PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | 3 | nr 2 | 3--8
Tytuł artykułu

Mentoring jako element zarządzania różnorodnością w przedsiębiorstwach

Warianty tytułu
Mentoring as a Component of Diversity Management in Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule przedstawiona została koncepcja zarządzania różnorodnością oraz korzyści, a zarazem motywacje do podejmowania strategii zarządzania różnorodnością w przedsiębiorstwach. Artykuł prezentuje wyniki badania jakościowego przeprowadzonego w polskich firmach na temat mentoringu jako narzędzia zarządzania różnorodnością w wymiarze wieku. Wyniki te potwierdzają, że mentoring świadomie stosowany w przedsiębiorstwach może być dostosowanym do potrzeb firmy narzędziem zarządzania pracownikami różnych generacji. Z tego tytułu pracodawcy dostrzegają szereg korzyści zarówno dla firmy, jak i pracowników zaangażowanych w proces mentoringu. Najważniejsze z nich to przede wszystkim korzyści rozwojowe dla pracowników. Z perspektywy menedżera - pracodawcy kluczowe jest usprawnienie procesu zarządzana wiedzą w organizacji, tj.: zapewnienie dopływu nowej wiedzy i umiejętności, zwiększenie wymiany wiedzy między pracownikami, a także zatrzymanie zasobów wiedzy w firmie.(abstrakt oryginalny)
EN
This article presents the concept of diversity management and the benefits of this process and also the motivation to implement the strategy of diversity management in enterprises. There has been discussed the age as one of the key elements of the contemporary diversity management. The progressive aging of the population and at the same time the very low activity of people in working age are very important challenges facing employers in Poland. To meet these challenges entrepreneurs are forced to use various tools dedicated to all age groups of employees. The article presents the results of qualitative research conducted in Polish companies on mentoring as a tool to manage diversity in the age dimension. The results of the study confirm that mentoring consciously used in enterprises can be a useful tool of management of different generations of employees. Employers perceive a number of benefits derived from the application of mentoring in the enterprise, both for the employer and the employees involved in the process of mentoring. The most important of these are primarily developmental benefits for employees - development in the workplace, enhancing knowledge about the company, expanding its powers. From the perspective of a manager the employer is crucial to improve the process of knowledge managed in the organization, ie.: ensure the supply of new knowledge and skills, increasing knowledge sharing among employees, as well as retaing knowledge in the company. Moreover, cooperation in relation master - student is vital to organizational culture and work environment in the company. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
3
Numer
Strony
3--8
Opis fizyczny
Twórcy
  • Collegium Civitas
Bibliografia
  • Allen T.D., Poteet M.L., 1999, Developing effective mentoring relationships: Strategies from the mentor's viewpoint, The Career Development Quarterly, vol. 48, s. 59.
  • Baran M., 2013, Intermentoring - korzyści zastosowania w firmie, Organizacja i Zarządzanie, nr 1147, z. 51, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, s. 269-273.
  • Baran M., 2014, Mutual mentoring as a tool for managing employees of different generations in the enterprise, Journal of Positive Management, vol. 5, no 2, s. 21-22.
  • Brdulak H., 2009, Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia, Kobieta i Biznes, nr 1-4, SGH w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej, Warszawa, s. 1-2.
  • Durska M., 2009, Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia, Kobieta i Biznes, nr 1-4, SGH w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej, Warszawa 2009, s. 8.
  • European Commission, 2005, The Business Case for Diversity - Good Practices in Workplace, Office for Official Publications of the European Communities, Luxemburg, s. 20-30.
  • Gryszko M., 2009, Zarządzanie różnorodnością w Polsce, Raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa, s. 25-27.
  • Karta Różnorodności, www.kartaroznorodnosci.pl [dostęp: 20.08.2014].
  • Strom P., Strom R., 2011, A Paradigm for Intergenerational Learning, [w:] M. London (ed.), The Oxford Handbook of Lifelong Learning, Oxford University Press, New York, s. 4.
  • Walczak W., 2011, Zarządzanie różnorodnością jako podstawa budowania kapitału ludzkiego organizacji, E-mentor, nr 3 (40), www.e-mentor.edu.pl [dostęp: 15.06.2014].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171422812

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.