PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 420 Strategie. Procesy i praktyki | 363--375
Tytuł artykułu

Paradoksy w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwami

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Paradoxes in Strategic Management of Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Treść artykułu zawiera wstępne rozpoznanie paradoksów w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwami realizowane w ramach projektu Paradoksy w zarządzaniu strategicznym (projekt badań własnych, 2015-2016, KZS UEP). Projekt w warstwie metodologicznej uwzględnia część konceptualną zawierającą modele teoretyczne, formalną - ujmującą modele matematyczne oraz empiryczną - związaną z diagnozą rzeczywistości i jej wyjaśnianiem z wykorzystaniem modeli badawczych. Na tym etapie realizacji projektu przytaczane wyniki badania nie są związane z jego głównym nurtem i dotyczą jedynie eksploracji paradoksów w zarządzaniu. W treści artykułu zwrócono uwagę na szczególny rodzaj paradoksów, czyli oburęczność, która za sprawą odpowiedniej konfiguracji eksploatacji i eksploracji w opinii wielu badaczy jest nośnikiem skutecznego rozwoju przedsiębiorstw(abstrakt oryginalny)
EN
The article provides an initial recognition of paradoxes in strategic management,which are the subject matter of a research project with the aforementioned name. In its methodological layer the project comprises a conceptual part with theoretical models, a formal part encompassing symbolic (mathematical) models, and an empirical one connected with the diagnosis of reality and the explanation thereof by means of research models. At the present stage the research outcomes of the project are not linked to its main course of investigation and consist mainly in the exploration of management paradoxes. Attention has been given to a special type of paradoxes, namely ambidexterity, which, thanks to a proper exploitation and exploration configuration, according to many researchers quoted here (among others), is a carrier of efficient development of companies(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Achtenhagen L., Melin L., 2003, Managing the Homogeneity-Heterogeneity Duality, [in:] A. Pettigrew et al., Innovative Forms of Organizing, An International Perspective, Sage Publikations, London, s. 301-327.
  • Auh S., Menguc B., 2005, Balancing exploration and exploitation. The moderating role of competitive intensity, Journal of Business Research, vol. 58, no. 12, s. 1652-1661.
  • Bratnicki M., 2009, Kształtowanie przedsiębiorczego rozwoju organizacji w warunkach nieprzewidywalności zmian, [w:] J. Rokita, Zarządzanie w warunkach nieprzewidywalności zmian, GWSH, Katowice.
  • Burmann Ch., 2012, Strategische Flexibilitat und Strategiewechsel als Determinanten des Unternehmenswertes, DUV Gabler, Wiesbaden.
  • Burmann Ch., 2002, Strategische Flexibilität und Strategiewechsel als Determinanten des Unternehmenswertes, Deutscher Universitatsverlag, Koln.
  • Burmann Ch., Meffert H., 2002, Strategische Flexibiltat und Strategieveranderungenals Determinanten des Unternehmenswertes, [in:] Ringlstetter M., Henzler H.,Mirow M., Perspektiven der Strategischen Unternehmungsfuhrung, Theorie, Konzepten, Anwendungen, 1 Auflage, Wiesbaden.
  • Chia R., Holt R., 2009, Strategy without Design: The Silent Efficacy of Indirect Action, Cambridge University Press.
  • Czakon W., 2012, Równowaga a wzrost - relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu, Przegląd Organizacji 10, s. 7-10.
  • De Wit B., Meyer R., 2007, Synteza strategii. Tworzenie przewagi konkurencyjnej poprzez analizowanie paradoksów, PWE, Warszawa.
  • Fojcik Th. M., 2015, Ambidextrie und Unternehmenserfolg bei einem diskontinuierlichen Wandel, Springer Gabler Verlag, Wiesbaden.
