PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 419 Imperatyw przedsiębiorczości a odpowiedzialność przedsiębiorcy | 265--275
Tytuł artykułu

Paradoks efektów przedsiębiorczości: satysfakcja i work-life balance

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Paradox of Entrepreneurship Outcomes: Satisfaction and Work-Life Balance
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule opisano niektóre pozytywne rezultaty procesów przedsiębiorczości. Podstawą teoretyczną jest teoria przedsiębiorczości i pozytywna teoria zarządzania. W artykule skupiono się na efektach przedsiębiorczości wykraczających poza kategorie ekonomiczne, takich jak satysfakcja oraz równowaga zawodowo-życiowa (work-life balance). Głównym celem artykułu jest zbadanie satysfakcji z pracy oraz równowagi przedsiębiorców i nie-przedsiębiorców. Badania przeprowadzono w oparciu o dane pochodzące z Globalnego Monitora Przedsiębiorczości. Z przeprowadzonych badań wysnuto ogólny wniosek, że przedsiębiorcy uzyskują lepszy poziom wskaźników powiązanych z jakością życia niż nieprzedsiębiorcy. Ponadto przedsiębiorcy, których motywacją jest wykorzystanie szansy, osiągają większą satysfakcję i równowagę niż ci, którzy podejmują działalność z konieczności, a czas prowadzenia działalności pozytywnie wpływa na satysfakcję.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents some positive outcomes of entrepreneurship. The theoretical background is provided by positive organizational scholarship and the theory of entrepreneurship. The paper focuses on outcomes of entrepreneurship beyond economic categories, such as satisfaction and work-life balance. The main purpose of the paper is to investigate the satisfaction and work-life balance of entrepreneurs and non-entrepreneurs. The overall conclusion of the research is that entrepreneurs achieve both higher satisfaction and work-life balance than non-entrepreneurs. Moreover, opportunity based-entrepreneurs achieve higher satisfaction and work-life balance than necessity-based entrepreneurs and time of running a business positively impacts satisfaction.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Binder M., Coad A., 2013, Life satisfaction and self-employment: A matching approach, Small Business Economics, vol. 40, no. 4, s. 1009-1033.
  • Block J., Koellinger P., 2009, I can't get no satisfaction - necessity entrepreneurship and procedural utility, Kyklos, vol. 62, no. 2, s. 191-209.
  • Cameron K.S., Spreitzer G.M. (red.), 2012, The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship, Oxford University Press, Oxford-New York.
  • Csikszentmihalyi M., 1996, Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention, Harper/Collins, New York.
  • Gallagher M.W., Lopez S.J., Preacher K.J., 2009, The hierarchical structure of well-being, Journal of Personality, vol. 77, no. 4, s. 1025-1049.
  • Greenhaus J.H., Parasuraman S., Granrose C.S., Rabinowitz S. Beutell N.J., 1989, Sources of work-family conflict among two-career couples, Journal of Vocational Behavior, vol. 34, s. 133-153.
  • Karasek R.A., 1979, Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for job redesign, Administrative Science Quarterly, vol. 24, s. 285-308.
  • Loscocco K.A., 1997, Work-family linkages among self-employed women and men, Journal of Vocational Behavior, vol. 50, s. 204-226.
  • Miller R.A., Collier E.W., 2010, Redefining entrepreneurship: A virtues and values perspective Journal of Leadership, Accountability and Ethics, vol. 8, no. 2, s. 80-89.
  • Paoli P., Merllie D., 2001, Third European Survey on Working Conditions 2000, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
  • Parasuraman S., Simmers C.A., 2001, Type of employment, work-family conflict and well-being: A comparative study, Journal of Organizational Behavior, vol. 22, s. 551-568.
  • Pfeffer J., 2010, Building sustainable organizations. The human factor, Academy of Management Perspectives, vol. 24, no. 1, s. 34-45.
  • Porath C., Spreitzer G.M., Gibson C., Garnett F.G., 2012, Thriving at work: Toward its measurement, construct validation, and theoretical refinement, Journal of Organizational Behavior, vol. 33, no. 2, s. 250-275.
  • Quinn R.W., 2002, Flow in knowledge work: High performance experience in the design of national security technology, Administrative Science Quarterly, vol. 50, no. 4, s. 610-641.
  • Stephan U., Roesler U., 2010, Health of entrepreneurs versus employees in a national representative sample, Journal of Occupational and Organizational Psychology, vol. 83, s. 717-738.
  • Vallerand R.J., Blanchard C., Mageau G.A. Koestner R., Ratelle C.F., Léonard M., Gagné M., Marsolais J., 2003, Les passions de l'ame: on obsessive and harmonious passion, Journal of Personality and Social Psychology, vol. 85, no. 4, s. 756-767.
  • Vallerand R.J., Paquet Y., Philippe F.L., Charest J., 2010, On the role of passion for work in burnout: A process model, Journal of Personality, vol. 78, no. 1, s. 289-312.
  • Xavier S.R, Kelley D., Kew J., Herrington M., Vorderwuelbecke A., 2013, Global Entrepreneurship Monitor. 2012 Global Report, GERA, London-Babson Park-Santiago de Chile-Kuala Lumpur.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171427019

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.