PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 15-16 | 249--261
Tytuł artykułu

Ewaluacja wybranych czynników otoczenia regionalnego małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych w Małopolsce

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na podstawie uzyskanych wyników badań można stwierdzić, że czynniki regionalne, w tym miedzy innymi te związane z regionalnym rynkiem pracy odgrywają kluczową rolę w rozwoju regionalnej przedsiębiorczości turystycznej. Przedstawione wyniki posłużą jako wskazówka dla kierunków dalszych badań w szczególności w zakresie regionalnych determinant rozwoju przedsiębiorstw turystycznych oraz obszarów budowy ich przewagi konkurencyjnej. Istnieje bowiem potrzeba skonstruowania modelu tłumaczącego wzrost przedsiębiorczości turystycznej, który obok czynników związanych z osobą założyciela oraz specyfiką firmy turystycznej uwzględniłby również czynniki związane z otoczeniem regionalnym jako determinantami przeżycia i sukcesu nowo założonych firm. Na podstawie zaprezentowanych własnych badań empirycznych wyciągnąć można następujące wnioski:  w opinii przedsiębiorców najbardziej niekorzystnym czynnikiem tkwiącym w otoczeniu regionalnym jest brak lub niedobór wsparcia finansowego, czynnik ten został bowiem przez nich najniżej oceniony (średnia wyniosła = 2,65),  zarówno decydenci lokalni, jak i przedsiębiorcy bardzo słabo ocenili infrastrukturę regionalną (średnia dla przedsiębiorców wyniosła = 2,86, średnia dla gmin wyniosła = 2,77),  największe różnice w ocenie pomiędzy przedsiębiorcami a decydentami lokalnymi dostrzec można w percepcji polityki regionalnej (średnia dla przedsiębiorców wyniosła = 2,73, średnia dla gmin wyniosła = 3,69), co świadczyć może o niedostosowaniu polityki regionalnej do faktycznych potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
249--261
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Analytical framework and methodology for the local entrepreneurship reviews, seria: Local Economic and Employment Development, OECD, Paris 2002 (dokument oficjalny dla partnerów LEED przeprowadzających badania, maszynopis powielony).
  • Badania ruchu turystycznego w Małopolsce, Małopolska Organizacja Turystyczna, Kraków 2004.
  • Bednarczyk M. , Organizacje publiczne. Zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2001.
  • Dryglas D., Kształtowanie produktu turystycznego uzdrowisk w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • Ehlerman C.D., Les entreprises publiques et le contrôle des aides d'Etat, "Revue du Marché Commun et de l'Union Européenne" 1992, no. 360.
  • European Charter for Small Enterprises (adopted by the General Affairs Council on 13 June 2000, and welcomed by the Feira European Council, 19-20 June 2000).
  • Kotier Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 2002.
  • Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej, red. A. Rapacz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001.
  • Tarnasy Ch., Determinanten des Überlebens neu gegründeter Betriebe. Working Paper, 2002, no. 3, University of Cologne, Department of Economic and Social Geography, Cologne 2002.
  • Tobler W.R., A computer movie simulating urban growth in the Detroit region, "Economic Geography", 1970, no. 46 (2).
  • Wach K., Ewolucja poglądów na znaczenie otoczenia przedsiębiorstwa, [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach integracji europejskiej. Część 1: Zmiany w teorii i praktyce zarządzania, red. A. Podobiński, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne Akademii Górniczo-Hutniczej, Kraków 2004.
  • Wach K., Identyfikacja otoczenia przedsiębiorstwa, "Zagadnienia Techniczno-Ekonomiczne", 2003, tom 48, Zeszyt 1, Kwartalnik Akademii Górniczo Hutniczej im. S.Staszica w Krakowie.
  • Wach K., Istota otoczenia regionalnego w funkcjonowaniu małych i średnich przedsiębiorstw, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu Nr 1023, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • Wach K., Model badania wpływu otoczenia regionalnego na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw [w:] Uwarunkowania rozwoju i konkurencyjności regionów, red. Z. Zioło, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Kraków-Rzeszów 2005.
  • Wach K., Otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw w kontekście integracji z Unią Europejską [w:] Regionalne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, red. K. Safin, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Legnicy, Legnica 2003.
  • Wach K., Rola państwa i samorządu terytorialnego w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw [w:] Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, nr 2, Uniwersytet Gdański, Sopot 2004.
  • Wach K., Szkoły wyższe w służbie dla rozwoju przedsiębiorczości lokalnej, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu Nr 951, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171427639

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.