PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | t. 14, z. 10, cz. 2 Wybrane problemy organizacji i zarządzania w pielęgniarstwie. Pielęgniarstwo bez granic | 221--232
Tytuł artykułu

Różnice w zakresie typów zachowań i przeżyć w pracy w grupie pielęgniarek pediatrycznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Differences in Behavior Types and Experiences in the Workplace in the Group of Pediatric Nurses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem podjętych badań była ocena typów zachowań i przeżyć w pracy w grupie pielęgniarek pediatrycznych oraz odpowiedź na pytanie: Czy istnieją różnice w tym zakresie w zależności od typu oddziału, na jakim zatrudnione są pielęgniarki pediatryczne?(fragment tekstu)
EN
Introduction: Working as a nurse is sometimes very hard and difficult. It may cause physical problems due to bad conditions at work as well as psychological ones because of contacts with suffering, dying people and committment in their problems. Being a nurse requiers professional training, natural abilities and a good health. A pediatric nurse must accept a child with its health problems; she needs to be trustworthy, observant, communicative and alert. Each nurse should analyse the child's behaviour and she should be able to react very quickly in case of threat to life. The pediatric nurse's job may be even destructive because of great emotional involvement. The purpose of the study: The main goal of recent researches was the relation between pediatric nurses behaviour at work and their health. Materials and methods: In the research work it has been used the Questionnaire AVEM that allowed to describe behaviour patterns, distinguishing 3 areas of personality: professional involvement, moral immunity, strategies of overcoming problematic situations as well as emotional attitude towards the work. Sixty-five nurses working in hospitals on children's and neonatal wards took part in these researches. Results: It has been made a distinction in order to check different behaviour patterns due to disparity in pecularity of pediatric wards (neonatal and children's departments). Researches proved that neonatal nurses are more perfect and more courageous in making decisions whereas pediatric nurses are more satisfied with their lives. However, both groups aren't completely fulfilled. Neonatal nurses represent too burdened with duties type of behaviour while pediatric nurses suffer from burn-out. Social-demographic factors influence behaviour patterns and experiences of nurses at work. Conclusions: There are many dangers of stress, burn-out and somatic symptoms because of burdens at working place. Health risks not eliminated in appropriate time may lead occupational diseases. There's undoubtful relation between nurses' job and their health.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy
autor
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy
  • Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Sierpcu
Bibliografia
  • Andruszkiewicz A. (2003), Poczucie koherencji a wzór zachowań i przeżyć związanych z pracą. (Praca Doktorska niepublikowana), Akademia Medyczna, Bydgoszcz.
  • Andruszkiewicz A. (2005), Poziom poczucia koherencji a typy zachowań związane z pracą w grupie pielęgniarek, "Pielęgniarstwo Polskie", nr 19.
  • Andruszkiewicz A. (2007), Typy zachowań i przeżyć w pracy w grupie pielęgniarek, "Problemy Pielęgniarstwa", t. 15, z. 2, 3.
  • Andruszkiewicz A. (2010), Typy zachowań w pracy i wpływ na zdrowie psychiczne pielęgniarek, "Problemy Pielęgniarstwa", nr 18.
  • Andruszkiewicz A., Basińska M. (2008), Inteligencja emocjonalna pielęgniarek a typy zachowań i przeżyć w pracy [w:] H. Wrona-Polańska (red.), Zdrowie - Stres - Choroba w wymiarze psychologicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Basińska M., Andruszkiewicz A. (2010), Strategie radzenia sobie ze stresem zawodowym przez pielęgniarki, a ich zachowania i przeżycia związane z pracą, "Polskie Forum Psychologiczne", vol. 15, nr 2.
  • Collins S., Parker E. (1994), Podstawy pielęgniarstwa - propedeutyka, WZWL. Jully J. (1987), Inna strona pediatrii, PZWL, Warszawa.
  • Kopczyńska-Sikorska J. (1986), Diagnostyka rozwoju dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa.
  • Lewer H., Robertson L. (1990), Opieka nad dzieckiem, PZWL, Warszawa.
  • Rogala-Pawelczyk G., Parkitna J. (2003), Zespól wypalenia zawodowego w pracy pielęgniarek pediatrycznych, "Pielęgniarka i Położna", nr 5.
  • Rongińska T., Gaida-Werner A. (2001), Strategie radzenia sobie z obciążeniem psychologicznym w pracy zawodowej, WSP, Zielona Góra.
  • Rongińska T., Gaida W. (2000), Podręcznik do testu Wzorzec Zachowań i Przeżyć Związanych z Pracą- AVEM, Katowice.
  • Rongińska T., Diagnostyka źródeł stresu i wypalenia zawodowego w pracy pielęgniarki, źródło: http://www.pip.gov.pl/html/pl/prewencja/stres/doc/03110133_1.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171419134

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.