PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2 (27) | 22--32
Tytuł artykułu

Profil kompetencyjny profesjonalnego mentora

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competency Model for Profesional Mentor
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Mentoring jest cechą organizacji przykładającej wagę do rozwoju zasobów ludzkich. Stosowany jest najczęściej podczas planowania kariery pracowników, w sytuacji zmian organizacyjnych i zmian na stanowiskach pracy. Wysokiej klasy mentoring wiąże się z kompetencją, doświadczeniem i jasno zdefiniowaną rolą mentora. Skuteczność i powodzenie tego procesu zależy od cech osobowościowych i kompetencji mentora, który odpowiada za zbudowanie relacji z podopiecznym, jego rozwój osobisty i zawodowy. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badania kompetencji mentorów oraz zbudowanie na ich podstawie profilu kompetencyjnego wzorcowego mentora. Zaprezentowany profil obejmuje 15 kompetencji doskonałego mentora, dla których zdefiniowany został minimalny wymagany poziom pozwalający na skuteczne wykonywanie obowiązków. Zbudowany profil może posłużyć organizacjom wdrażającym lub stosującym mentoring do znalezienia odpowiedniego mentora, a także do oceny mentorów w strukturach organizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
Mentoring is a feature of the organization for which it is important to develop human resources. It is used very often when planning a career of employee, during the organizational changes and changes in the workplace. High-class mentoring is associated with competence, experience and a clearly defined role of mentor. The effectiveness and success of this process depends on the mentor personality and their skills becasue mentor is responsible for building relationships with mentees and their personal and professional development. The aim of this article is to present the results of the research of mentors' competence and build on the basis of their competence Competency Model for mentor. The presented model covers 15 competencies of perfect mentor. Minimum level required to allow for proper and effective performance of the mentor is defined for each competence. Developed competency profile can be used for all organizations implementing mentoring to finding the right mentor.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
22--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Collegium Civitas
Bibliografia
  • Argyle M., 1967, The Psychology of Interpersonal Behavior, Penguin, Harmondsworth.
  • Bell C.R., 2000, Mentoring as partnership, [w:] Goldsmith M., Lyons L., Freas A. (red.), Coaching for Leadership, Pfeiffer, San Francisco.
  • Boyatzis R.E., 1982, The Competent Manager: A Model for Effective Performance, John Wiley \& Sons, New York.
  • Clutterbuck D., 2002, Każdy potrzebuje mentora. Jak kierować talentami, Petit, Warszawa.
  • Clutterbuck D., Megginson D., 2005, Making Coaching Work: Creating a coaching culture, CIPD, London.
  • Drucker P.F., Oleksyn T., 2006, Zarządzanie kompetencjami, teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Filipowicz G., 2002, Pracownik wyskalowany, czyi metody i narzędzia pomiaru kompetencji, Personel, 1-31 lipca, Warszawa.
  • Filipowicz G., 2014, Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Klasen N., Clutterbuck D., 2002, Implementing Mentoring Schemes. A Practical Guide to Successful Programs, Routledge, London-New York.
  • Luecke R., 2006, Coaching i mentoring. Jak osiągać największe talenty i osiągać lepsze wyniki, przeł. A. Doroba, MT Biznes, Łódź.
  • Megginson D., Clutterbuck D., 1995, Mentoring in Action, Kogan Page, London.
  • Parsloe E., 1992, Coaching. Mentoring and Assessing: A Practical Guide to Developing Competence, Kogan Page, London.
  • Parsloe E., 2000, Coaching i mentoring, Petit, Warszawa.
  • Parsloe E., Wray M., 2002, Trener i mentor, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Passmore J., Peterson D.B., Freire T. (red.), 2013, The Wiley-Blackwell Handbook of the Psychology of Coaching and Mentoring, John Wiley \& Sons, Chichester.
  • Shea G., 1992, Mentoring: A Guide to the Basics, Kogan Page, London.
  • White R.W., 1959, Motivation reconsidered: The concept of competence, Psychological Review, vol. 66, no. 5, s. 297-333.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171426139

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.