PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 15-16 | 223--234
Tytuł artykułu

Mikroekonomiczne uwarunkowania w funkcjonowaniu najbardziej konkurencyjnych branż regionu warmińsko-mazurskiego

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem analiz była identyfikacja mikroekonomicznych uwarunkowań działalności przedsiębiorstw funkcjonujących w regionie warmińsko-mazurskim. Na potrzeby badań, bazując na wskaźniku wartości przychodów ogółem na jednego zatrudnionego, spośród 156 grup PKD występujących na analizowanym obszarze wytypowano siedem najbardziej konkurencyjnych. Prowadzone rozważania zawężone zostały do kwestii poziomu rentowności wykazywanego przez badane przedsiębiorstwa, ich konkurencyjności zasobowej, czynników wpływających na uzyskanie przewagi konkurencyjnej oraz relacji z klientami jako elementu konkurencyjności. Podsumowując należy stwierdzić, że najwyżej cenionym dobrami, uznanymi za materialne i niematerialne zasoby determinujące konkurencyjność przedsiębiorstw wśród badanych podmiotów były: doświadczenie w branży (80%), informacja i wiedza (65,5%), pozytywny wizerunek firmy (62,8%), umiejętności zarządcze (63,7%), trwałe więzi kooperacyjne (61,9%), a także marka (50,4%). Badane przedsiębiorstwa uznały wizerunek firmy (78 wskazań) i posiadaną markę (61 wskazań), za najistotniejsze czynniki umożliwiające uzyskanie przewagi konkurencyjnej w branży. Wynika z tego, iż niezwykle istotnym elementem przewagi konkurencyjnej jest obraz, na który składa się wiarygodność, zasięg działania, udział w rynku, poziom cen produktów, solidność, niezawodność, etyka i poczucie społecznej odpowiedzialności. Z zebranych informacji wynika również i to, że do budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa nie wykorzystywały wszystkich możliwości kształtowania preferencji konsumentów. Działania, które praktykowano w najmniejszym stopniu to testy konsumenckie i degustacje, których nie stosowano, odpowiednio w 39,8% i 45,1% badanych przedsiębiorstw. Znaczna ich część w ogóle nie stosowała instrumentów aktywizacji konsumentów, polegających na pozyskaniu certyfikatów jakościowych, uczestniczeniu w targach i wystawach, czy działaniach z zakresu public relations (ponad 1/3 ogółu). Natomiast do najczęściej wykorzystywanych działań związanych z oddziaływaniem na konsumenta zaliczyć można budowę pozytywnego wizerunku (85,0%) znajomość wyrobów i surowców wśród pracowników (63,7%), sprzedaż bezpośrednią (55,8%), reklamę, czy też wydawanie ulotek i folderów (po 51,3%). Badane przedsiębiorstwa zostały przeanalizowane w kontekście uzyskiwanego poziomu rentowności sprzedaży. Wartość ogółem tego wskaźnika dla całej populacji kształtowała się w 2004 r. się na poziomie 2,5% i była nieznacznie wyższa aniżeli dla całego kraju (2,4%). Znamienne jest, że jedynie trzy grupy tj. 241 - produkcja podstawowych chemikaliów, 157 - produkcja gotowych pasz dla zwierząt oraz 291 - produkcja urządzeń do wytwarzania i wykorzystywania energii mechanicznej, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych osiągnęły poziom tego wskaźnika przekraczający wartość średnią. Wskazuje to na fakt, iż najbardziej konkurencyjne przedsiębiorstwa nie muszą jednocześnie być zaliczane do najbardziej rentownych. Poziom tego wskaźnika uzależniony jest od wielu czynników. Wszystkie one mogą generować koszty, które powodują, iż osiągany zysk jest niewielki, ale z drugiej strony ich ponoszenie jest konieczne, aby utrzymać wysoką wartość sprzedaży, a co za tym idzie znaczący udział w rynku. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
223--234
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstw. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2005.
  • Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Skawińska E., Konkurencyjność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2002.
  • Świtalski W., Innowacje i konkurencyjność, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171427635

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.