PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 17 (1) Metody badań problemów zarządzania strategicznego | 23--36
Tytuł artykułu

Metody eksperymentalne w badaniach ekonomicznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł prezentuje podstawowe założenia, zasady i procedurę badawczą metod eksperymentalnych. Szczególny nacisk położony został na wykorzystanie eksperymentu jako metody badawczej w obszarze nauk o zarządzaniu, w tym w szczególności w zarządzaniu strategicznym. Wartym podkreślenia jest fakt, że eksperyment można wykorzystywać do testowania hipotez dzięki możliwości wykrywania zależności przyczynowej między dwoma zjawiskami (zmiennymi) i w efekcie możliwe staje się formułowanie praw przyczynowych. Porównano także metodę eksperymentu do metody obserwacji podkreślając, że ta druga pozwala jedynie na opis badanego zjawiska. Zawarto także przykład eksperymentu przeprowadzanego na potrzeby badań w zarządzaniu strategicznym. Konkluzja przeprowadzonych dociekań pozwala twierdzić, że badania eksperymentalne w obszarze zarządzania strategicznego są ciągle jeszcze unikatowe, a jeśli są przeprowadzane to z reguły w postaci quasi eksperymentu. (abstrakt oryginalny)
EN
Presented paper focuses on setting up the experimental, which is analyzed from the perspective of experimental methods. It seems that these methods are more specific for science, and not for economy. In this study it is presented not only the essence of the experiment but also its range in the field of economic sciences. Experimental methods in the field of strategic management are still unique. If they are carried out it is usually in the form of quasi experiment. The difficulty here is to make experiment in natural conditions and to isolate impact of only one variable to another independent variable. Undoubtedly it involves the controlling of other variables which may affect the results. Undoubtedly it requires from researcher much discipline and the consequence of conducting the scientific research. Also requires an ability to interpret causal links. It is a method we may to recommend to carry out research in the field of strategic management. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • [1] Buchta, C., Dolnicar, S. (2003), Learning by Simulation - Computer Simulations for Strategic Management Decision Support in Tourism, "International Journal of Tourism Sciences", 3(1).
  • [2] Creswell J.W. (1994), Research Design: Qualitative & Quantitative Approaches, Thousands Oaks, CA: Sage Publications.
  • [3] Croson R. (2005), The Method of Experimental Economics, "International Negotiation", no. 10.
  • [4] Davies M.B. (2007), Doing a successful research project. Using qualitative and quantitative method, Palgrave - Macmillan Basingstoke.
  • [5] Davis, S., Albright, T. L. (2004), An Investigation of the Effect of Balanced Scorecard Implementation on Financial Performance, "Management Accounting Research", Vol. 15.
  • [6] de Figueiredo J.M., Figueiredo R.J. jr (2002), Managerial decision-making in non-market environments: a survey experiment, [w:] Ingram P., Silverman B.S. (red) Advances in Strategic Management, Emerald Group Publishing Limited, vol. 19.
  • [7] Falk A., Heckman J. J. (2009), Lab Experiments Are a Major Source of Knowledge in the Social Sciences, "Science", 326, 23 October.
  • [8] Falk A., Heckman J. J. (2009), Lab Experiments are a Major Source of Knowledge in the Social Sciences, October 30, UCD Geary Institute discussion paper series.
  • [9] Kaczmarczyk S. (2002), Badania marketingowe. Metody i Techniki, PWE Warszawa.
  • [10] Kołodziński E. (2002), Symulacyjne metody badania systemów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • [11] Levitt S. D., List J. A. (2006), What Do Laboratory Experiments Tell Us About the Real World?, University of Chicago and NBER, 27 June.
  • [12] Levitt S. D., List J. A. (2007), What do Laboratory Experiments Measuring Social Preferences tell us about the Real World, "Journal of Economic Perspectives", 21 (2).
  • [13] Oladunjoye G. T., Onyeaso G. (2007), Differences Between Resources and Strategy in Strategic Management: An Experimental Investigation, "International Journal of Management", Vol. 24 No. 3, September 2007.
  • [14] Pieter J. (1967), Ogólna metodologia badań naukowych, Ossolineum, Wrocław.
  • [15] Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo "Żak", Warszawa, s. 73.
  • [16] Podgórski R.A. (2007), Metodologia badań socjologicznych, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Olsztyn.
  • [17] Pytkowski W. (1985), Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN Warszawa.
  • [18] Ross S. M., Morrison G. R. (2007), Experimental Research Methods, [w:] D. H. Jonassen (red.) Handbook of Research for Educational Communications and Technology, AECT Bloomington.
  • [19] Roth A.E. (1994), Let's Keep the Con Out of Experimental Econ: A Methodological Note, Empirical Economics (Special Issue on Experimental Economics), nr 19.
  • [20] Rubinstein A. (2001), Joseph Schumpeter Lecture. A theorist's view of experiments, "European Economic Review" nr 45.
  • [21] Stachak S. (2006), Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza Warszawa.
  • [22] Strohhecker J. (2007), Does a Balance Scorecard Management Cockpit Increase Strategy Implementation Performance? Findings of a series of experiments using a system dynamics based micro-world. The 2007 International Conference of the System Dynamics Society. July 29 - August 2, 2007, Boston, Massachusetts, USA, ISBN 978-0-9745329-8-1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171421926

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.