PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 9 (3) | 127--136
Tytuł artykułu

Przywiązanie organizacyjne u pracowników zatrudnionych w nietradycyjnych formach - fikcja czy rzeczywistość?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Influence of Political Elites on The Integration of Muslim Minorities in the Swiss Parallel Society
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano wybrane wyniki badań dotyczących przywiązania organizacyjnego. Dokonano pomiaru zmiennej za pomocą Kwestionariusza Zaangażowania Organizacyjnego Mayer, Allen, w wersji polskiej Bańki i innych. Zaproponowany przez Meyera i Allen model obejmuje trzy rodzaje zaangażowania: emocjonalne, trwania (kontynuacji) oraz normatywne. Badania przeprowadzono wśród n=2118 pracowników 9 elastycznych form zatrudnia: pracowników tymczasowych zatrudnianych przez agencje, pracowników przyjmowanych na zastępstwo, osób zatrudnionych na umowy cywilno-prawne, pracowników pracujących w ekonomii społecznej, pracujących na umowę na czas określony, na część etatu, w ramach telepracy, prac sezonowych i przedsiębiorców samozatrudnionych lub prowadzących dzia- łalność gospodarczą. Artykuł prezentuje część niepublikowanych badań większego projektu empirycznego Autorki pt. Problemy życia zawodowego pracowników zatrudnionych w elastycznych formach - perspektywa psychologiczna(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
127--136
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski, Instytut Psychologii
Bibliografia
  • 1. Allen, N.J., Meyer, J.P. (1996). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: An examination of construct validity. Journal of Vocational Behavior, 49, 252-276.
  • 2. Bańka, A., Bazińska, R., Wołowska, A. (2002). Polska wersja Meyera i Allen Skali Przywiązania do Organizacji. Czasopismo Psychologiczne, 8, 65-74.
  • 3. Beard, K. M., Edwards, J. R. (1995). Employees at risk: contingent work and the psychological experience of contingent workers. W: C.L. Cooper, D.M. Rousseau (red.), Trends in Organizational Behavior (t. 2, s. 109-126). New York: Wiley.
  • 4. Dobrowolska, M. (2012). Człowiek i elastyczne formy zatrudnienia - wybrane problemy. Czasopismo Psychologiczne, 2(18), 195-203.
  • 5. Dobrowolska, M. (2012). Employee and flexible forms of employment - a theoretical analysis and empirical studies, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • 6. Foley, M. (1998). Flexible work, Hazardous work: The impact of Hazardous Work Arrangements on Occupational Health and Safety in Washington State, Research in Human Capital and Development. New York: JAI Press.
  • 7. Frank, E., Brandstatter, V. (2002). Approach versus avoidance: different types of commitment in intimate relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 82(2), 208-221.
  • 8. Gottfried, H. (1991). Mechanisms of control in the temporary service industry. Sociological Forum, 6, 699-713.
  • 9. Higgins, E.T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review, 94, 3, 319-340.
  • 10. Higgins, E.T., Roney, C.J.R., Crowe, E., Hymes, C. (1994). Ideal vs. ought predilections for approach and avoidance: Distinct self-regulatory systems. Journal of Personality and Social Psychology, 66, 276-286.
  • 11. Makin, P., Cooper, C., Cox, C. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy. Warszawa: PWN.
  • 12. Mathieu, J.E., Zając, D. (1990). A review and meta-analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment. Psychological Bulletin, 108, 171-194
  • 13. Meyer, J.P., Allen, N.J. (1984). Testing the "side-best theory" of organizational commitment: Some methodological considerations. Journal of Applied Psychology, 69, 372-378.
  • 14. Meyer, J.P., Allen, N.J. (1997). Commitment in the workplace. Theory, research, and application. Thousand Oaks: SAGE Publications.
  • 15. Nollen, S. D. (1996). Managing contingent workers: how to reap the benefits and reduce the risks. New York: American Management Association.
  • 16. Nollen, S. D. (1996). Negative aspects of temporary employment. Journal of Labor Research, 17, 567-582.
  • 17. Pearce, J. L. (1993). Toward an organizational behavior of contract laborers: their psychological involvement and effects on employee co-workers. Academy of Management Journal, 36, 1082-1096.
  • 18. Porter, L.W., Steers, R.M., Mowday, R.T, Boulian, P.V. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59, 603-609.
  • 19. Rogers, J.K. (1995). Just a temp: experience and structure of alienation in temporary clerical employment. Work and Occupations, 22, 137-166.
  • 20. Rousseau, D. M. (1990). New hire perceptions of their own and their employer's obligations: A study of psychological contract. Journal of Organizational Behavior, 11, 389-400.
  • 21. Shore, L.M., Wayne, S.J. (1993). Commitment and employee behavior: Comparison of affective and continuance commitment with perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 78, 774-780.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171418197

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.