  • Gutel W.H., Konlechner St., 2012, Strategisches Lernen, JahrbuchStrategisches Kompetenz Management, Band 6, Reiner Hampp Verlag, Munchen und Mering.
  • Gibson C.B., Birkinshaw J., 2004, Contextual determinants of organizational ambidexterity, Academy of Management Journal, 47(2), s. 209-226.
  • Hungenberg H., 2014, Strategisches Management in Unternehmen, Ziele - Prozesse-Verfahren, 8 Auflageuberarbeitete, Springer Gabler, Wiesbaden.
  • Jansen J.JP., Van Den Bosch F.A.J., Volberda H.W., 2006, Exploratory Innovation, Exploitative Innovation, and Performance: Effects of Organizational Antecedents and Environmental Moderators, Erasmus Research Institute of Management (ERIM), RSM Erasmus University Management Science 11, 52(11), s. 1661-1674.
  • Konlechner S.W., Guttel W.H., 2009, Kontinuierlicher Wandel mit Ambidexterity - Vorhandenes Wissen nutzen und gleichzeitig neues entwickeln - Exploration (Innovation) und Exploitation, Zeitschrift Fuhrung Organisation (ZFO), 78(1).
  • Krzyżanowski L., 1999, O podstawach kierowania organizacjami, WN PWN, Warszawa.
  • Lavie D., Stettner U., Tushman M.L., 2010, Exploration and exploitation in alliance formation, Academy of Management Journal, vol. 49, no. 4.
  • Lavie D., Stettner U., Tushman M.L., 2010, Exploration and exploitation within and across organizations, The Academy of Management Annals, vol. 4, no. 1.
  • Nogalski B., 2009, Paradoks strategii jako propozycja operacjonalizacji paradygmatu rozwoju przedsiębiorstwa w warunkach niepewności i zmian, [w:] J. Rokita (red.), Zarządzanie w warunkach nieprzewidywalności zmian, GWSH, Katowice.
  • Pettigrew A. i in., 2003, Innovative Forms of Organizing. An International Perspective, London Sage Publikations, s. 301-327.
  • Raynor M.E., 2007, Paradoks strategii, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa.
  • O'Reilly C.A. III, Tushman M.L., 2004, The ambidextrous organization, Harvard Business Review, April, s. 74-81.
  • O' Reilly C.,A. III, Tushman M.L., 2013, Organizational Ambidexterity: Past, Present and Future, Reaserch Paper No 2130, Standford Graudate Schoolof Business.
  • Raisch S., Birkinshaw J., 2008, Organizational ambidexterity: antecedents, outcomes and moderators, Journal of Management, no. 34.
  • Ringlsetter M., Henzler A., Mirow M., 2003, Perspektiven der Strategischen Unternehmensfuhrung, Theorien - Konzepte - Anwendungen, Gabler Verlag, Wiesbaden.
  • Simsek Z., 2009, Organizational ambitexterity, towards a multilevel understanding, Journal of Studies, vol. 46, no. 4.
  • Simsek Z., Heavey C., Ceiga J., Souder D., 2009, A typology for aligning organizational ambitdexterity's.conceptualizations, antecedens and qutcomes, Journal of Management Studies, vol. 46. no. 5, s. 864-894.
  • Stańczyk-Hugiet E., 2013, Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Tyssen M., 2011, Zukunftorientierung und dynamische Fahigkeiten. Corporate Foresight in Unternehmen der Investitionsguterindustrie, Springer Gabler, Wiesbaden.
  • Urbanowska-Sojkin E., 2013, Ryzyko w wyborach strategicznych w przedsiębiorstwach, PWE, Warszawa.
  • Urbanowska-Sojkin E., 2014, Zarządzanie ryzykiem wobec wyzwań z otoczenia, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 366, Wrocław.
  • Urbanowska-Sojkin E., 2015, Orientacja na ryzyko w procesie podejmowania decyzji strategicznych, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński, nr 39, t. 4.
  • Welge M.K., Al-Laham A., 2008, Strategisches Management. Grundlagen - Prozess - Implementierung, 5 Auflage, Springer Gabler, Wiesbaden.
  • Zin Lin He, Poh Kam Wong, 2004, Exploration vs. Exploitation: An Empirical Test of the Ambidexterity Hypothesis, http://dx.doi.org/10.1287/orsc.1040.0078, August 1, p. 481-494.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171428057

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.