PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | t. 14, z. 12, cz. 1 Zarządzanie w XXI wieku. Menedżer innowacyjnej organizacji. Część I | 65--75
Tytuł artykułu

Model biznesu jako koncepcja prowadzenia przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Business Model as a Concept of Enterprise Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niepewność funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw i konieczność sprostania wyzwaniom rynku wymaga od zarządzających poszukiwania nowych lub dostosowywania istniejących metod zarządzania do potrzeb ewoluującej gospodarki. Zmiany w otoczeniu współczesnych przedsiębiorstw są znacznie bardziej nieprzewidywalne, głębsze i w związku z tym powodują większe ryzyko w prowadzeniu działalności gospodarczej, na które zarządzający firmami nie zawsze są przygotowani. W związku z nieprzewidywalnością i niestabilnością sytuacji zewnętrznej, niezbędne dla przetrwania i osiągnięcia sukcesu rynkowego są zmiany wewnętrzne w firmach(fragment tekstu)
EN
The uncertainty of functioning of modern enterprises and the need to meet the challenges of the market require managers to seek new or adapt the existing methods of management to the needs of an evolving economy. One of the organizational and management structures that can be used for the construction of competitive advantage under conditions of uncertainty surroundings is the business model. In this paper author discusses the nature of the business model. Definitions of the business model and business model components appearing in the scientific literature were presented and the relationship between corporate strategy and business model was discussed(original abstract)
Twórcy
  • Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
Bibliografia
  • Afuah A. (2004), Business models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill Irwin.
  • Afuah A., Tucci Ch. (2003), Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Brzóska J. (2009), Model biznesowy - współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, "Organizacja i Zarządzanie", Kwartalnik Naukowy Nr 2(6), Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • Duczkowska-Małysz K., Duczkowska-Piasecka M. (2012), Strategiczne zmiany modelu biznesu w warunkach niestabilnego otoczenia w: Przedsiębiorstwo a narastająca niestabilność otoczenia, R. Sobiecki, J.W. Pietrewicz (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz K. (red.) (2012), Model biznesu - nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
  • Falencikowski T. (2011), O istocie modeli biznesu, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, T. 13, Gdańsk.
  • Falencikowski T. (2012), Strategia a model biznesu - podobieństwa i różnice, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 260, Wrocław.
  • Gładys-Jakóbik J. (2011), Model biznesu polskich przedsiębiorstw w świetle wymogów zrównoważonego rozwoju, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, Nr 32.
  • Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Hamel G. (2002), Leading the revolution, Harvard Business School Press.
  • Jabłoński M. (2013), Modele biznesu a kreacja wartości na rynku kapitałowym, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 761, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia Nr 60.
  • Johnson M.W., Christensen C.M., Kagerman H. (2008), Reinventing your Business Model, Harvard Business Review on Business Model Innovation Harvard Business School Publishing Corporation.
  • Kozioł L. (2010), Modele biznesu przedsiębiorcy, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Nr 2(16).
  • Magretta J. (2010), Why Business Model Matter, Harvard Business Review on Business Model Innovation Harvard Business School Publishing Corporation.
  • Model biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem (2012), M. Duczkowska-Piasecka (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Muszyński M. (2006), Aktywne metody prowadzenia strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo PLACET, Warszawa.
  • Nogalski B. (2009), Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, Referat wygłoszony na posiedzeniu Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, Warszawa.
  • Obłój K. (2002), Tworzywo skutecznych strategii, PWE.
  • Davenport T., Leibold M., Voelpel S. (2006), Strategic management in the innovation economy. Strategy approaches and tools for dynamic innovation capabilities, Wiley, New York.
  • Osterwalder A., Pigneur Y. (2010), Business Model Generation, John Willey and Sons, New Jersey.
  • Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci Ch. L. (2005), Clarifying Business Models: origins, present and future of the concept, "Communications of AIS", Volume 15, http://www.softwarepublico.gov.br/5cqualibr/6-publicacoes-e-artigos/view/vetorecossistema/ sobre-modelo-de-neg-cios/Claryfing-Busines-Model.pdf.
  • Teece D.J. (2010), Business Models, Business Strategy and Innovation, Long Range Planning 43 (2010), http://www.bmcommunity.sitew.com/fs/Root/8jig8-businessmodelsbusinessstrategy.pdf.
  • Thomson A.A., Strickland A.J. (2003), Strategic Management Concepts and Cases, McGraw-Hill, New York.
  • Zott Ch., Amit R., Massa L. (2011), The Business Model: Recent Developments and Future Research, "Journal of Management", Vol. XX, No. X, Pensylwania, http://www-management.wharton.upenn.edu/amitresearch/docs/2011/ BusinessModelRecDevs_Amit-Zott_JoM2011.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171420386

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.