Warianty tytułu
Strategic Thinking - Cognitive Competences Supporting Formation and Implementation of a Strategy
Języki publikacji
Abstrakty
Myślenie jest procesem fascynującym. Nie ma chyba osoby, która od czasu do czasu nie chciałaby znaleźć się w głowie kogoś innego, aby zrozumieć, w jaki sposób on myśli. Także dyscyplina zarządzania strategicznego stawia pytania dotyczące procesów myślowych: w jaki sposób wielcy stratedzy podejmują decyzje? Jak prowadzą analizę otoczenia - czy jest ona wąska czy szeroka? Jak kojarzą dane i przetwarzają je w wiedzę i decyzje? Czy kierują się intuicją, czy też rachunkiem racjonalnym? A jeśli intuicją - to skąd się ona bierze? Jakie umiejętności myślowe i postawy sprzyjają tworzeniu lepszych strategii? W artykule tym przedstawiono rozważania dotyczące myślenia strategicznego i tego, w jaki sposób może ono prowadzić do tworzenia lepszych strategii. W szczególności celem było znalezienie odpowiedzi na następujące pytania badawcze(fragment tekstu)
The paper discusses the issue of strategic thinking as a cognitive process with its repeatable sequence of: perceiving, understanding and reasoning. The main components of strategic thinking are: systems thinking, pattern recognitions and integrative thinking. Each of the components has a different impact and usefulness in strategic management process(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
127--137
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Ackoff R.L. (1994), Systems thinking and thinking systems, "System Dynamics Review", vol. 10, Summer-Fall.
- De Witt B., Meyer R. (2007), Synteza strategii, PWE, Warszawa.
- Gorzynski B. (2009), The Strategic Mind. The journey to leadership through strategic thinking, Management Books 2000 Ltd.
- Haeckel S.H. (2004), Peripheral vision: sensing and acting on weak signals making meaning out of apparent noise: the need for a new managerial framework, "Long Range Planning", no. 37.
- Keelin T., Arnold R. (2002), Five habits of highly strategic thinkers, "Journal of Business Strategy", No. September-October.
- Lange O. (1973), Dzieła, tom I, Kapitalizm, PWE, Warszawa.
- Laszlo E. (1978), Systemowy obraz świata, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
- Martin R. (2007), The Opoosable Mind, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
- Menon A, Tomkins A. (2004), Learning about the market\'s periphery: IBM\'s WebFountain, "Long Range Planning", no. 37.
- Senge P. (2000), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
- Senge P., Kleiner A., Roberts C., Ross R.B., Smith B.J. (2002), Piąta dyscyplina - materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Szymański J.M. (1991), Życie systemów, Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
- Von Bertalanffy L. (1984), Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa.
- Wells S. (1998), Choosing the Future. The power of strategic thinking, Butterworth-Heinemann.
- Witek-Crabb A. (2008), Analiza otoczenia przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji[w:] Strategie przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
- McKeown L. (2011), Pattern recognition and the business of thinking, http://www.predictablesuccess.com/blog/pattern-recognition-and-the-business-ofthinking-2/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171426225