PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 420 Strategie. Procesy i praktyki | 309--323
Tytuł artykułu

Paradoksy współczesnej strategii. Racjonalizm versus irracjonalizm

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Paradoxes of Contemporary Strategies. Rationalism Versus Irrationalism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie wpływu irracjonalnych czynników, takich jak intuicja, kreatywność i szczęście, na podejmowane decyzje strategiczne. Zagadnienia o tyle istotne, iż coraz częściej w literaturze tematu pojawiają się głosy o wpływie inwentyki na funkcjonowanie współczesnych organizacji, co nie wyklucza działań o charakterze logicznym, generując jednak wątpliwości niezgodne z ugruntowanymi przekonaniami (paradoksy). W opracowaniu zaakcentowano także kategorię okazji w kontekście wysokiej niepewności otoczenia. Artykuł powstał na podstawie analizy materiałów teoretycznych i wniosków wynikających z badań empirycznych. Badania przeprowadzono na grupie organizacji pozarządowych ze względu na istniejące luki poznawcze w analizowanym obszarze(abstrakt oryginalny)
EN
The main goal of the article is to identify the relations between irrational factors such as intuition, creativity, and happiness and strategic decisions in contemporary organizations. It results from the increasing influence of the heuristics on the decisionmaking process or rather a flexible combination of illogical and analytical thinking and tools. The article was based on the empirical research in non-governmental organizations, due to knowledge gaps in the analyzed area(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Dane E., Pratt M.G., 2007, Exploring intuition and its role in managerial decision making, The Academy of Management Review, vol. 32, no. 1, January.
  • Day L., Maltby J., 2003, Belief in good luck and psychological well-being: the mediating role of optimism and irrational beliefs, Journal of Psychology, vol. 137, no. 1.
  • Denrell J., 2004, Comment: the performance of performance, Journal of Management and Governance, no. 8.
  • Denrell J., 2005, Should we be impressed with high performance? Journal of Management Inquiry, 14.
  • Edwards W., 1954, The theory of decision making, Psychological Bulletin,.
  • Eisenhardt K.M., 1989, Making fast strategic decisions in high-velocity environments, Academy of Management Journal, 32.
  • Eisenhardt K.M., Bourgeois L.J. III, 1989, Charting Strategic Decisions in the Microcomputer Industry: Profile of an Industry Star, [w:] M. Van Glinow, S. Mohrmann (red.), Managing Complexity in High Technology Organizations, Systems, and People, Oxford University Press, New York.
  • Eisenhardt K.M., Zbaracki M.J., 1992, Strategic decision making, Strategic Management Journal, vol. 13.
  • Epstein S., 2010, Demystifying intuition: what it is, what it does, and how it does it, Psychological Inquiry, no. 21.
  • Hafer J., Gresham G.G., 2008, Luck's role in business success: why it's too important to leave to chance, Journal of Behavioral & Applied Management, vol. 9, issue 3.
  • Isenberg D.J., 1986, Thinking and managing, Academy of Management Journal, no. 29.
  • Jung C.G., 1933, Psychological Types, Harcourt, Brace, and Company, New York.
  • Jóźwik T., 2015, Wywiad ze Zbigniewem Jakubasem: Nigdy nie zarobiłem na politycznych znajomościach, Forbes, październik.
  • Kahneman D., 2003, A perspective on judgment and choice, American Psychologist, no. 58.
  • Kim W.Ch., Mauborgne R., 2005, Blue Ocean Strategy, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
  • Klien G., 2005, The Power of Intuition: How to Use Your Gut Feelings to Make Better Decisions at Work, New York, NY: Knopf Doubleday.
  • Kovenklioglu G., Greenhaus J.H., 1978, Causal attributions, expectations, and task performance, Journal of Applied Psychology, vol. 63.
  • Kozielecki J., 1977, Psychologiczna teoria decyzji, PWE, Warszawa.
  • Krawiec F., 2003, Strategiczne myślenie w firmie, Difin, Warszawa.
  • Krupski R., 2004, Ewolucja poglądów na treść i rolę strategii przedsiębiorstwa, [w:] Krytyczna analiza szkół i kierunków zarządzania strategicznego. Nowe koncepcje zarządzania, R. Krupski (red.), Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Serie: Zarządzanie i Marketing, Wałbrzych.
