PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 19 | nr 1 | 27--43
Tytuł artykułu

Corporate Social Responsibility : Selected Theoretical and Empirical Aspects

Warianty tytułu
Społeczna odpowiedzialność biznesu - wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The notion of Corporate social responsibility (CSR) is still stirring debate over how it should be interpreted, what models of CSR dominate in business practice, and consequences of enterprises' engagement into socially responsible actions. While business practice demonstrates that companies voluntarily include social and environmental issues into their activities and into their relations with stakeholders, it is hard to determine what intentions motivate them to do so. This paper analyses selected aspects of discussions focused on the notion of CSR and identifies controversies over the standardisation of ethical and social business activities. (original abstract)
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR) budzi ciągle dyskusje w odniesieniu do rozumienia tego pojęcia, dominujących modeli w praktyce biznesu oraz konsekwencji zaangażowania się przedsiębiorstw w społecznie odpowiedzialne działania. Praktyka biznesu pokazuje jednak, że firmy dobrowolnie uwzględniają kwestie społeczne i ekologiczne w swojej działalności i stosunkach z zainteresowanymi stronami, choć trudno jest rozstrzygnąć, jakie intencje stoją za ich zaangażowaniem. Celem niniejszego artykułu jest analiza wybranych aspektów w dyskusji nad CSR i wskazanie ujawniających się kontrowersji w odniesieniu do praktyki standaryzacji etycznego i społecznego działania firm. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
19
Numer
Strony
27--43
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • Accountability (2015). Accountability. Setting Standards for Corporate Responsibility and Sustainable Development, http://www.accountability.org/standards/, data dostępu 9.09. 2015.
  • Adamczyk J. (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Benabou R., Tirole J. (2010), Individual and Corporate Social Responsibility, ʻEconomicaʼ, 77, doi: 10.1111/j.1468-0335.2009.00843.x.
  • Carroll A.B., Shabana K.M. (2010), The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice, ʻInternational Journal of Management Reviewsʼ; doi: 10.1111/j.1468-2370.2009.00275x.
  • Directive 2014/95/EU of the European Parliament and of the Council of 22 October 2014 amending Directive 2013/34/EU as regards disclosure of non-financial and diversity information by certain large undertakings and groups, Official Journal of the European Union, L330/1. 15.11.2014
  • de Colle S., Henriques A., Sarasvathy S. (2014), The Paradox of Corporate Social Responsibility Standards, ʻJournal of Business Ethicsʼ, 125: 177-191, DOI 10.1007/s10551-013-1912-y.
  • ILO Declaration (1998), Deklaracja Międzynarodowej Organizacji Pracy Dotycząca Podstawowych Zasad i Praw w Pracy oraz Działania Uzupełniające, i Konwencje MOP objęte Deklaracją, http://www.ilo.org/public/english/standards/declaration/declaration_polish.pdf
  • Gonzalez-Perez M.A (2013)., Corporate Social Responsibility and International Business: A Conceptual Overview, in: International Business, Corporate Social Responsibility, eds. M.A. Gonzalez Perez, L. Leonard, Emerald Group Publishing Limited, Howard House.
  • Crane et al., after : K. Bondy, J. Moon, D. Matte (2012), An Institution of Corporate Social Responsibility (CSR) in Multi-National Corporations (MNCs): Form and Implications, ʻJournal of Business Ethicsʼ, 111:281-299 DOI 10.1007/s10551-012-1208-7.
  • Friedman M. (1970), The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits, ʻThe New York Times Magazineʼ, http://www-rohan.sdsu.edu/faculty/dunnwerb/rprtns.friedman.html; (Article reprint).
  • P. Gottschalk (2011), Corporate Social Responsibility, Governance and Corporate Reputation, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd, Singapore.
  • Green Paper (2001). Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility, presented by the Commission, COM (2001) 366 final, Brussels, 18.7. 2001
  • Henderson D. (2001), The Case Against 'Corporate Social Responsibility', ʻPolicyʼ, Winter (Jun-Aug) http://www.cis.org.au/Policy/winter01/polwin01-6.htm.
  • ISO, PKN (2015), ISO 26000. Społeczna odpowiedzialność, ISO, PKN, www.pkn.pl/sites/default/files/discovering_iso_26000.pdf , data dostępu 14.09.2015.
  • KOM (2011), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z 2011r.: Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Bruksela, 25.10.2011, KOM (2011) 681 wersja ostateczna.
  • Nakonieczna J. (2008), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warsaw.
  • Rok B. (2004), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warsaw 2004, after: Nakonieczna J.(2008), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warsaw.
  • Rybak M (2007), Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
  • Social Accountability 8000 International Standard by Social Accountability International June 2014, http://sa-intl.org/_data/n_0001/resources/live/ SA8000%20Standard%202014.pdf
  • Szewc M., Abec A. (2014), CSR stanie się obowiązkowym elementem sprawozdawczości wybranych spółek, Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce 2104. Dobre praktyki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, www.odpowiedzialnybiznes.pl
  • J. Witkowska (2014), Unia Europejska wobec społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, ʻGospodarka współczesna. Roczniki Naukowe UJKʼ, no. 1, pp. 149-163.
  • www.money.pl., Wyciek ropy do Zatoki Meksykańskiej będzie kosztował BP aż 18,7 miliarda dolarów, http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/wyciek-ropy-do-zatoki-meksykanskiej-bedzie,109,0,1846893.html.
  • www.wgospodarce.pl, "Dieselgate" Szef VW: od stycznia do końca 2016 r. koncern naprawi wszystkie auta z dieslem. Odbudowa reputacji zajmie 2-3 lata, http://wgospodarce.pl/informacje/21309-dieselgate-szef-vw-od-stycznia-do-konca-2016-r-koncern-naprawi-wszystkie-auta-zdieslem-odbudowa-reputacji-zajmie-2-3-lata.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171419170

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.