjonowania sektora polskich mediów elektronicznych, charakteryzując rynek radiowy, telewizyjny i internetowy oraz kompetencje i zasady działania organów państwa regulujących ów sektor. Książkę wieńczy syntetyczne kalendarium przedstawiające najważniejsze wydarzenia polskiej historii politycznej w latach 1945-1989, pozwalające zagranicznemu czytelnikowi zrozumieć kontekst rozwoju mediów w minionych dziesięcioleciach. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu
Bibliografia
- Sonczyk W., Media w Polsce. Zarys problematyki, Warszawa 1999.
- Mielczarek T., Między monopolem a pluralizmem. Zarys dziejów środków komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-1997, Kielce 1998.
- Media publiczne w Polsce. Teraźniejszość i przyszłość, red. nauk. J.W. Adamowski, L. Jaworski, Warszawa 2007.
- Oblicza polskich mediów po 1989 roku, red. L. Pokrzycka, B. Romiszewska, Lublin 2008.
- Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989, pod red. B. Dobek-Ostrowskiej, Wrocław 2002.
- Środki masowej informacji w Polsce po likwidacji instytucji cenzury (1990-2000), pod red. J.W. Adamowskiego, Warszawa 2000.
- Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP?, red. nauk. M. Sokołowski, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417613