  • Kuciński K., 2013, Ekonomia w naukowym myśleniu o zarządzaniu, [w:] T. Oleksyn (red.), Filozofia a zarządzanie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Lieberman M.D., 2000, Intuition: a social cognitive neuroscience approach, Psychological Bulletin, 126.
  • Lippman S., Rumelt R., 1982, Uncertain imitability: An analysis of interfirm differences in efficiency under competition, Bell Journal of Economics, 13.
  • Matzler K., Uzelac B., Bauer F., 2014, Intuition: the missing ingredient for good managerial decision-making, Journal of Business Strategy, vol. 35, iss. 6.
  • Myers D.G., 2002, Intuition, Its Power and Perils, Yale University Press, New Haven.
  • Nosal C., 2001, Myślenie strategiczne menedżerów, [w:] M. Strykowska (red.), Współczesne organizacje - wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.
  • Oladapo V., Onyeaso G., 2012, An empirical investigation of the impact of luck in small business performance: dynamic panel data evidence, International Journal of Management and Marketing Research, vol. 5, no. 3.
  • Parnell J.A., Dent E.B., 2009, The role of luck in the strategy-performance relationship, Management Decision, vol. 47, no. 6.
  • Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych - raport z badania 2012, 2013, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.
  • Policastro E., 1999, Intuition, [w:] Runco M.A., Pritzker S.R. (red.), Encyclopedia of Creativity, vol. 2, Academic Press, San Diego.
  • Popper K.R., 2002, Logika odkrycia naukowego, PWN, Warszawa.
  • Porter M.E., 2005, Czym jest strategia?, Harvard Business Review Polska nr 29/30, lipiec-sierpień, wersja on-line: www.hbrp.pl.
  • Raidl M.H., Lubart T.I., 2001, An empirical study of intuition and creativity, Imagination, Cognition and Personality, March, vol. 20.
  • Rorty R., 1967, Intuition, [w:] Edwards P. (red.), Encyclopedia of Philosophy, Macmillan, New York.
  • Shapiro S., Spence M.T., 1997, Managerial intuition: a conceptual and operational framework, Business Horizons, 44(1).
  • Shirley D.A., Langan-Fox J., 1996, Intuition: a review of the literature, Psychological Reports, 79.
  • Simon H.A., 1979, Rational decision making in business organizations, American Economic Review 69.
  • Simon H.A., 1996, The Sciences of the Artificial (3rd ed.), MIT Press, Cambridge.
  • Simon H.A., 1992, What is an "explanation" of behavior, Psychological Science 3.
  • Stańczyk S., Sus A., 2013, Intuicja w zarządzaniu, [w:] Organizacja i Zarządzanie, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej nr 52, Łódź.
  • Sułkowski Ł., 2004, Postmodernistyczne inspiracje zarządzania, Współczesne Zarządzanie, no. 3.
  • Sułkowski Ł., 2012, Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Sus A., 2011, Przeobrażenia współczesnego zarządzania strategicznego, [w:] Prace Naukowe UE we Wrocławiu, Nauki o Zarządzaniu. Management Science nr 8, M. Przybyła (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Sus A., 2012, Strategic Planning on the Basis of Heuristic Forecasting, [w:] Theory of Management 6, The Selected Problems for the Development Support of Management Knowledge Base, S. Hittmár (red.), Scientific Papers, Faculty of Management Science and Informatics, University of Zilina, Zilina.
  • Todd P.M., Gigerenzer G., 2008, Simple Heuristics That Make Us Smart, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=4578B6FDE9BD61598C13CB77BB2A1ADD?doi=10.1.1.336.8457&rep=rep1&type=pdf [dostęp: 25.09.2015].
  • Tworak Z., 2012, Paradoksy, Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna, t. I, nr 1.
  • Tyszka T., 1986, Analiza decyzyjna i psychologia decyzji, PWN, Warszawa.
  • Wawrzynek Ł., 2006, Elastyczność organizacji oraz próba jej pomiaru w odpowiedzi na turbulencję otoczenia, [w:] Wybory strategiczne firm. Nowe instrumenty analizy i wdrażania, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Westcott M.R., Ranzoni J.H., 1963, Correlates of intuitive thinking, Psychological Reports, no. 12.
  • Żabski E., 2010, Prawdziwe, czyli fałszywe. Nowe "rozważania" paradoksów i antynomii, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171427459

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.