Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Z gospodarczego punktu widzenia przestrzeń jest dobrem rzadkim, stanowiącym jednocześnie element niezbędny do prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej. Dla podmiotów gospodarczych istotny jest nie tylko fizyczny rozmiar przestrzeni, na której prowadzą one swoją działalność, ale również jej ukształtowanie, położenie geograficzne i komunikacyjne, aktualna i dopuszczalna forma zagospodarowania, cena, wyposażenie, koszt użytkowania, sąsiedztwo, dostępność do zlokalizowanych na niej i poza nią zasobów oraz zagrożenia dla niej charakterystyczne. Zmiany w obrębie zagospodarowania przestrzennego gminy są zatem zmianami warunków podejmowania i rozwijania lokalnej działalności gospodarczej. Podstawowym podmiotem decydującym o tych zmianach oraz je koordynującym i nadzorującym jest samorząd lokalny. Jest to także podmiot zmieniający zagospodarowanie przestrzeni gminy w sposób bezpośredni. Zapewnienie ładu przestrzennego i gospodarka terenami należą bowiem do zadań własnych gminy, przy czym ustawodawca zobowiązuje do uwzględniania w zagospodarowaniu przestrzeni jej walorów ekonomicznych. Pozostałe, obligatoryjne zadania odnoszące się do ochrony środowiska, budowy i utrzymania infrastruktury, transportu zbiorowego oraz usług komunalnych są również integralnie związane z gospodarowaniem przestrzenią. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
193--201
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
- Ashworth G.J., Voogd H.: Selling the city: marketing approaches in public sector urban planing. London- New York: Belhaven Press 1990.
- Blakely E., Harvey P., Schutz H.: Public Marketing: a Suggested Policy Planning Paradigm for Community Development in the City. "Social Indicators Research" 1997 vol. 4.
- Dittman E.: Germany. [w:] International Manual of Planning. The Hague 1988.
- Kochanowska D.: Plany przestrzenne jako narzędzia gospodarowania przestrzenią w miastach. [w:] Gmina -przedsiębiorczość - promocja. Warszawa: Uniwersytet Warszawski - EIRRiL 1992.
- Kowalewski A.: Nowy paradygmat planowania przestrzennego. "Samorząd Terytorialny" 1991 nr 4.
- Niewiadomski Z.: Planowanie przestrzenne w systemie zadań samorządu terytorialnego. Zagadnienia administracyjno-prawne. Warszawa: PWN 1994.
- Obrębalski M.: Marketing przestrzeni w skali lokalnej. [w:] Gospodarka lokalna w teorii i w praktyce. Wrocław: AE 1997.
- Patrzałek L.: Planowanie lokalnego rozwoju w warunkach samorządności terytorialnej. [w:] Lokalne inicjatywy w sferze rozwoju gospodarczego. Warszawa: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej 1994.
- Sztando A.: Instrumenty lokalnej polityki gospodarczej. [w:] Ekonomika i zarządzanie miastem. Wrocław: AE 2001.
- Sztando A.: Lokalny interwencjonizm samorządowy, czyli kształtowanie gminnego rozwoju gospodarczego. "Studia Regionalne i Lokalne". Warszawa: EIRRiL.
- Sztando A.: Oddziaływanie samorządu lokalnego na rozwój lokalny w świetle ewolucji modeli ustrojowych gmin. "Samorząd Terytorialny" 1998 nr 11.
- Ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym z 7 lipca 1994 r. DzU 1999 nr 15, poz. 139 (tekst jednolity).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171428133