PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 15 | 79--89
Tytuł artykułu

Programy motywacyjne w multi-level marketingu i ich rola prawna

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Incentive Programs in MLN and Their Legal Rule
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Osoba, która rozpoczyna działalność w ramach MLM (z ang. multi-level marketing), kieruje się różnymi motywami. Główne z nich dotyczą możliwości osiągnięcia dochodów. W niniejszym artykule przedstawiono programy motywacyjne funkcjonujące w sieci PGN R. oraz wskazano, jaka jest rola prawna tych programów. W polskim systemie prawnym nie ma odrębnej regulacji odnoszącej się wyłącznie do MLM. Tworzą one sieć w oparciu o zasadę swobody kontraktowej określonej w art. 3531 k.c., z której wynika, że strony, zawierając umowę, mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, a ograniczają je przepisy prawa, zasady współżycia społecznego oraz natura stosunku prawnego. Organizator sieci stosuje także regulaminy, w których uregulowane są szczegółowe zasady korzystania przez przedsiębiorców z programów motywacyjnych. Prawne związanie stron regulaminami wynika z art. 384 §1 k.c. Programy motywacyjne w MLM mają przede wszystkim charakter materialny. Osoby, które osiągną określony obrót, mogą otrzymać m.in. dopłatę do samochodu czy nagrody rzeczowe, jak zegarek. (abstrakt oryginalny)
EN
A person who begins operation under the MLM (with English. Multi-level marketing) is guided by different motives. Mainly it concerns in generating revenues. In this article are presented incentive programs operating in the network PGN R. and desirable is what is the role of legal programs. The Polish legal system hasn't had a separate regulation relating only to the MLM. They form a network based on the principle of freedom of contract as defined in art. 3531 Civil Code, to the effect that the parties concluding the contract may lay the legal relationship at its discretion, and limit them to the law, the rules of social interaction and the nature of the legal relationship . An orgnizer of network also uses rules, which are governed by specific rules for the use by businesses of incentive programs. Binding legal regulations of the parties is clear from Article. 384 § 1 of the Civil Code. Incentive programs in MLM are primarily in material character. The persons who reach a certain turnover may receive money suplement for a car or prizes like a watch. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
79--89
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Jacyszyn J., Kosikowski C., Podstawy prawa gospodarczego, LexisNexis, Warszawa 2001.
  • Janiga A., Na początku był chaos. Po wielkim wybuchu pojawił się marketing sieciowy, "Network Magazyn. Almanach Marketingu Sieciowego. Wydanie Specjalne", red. M. Maciejewski, 4Media Publisher.
  • Kalench J., MLM. Marketing wielopoziomowy - dołącz do najlepszych, Studio EMKA, Warszawa 2000.
  • Lenar P., MLM. Profesjonalny marketing sieciowy. Sposób na sukces w biznesie, Helion, Gliwice 2013.
  • Micklitz H.W., Monazzahian B., Rößler Ch., Door to Door Selling-Pyramid Selling- Multi-level Marketing, A Study Commissioned by The European Commission. Final report, Volume II: Analysis, Institut für Europäisches Wirtschaftsund Verbraucherrecht e.V., 1999.
  • Muncy J.A., Ethical Issues in Multilevel Marketing: Is It a Legitimate Business or Just Another Pyramid Scheme?, "Marketing Education Review" 2004, Vol. 14, No. 3.
  • Polok M., MLM. Licencja na sprawdzony biznes to bezpieczna droga do zawodowej niezależności, "Network Magazyn. Almanach Marketingu Sieciowego. Wydanie Specjalne", red. M. Maciejewski, 4Media Publisher.
  • Radwański Z., Olejniczak A., Zobowiązania - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa 2006.
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz.U. z 2013 r., nr 173, poz. 672 z późn. zm.).
  • Wielki słownik języka polskiego, oprac. E. Dereń, E. Polański, red. nauk. E. Polański, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2012.
  • Plan Marketingowy PGN R., Regulamin Klubu Partnerów PGN R., Regulamin uczestnictwa w programie Auto bonus PGN R.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171417643

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.