Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Culture context of employee relationship management is the subject of the analysis undertaken in this article. The authors based on the assumption that the knowledge of what values and standards culturally conditioned guides nationalities or ethnic groups constitutes the foundation of people management in transnational organizations. The article contains results of a critical analysis of the concept of Employee Relationship Management (ERM) and its culture context. The research problem undertaken in the article is: how does the cultural and national context influence the process of employee relationship management. On the basis of carried out analyses, it has been concluded that it is possible to distinguish dimensions of culture which support relations building in the workplace. Relationship management with employees is supported by: small power distance, femininity, collectivism and high contextuality. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Numer
Strony
91--100
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- Edvinsson L. and Malone M.S., (1997) Developing Intellectual Capital at Scandia, Long Range Planning 30.3, pp. 366-373.
- Ekman P. and Davidson R. (1994) The Nature of Emotion: Fundamental Questions, New York: Oxford University Press.
- Fukuyama F. (1995) Trust: the Social Virtues and the Creation of Prosperity, Free Press.
- Gesteland R.R. (2002) Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Warszawa: PWN.
- Hofstede G. (1993) Cultural Constrains In Management Theories, Academy of Management Executive, No 7, pp. 81-94.
- Hofstede G. and Hofstede G.J. (2007) Kultury i organizacje, Warszawa: PWE.
- Jamka B. (2011) Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał? Od zarządzania kompetencjami do zarządzania różnorodnością, Warszawa: Wolters Kluwer bussines.
- Kisil A. and Moczydłowska J.M. (2014) Wrażliwość organizacji jako warunek implementacji koncepcji dobra wspólnego na poziomie zarządzania kapitałem ludzkim, Myśl Ekonomiczna i Polityczna, nr 4 (during the procedure of publishing).
- Lipka A. (2011) Employee Relationship Management (ERM) jako trend rozwoju w obszarze funkcji personalnej, Problemy Zarządzania, vol. 9, nr 4 (34), pp. 204-216.
- Lipka A., Winnicka-Wejs A. and Acedański J. (2012) Lojalność pracownicza. Od diagnozy typów lojalności pracowników do zarządzania Relacjami z Pracownikami, Warszawa: DIFIN.
- Moczydłowska J.M. (2014), Sources of difficulties in employee relationship management (in the assessment of the managerial staff) - in review.
- Moczydłowska J.M. (2013a) Employees' commitment management in the assessment of managers (based on the results of quality research). in: Borkowski S. and Stasiak-Betlejewska R. (ed.) Toyotarity. People, processes, quality improvement, Alba Iulia: Aeternitas Publishing House.
- Moczydłowska J.M. (2013b) Zarządzanie relacjami z pracownikami (ZRzP) - nowe spojrzenie na relacje organizacji z pracownikami, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", tom XIV, zeszyt 12, część II, pp. 33-42.
- Rajtar M. and Starczuk J. (2012) Emocje w kulturze, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- Rozkwitalska M. (2008) Zarządzanie międzynarodowe a modele zarządzania, Organizacja i Kierowanie, vol. 132, nr 2, pp. 78-102.
- Stotz W. (2007) Employee Relationship Management. Der Weg zu engagierten und effizienten Mitarbeitern, Műnchen: Oldenbourg Wissenschaftsverlag.
- Trompenaars F. and Hampden-Turner Ch. (2002) Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171420318