PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | t. 14, z. 12, cz. 2 Zarządzanie w XXI wieku. Menedżer innowacyjnej organizacji. Część II | 101--111
Tytuł artykułu

Badanie kompetencji menedżerów projektów w przedsiębiorstwach budowlanych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competency Study of Project Managers in Construction Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W warunkach postępującego i globalnego kryzysu gospodarczego przedsię- biorcy szukają nowych sposobów na rozwój oraz utrzymanie się na rynku towarów i usług, a w skrajnym przypadku prozaicznym celem pozostaje walka o byt gospodarczy. Konieczne staje się wprowadzenie zmian w sposobie prowadzenie biznesu. Zwiększająca się niepewność, wynikająca z szybko zachodzą- cych zmian, wymusza na przedsiębiorcach tworzenie i wdrażanie nowych podejść do zarządzania w przedsiębiorstwie [Szpitter 2012]. Jednym ze sposobów jest wprowadzenie do praktyki przedsiębiorstwa rozwiązań opartych o paradygmaty zarządzania projektami. Techniki zarządzania projektami mogą być stosowane w celu dążenia do skutecznej realizacji strategii przedsiębiorstwa. Zarządzanie projektami stanowi właściwe narzędzie implementacji programów podnoszących jakość, ponieważ stwarza holistyczne podejście do zmian organizacyjnych [Von Dran, Kappelman, Prybutok 1996](fragment tekstu)
EN
The studies attempt to systematize the expected characteristics of project managers in terms of the key success factors of the project. The study involved the construction companies belonging to the sector of small and medium-sized enterprises (SMEs). These companies implement a project driven order or project approach applied in economic activity. Inherent feature of such activities is the uniqueness of the project, its high complexity, definite time, as well as a high risk of technical, organizational and economic. The projects implemented collectively by a team of highly skilled performers of various disciplines (interdisciplinary) require special methods of preparation and implementation. The competence of project managers should focus clearly on the success of the project, i.e. the achievement of the main objective, at the scheduled time, under the assumed costs, corresponding to the assumed quality parameters of the project. Analysis and comparison of competencies presented by the project managers in the construction industry compared with the competencies expected in this sector of business is the result of defining the relevant semantic profiles. An important role in the research presents selected group of respondents - 25 companies belonging to the sector of small and medium-sized enterprises, including five micro, twelve small and eight mediumsized enterprises. The analyzes take into account the economic situation for the SME sector in Poland(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Opolska
  • Politechnika Opolska
Bibliografia
  • Clements J., Gido J. (2009), Successful project management, Cengage Learning, Mason.
  • Commission European (2008), Putting small businesses first Europe is good for SMEs, SMEs are good for Europe, European Commission Publications Office, Luxembourg.
  • Dziekoński K. (2010), Zarządzanie projektami w małych i średnich przedsiębiorstwach, "Ekonomia i Zarządzanie", nr 4.
  • Hamilton A. (2001), Managing project for success, Thomas Telford Ltd., London.
  • Kisielnicki J. (2011), Zarządzanie projektami. Ludzie - procedury - wyniki, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Musiał-Urbańczyk A. (2010), Kompetencje kierownika projektu i możliwości ich kształtowania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • Newton R. (2005), The project manager: mastering the art of delivery, Pearson Education Limited, Harlow.
  • Nicholas J.M., Steyn H. (2012), Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Owens J.D. (2006), Why do some UK SMEs still find the implementation of a new product development process problematic? An explanatory investigation, "Management Decision", Vol. 45, No. 2.
  • Pisz I., Łapuńka I. (2012), Zarządzanie projektami w małych i średnich przedsiębiorstwach - wyniki badań, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 7.
  • Spałek S. (2004),Krytyczne czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • Szpitter A.A. (2012), Innowacyjne podejście do zarządzania projektami, "Przegląd organizacji", nr 1, ss. 10-13.
  • Turney J.R., Ledwith A., Kelly J. (2009), Project management in small to medium-sized enterprises. A comparison between firms by size and industry, "International Journal of Managing Projects in Business", Vol. 2, No. 2,.
  • Turney J.R., Ledwith A., Kelly J. (2010), Project management in small to medium-sized enterprises: Matching processes to nature of the firm, "International Journal of Project Management", No. 28.
  • Von Dran G., Kappelman L., Prybutok V. (1996), Empowerment and the management of an organizational transformation project, "Project Management Journal", Vol. 27, No. 1.
  • Walczak W. (2009), Orientacja na cele w zarządzaniu projektami, "Master of Business Administration" nr 4.
  • Wong Z. (2007), Human factors in project management, Jossey-Bass, San Francisco. Wyrozębski P. (2009), Modele kompetencji w zarządzaniu projektami, "e-mentor", nr 2.
  • Żmigrodzki M. (2012), Zarządzanie portfelem projektów małymi kroczkami [online], www.octigo.pl, dostęp: 23 kwietnia 2012.
  • Żołnierski A. (red.) (2009), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2007-2008, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171423262

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.