Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Podobnie jak w innych krajach arabskich również w Egipcie w latach 70. XX wieku postępował wzrost konserwatyzmu społeczeństwa i obrona tradycyjnego statusu kobiet. Pomimo obecności kobiet w ruchu antykolonialnym i uczestnictwie ich w sprawach publicznych państwo egipskie prezentowało zachowawcze stanowisko wobec dążeń emancypacyjnych kobiet. Prawo państwowe deklarowało równość płci i zapewniało udział kobiet w życiu społecznym, politycznym i ekonomicznym przy jednoczesnym utrzymaniu tradycyjnych relacji płci. W sprawach obyczajowych, prawie rodzinnym i kodeksie małżeńskim obowiązywało prawo szariatu. Pomimo aktywności kobiet podczas rewolucji w 2011 roku i ich zaangażowania w protesty, kobiety nie zyskały szacunku społecznego i nie doczekały się wsparcia ze strony instytucji państwa. Przeciwnie, ich publiczna obecność spowodowała z jednej strony wzrost przemocy seksualnej na ulicach, a z drugiej agresję policji i służb bezpieczeństwa. Ich prawa zostały zlekceważone i złamane nie tylko przez działania aparatu państwowego, ale i przez brak poparcia środowisk konserwatywnych, w których tak aktywnie działały. Kobiety stanowiły połowę członków Braci Muzułmanów, jednakże ich rola w organizacji była nieoficjalna - nie płaciły składek i nie brały udziału w wybieraniu przywódców.
Raport Thomson Reuters Foundation z 2013 roku traktujący o prawach kobiet wywołał konstatację w społeczeństwie egipskim, bowiem Egipt zajął w nim ostatnie miejsce pod względem przestrzegania praw kobiet wśród 21 krajów - członków Ligii Arabskiej. Dlatego też rola organizacji kobiecych w Egipcie nie została ograniczona do pomocy kobietom w trudach życia codziennego, ale stanowi istotną część walki o uznanie i szacunek w społeczeństwie.(fragment tekstu)
Raport Thomson Reuters Foundation z 2013 roku traktujący o prawach kobiet wywołał konstatację w społeczeństwie egipskim, bowiem Egipt zajął w nim ostatnie miejsce pod względem przestrzegania praw kobiet wśród 21 krajów - członków Ligii Arabskiej. Dlatego też rola organizacji kobiecych w Egipcie nie została ograniczona do pomocy kobietom w trudach życia codziennego, ale stanowi istotną część walki o uznanie i szacunek w społeczeństwie.(fragment tekstu)
Czasopismo
Rocznik
Strony
205--220
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
Bibliografia
- A. Krzemińska, Zerwać bransolety!, "Polityka', nr 13, 26 marca 2011, s. 60
- N.R. Keddie, Woman in the Middle East. Past and Present, Princeton University Press, Princeton and Oxford 2007, s. 122-125.
- K. Brataniec, Sekularyzacja a edukacja w Egipcie, [w:] red. K. Kościelniak, Państwo, wspólnota i religia. Wybrane zagadnienia procesów modernizacji na Bliskim Wschodzie, Wydawnictwo UNUM, Kraków 2010.
- E. Wnuk-Lipiński, Demokratyczna rekonstrukcja, PWN, Warszawa 1996, s.100.
- P.S. Załęski, Neoliberalizm i społeczeństwo obywatelskie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012, s. 152.
- Ch.T. Mohanty, Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses, [w:] The Post-Colonial studies Reader, red. B. Ashcroft, G. Griffiths, H. Tiffin, Routledge, London New York 1995, s. 259-263.
- B. Margot, Feminist, Islam and Nation: Gender and the Making of Modern Egipt, Princeton University Press, Princeton 1995.
- T. Mitchell, Colonising Egypt, University of California Press, Los Angeles London 1991, s. 111.
- I. Pappe, Współczesny Bliski Wschód, Książka i Wiedza, Warszawa 2013, s. 313.
- W. Krause, Woman in Civil Society. The State. Islamism, and Networks in the UAE, Palgrave Macmillan, New York 2008, s. 2-3.
- B. Kowalska, Kobiety, rozwój, obywatelstwo w Haszymidzkim Królestwie Jordanii, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
- S. Brooke, The Muslim Brotherhood's social outreach after the Egyptian coup, Brookings Institution, Washington 2015, http://www.brookings.edu/~/media/Research/Files/Reports/2015/07/rethinking-political-islam/Egypt_Brooke-FINALE.pdf?la=en [dostęp: 10.11.2015].
- B. Pasamonik, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Kraków 2013, s. 238.
- J. Pruzan-Jorgensen, The Islamic Woman's activism in the Arab World, Danish Institute for International Studies, 2012.
- M.L. Browers, Political Ideology in the Arab Word. Accommodation and Transformation, Cambridge University Press, Cambridge 2009, s. 60-62.
- M. Badran, Islamic Feminism: What's is a name?, Al-Ahram Weekly Online, 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171428021