PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | No. 32 | 73--83
Tytuł artykułu

'Close to the City Centre, Close to the University' : Are There Symptoms of Studentification in Gdańsk, Poland?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Students are increasingly recognised as important actors of urban change in contemporary cities. The article presents an analysis of incipient studentification processes in Gdańsk. Its general aim is to reveal patterns of students' presence and activity which translate into spatial and socio-economic transformations of a post-socialist city at the level of neighbourhoods. The study consists of a survey on students' residential behaviour, complemented by field and desk research. According to the results, due to the fact that Polish students' housing and lifestyle choices are limited by their low purchasing power, student-dedicated services have a rather negative impact on the quality of urban space. Furthermore, under these conditions studentification may not be regarded as a stimulus to the gentrification process, which is rather driven by hipsters and affluent foreign students. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
73--83
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Gdańsk, Poland
  • University of Gdańsk, Poland
Bibliografia
  • Bednář P., Koutský J., Olšová P. and Slach O., 2009: The role of soft factors in the attraction of creative class from the perspective of university students in the cities of Ostrava and Usti nad Labem. In: GeoScape, 2(4), pp. 174-184.
  • Bromley R.D.F., Tallon A.R., and Roberts A.J., 2005: New populations in the British city centre: Evidence of social change from the census and household surveys. In: Geoforum, Vol. 38, pp. 138-154. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.geoforum.2006.07.008
  • Collins F., 2010: International students as urban agents: International education and urban transformation in Auckland, New Zealand. In: Geoforum, 41(6), pp. 940-950. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.geoforum.2010.06.009
  • Frankowski J., 2014: Zróżnicowanie przestrzenne wyboru głównych ścieżek edukacyjnych w Polsce (Regional diversity of the main educational paths in Poland - in Polish). In: Ciok S. and Janc K. editors, Contemporary Challenges of Regional Policy and Spatial Economics, Tom 2, Scientific Dissertations of Institute of Geography and Regional Development at the University of Wroclaw, 33/2, Wrocław: University of Wroclaw, pp. 259-268.
  • Gaczek W., Kaczmarek M. and Marcinowicz D., 2006: Poznański ośrodek akademicki. Próba określenia wpływu studentów na rozwój miasta (Poznań as the academic centre. An attempt to assess students' impact on city development - in Polish), Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
  • Grabkowska M., 2012: Regeneration of the post-socialist inner city. Social change and bottom-up transformations in Gdańsk, Gdańsk: Pracownia.
  • Grzeszczak J., 2010: Gentryfikacja osadnictwa. Charakterystyka, rozwój koncepcji badawczej i przegląd wyjaśnień (Settlement gentrification. Characterization, development of the research concept and overview of explanations - in Polish), Monografie, 11, Kraków: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN.
  • Herbst M., 2009: Tworzenie i absorpcja kapitału ludzkiego w polskich miastach akademickich (Creation and Absorption of Human Capital by the Academic Cities in Poland - in Polish). In: Studia Regionalne i Lokalne, nr 4/(38), pp. 21-38.
  • Informator o sytuacji społeczno-gospodarczej Gdańska 2012 (Information on Social and Economic Situation of Gdańsk for the Year 2012 - in Polish), Gdańsk, 2013: City Hall in Gdańsk.
  • Intersection: the Warsaw Way, 2013. Available from: http://www.nytimes.com/video/fashion/100000002522499/intersection-the-warsaw-way.html, DoA: 5 May 2015.
  • Jakóbczyk-Gryszkiewicz J., 2013: Procesy studentyfikacji w Łodzi (Studentification processes in Łódź - in Polish). In: Jakóbczyk-Gryszkiewicz J., editor, Procesy gentryfikacji, część II, XXVI Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Łódź: Łódź University Press, pp. 95-107.
  • Jakóbczyk-Gryszkiewicz J., Marcińczak S. and Wolaniuk A., 2014: Gentrification processes in the city. In: Marszał T., editor, Society and Space in Contemporary Poland in Łódź University Geographical Research, Łódź: Łódź University Press, pp. 83-111.
  • Łysoń P., editor, 2013: Szkoły wyższe i ich finanse w 2012 roku (Higher Education Institutions and their Finances in 2012), Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  • Makkai B. and Gyüre J., 2012: Coexistence of different social groups around one of the campuses of the University of Pécs. In: Revija za geografijo, 7-2, pp. 99-114.
  • Murzyn-Kupisz M. and Szmytkowska M., 2012: Procesy studentyfikacji w przestrzeni polskich miast: na przykładzie Krakowa i Trójmiasta (Studentification in the post-socialist context. The case of Krakow and Trojmiasto - in Polish). In: Jakóbczyk-Gryszkiewicz J. editor, XXV Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 199-219.
  • Short J.R., 1989: Yuppies, yuffies and the new urban order. In: Transactions of the Institute of British Geographers, Vol. 14(2), pp. 173-188.
  • Smith D., 2002: Patterns and processes of 'studentification' in Leeds. In: Regional Review, Vol. 11, pp. 17-19.
  • Smith D., 2005: Studentification: The gentrification factory? In: Atkinson R., Bridge G., editors, Gentrification in a Global Context: The New Urban Colonialism, London: Routledge, pp. 72-89.
  • Smith D. and Holt L., 2007: Studentification and 'apprentice' gentrifiers within Britain's provincial towns and cities: extending the meaning of gentrification. In: Environment and Planning, A 39(1), pp. 142-161. DOI: http://dx.doi.org/10.1068/a38476
  • Wolaniuk A., 2010: Uniwersytety i ich rola w organizacji przestrzeni (Universities and their role in the organization of space - in Polish), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171421842

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.