PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 3, CD 1 | 4317--4323
Tytuł artykułu

Ocena kontaktu okładziny ciernej z tarczą hamulcową metodą termowizyjną

Warianty tytułu
Evaluation of contact brake pad with the brake disc method to recognize the camera
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niezawodność działania układu hamulcowego danego pojazdu uzależniona jest w dużej mierze od współpracy elementów hamulcowych stanowiących parę cierną np. tarcza hamulcowa-okładzina cierna. Niestabilność pracy wynika między innymi z wahania chwilowego współczynnika tarcia, co wpływa na obniżenie sprawności procesu hamowania. Celem artykułu jest ocena współpracy kolejowych okładzin ciernych z tarczą hamulcową w aspekcie nierównomiernego rozkładu temperatury na okładzinach ciernych metodą termowizyjną. Artykuł dodatkowo jest wprowadzeniem do szeroko rozumianych zjawisk nieliniowych jakie występują w procesie hamowania. Spowodowane jest to między innymi występowaniem warstwy trzeciej znajdującej się pod powierzchnią okładzin w styku z tarczą hamulcową, co dodatkowo wpływa na zmienność rozkładu temperatury na powierzchniach ciernych hamulca. W szerszym sensie również ma wpływ na zmienność nacisków okładzin na tarczę hamulcową i wahania chwilowego współczynnika tarcia w czasie zarówno hamowań zatrzymujących oraz hamowań ze stałą mocą. (abstrakt oryginalny)
EN
The reliability of the operation of the braking system of the vehicle depends to a large extent on the cooperation of the brake components forming a pair of friction e.g. brake disc-friction pad. Work instability arises by the occurrence of instantaneous changes to the coefficient of friction, which affects the lower efficiency of the braking process. The purpose of the article is to assess the contact of railway brake pads with the brake disc in the aspect of non-uniform temperature distribution on friction pads method to recognize the IR camera. The article, furthermore, the introduction of a wide range of nonlinear phenomena that occur during braking. This is due, in particular, the advent of the third layer under the surface of the lining in contact with the brake disc, which also affects the variability of the temperature distribution on friction surfaces of the brake. In a wider sense also affects the variability of the pressure of the brake pads on the brake disc and temporary fluctuations of the coefficient of friction, while stop braking and braking with constant power. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
4317--4323
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • Dżuła S., Urbańczyk P., Wpływ zużycia elementów pary ciernej klocek hamulcowy - koło zestawu kołowego na siłę hamowania, XIV Konferencja Naukowa POJAZDY SZYNOWE 2000, Kraków, Arkanów, 9-13 październik 2000, t. 2, s. 231-242.
  • Gąsowski W., Kaluba M., Trybologiczne badanie okładzin ciernych hamulca tarczowego pojazdów szynowych, "Pojazdy Szynowe" 1999 nr 1, s. 14-21.
  • Kaluba M., Zużycie okładzin ciernych hamulca tarczowego pojazdów szynowych, "Pojazdy Szynowe" 1999 nr 4, s. 24-29.
  • Karta UIC 541-3, Hamulec-Hamulec tarczowy i jego zastosowanie. Warunki dopuszczenia okładzin hamulcowych. Wyd. 6, listopad 2006.
  • Piec P., Analiza zjawisk kontaktowych typu sick-slip w miejscu styku koła z klockiem hamulcowym. Monografia, Kraków 1995.
  • Ścieszka S.F., Hamulce cierne. Zagadnienia materiałowe, konstrukcyjne i tribologiczne, Wydawnictwo Gliwice-Radom 1998, s.15.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171422506

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.