PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 3 | 9--16
Tytuł artykułu

Źródła i narzędzia rozwoju systemu informacyjnego twórczości organizacyjnej

Warianty tytułu
Sources and Tools of Information System Development for Organizational Creativity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania jest zidentyfikowanie najważniejszych źródeł oraz narzędzi rozwoju systemu informacyjnego twórczości organizacyjnej. Aby zrealizować tak sformułowany cel badawczy, strukturę opracowania zorganizowano w następujący sposób. W pierwszej kolejności, opisano twórczość organizacyjną jako nowy kierunek zarządzania organizacją. Następnie podjęto próbę zdefiniowania istoty systemu informacyjnego twórczości organizacyjnej. Omówiono najważniejsze elementy tworzące taki system, tj.: (1) podmioty biorące udział w generowaniu nowych i użytecznych idei, (2) zasoby informacyjne i zasoby wiedzy niezbędne do rozwoju twórczości organizacyjnej, (3) narzędzia ICT w procesach transformacji informacji i wiedzy oraz (4) relacje zachodzące miedzy poszczególnymi elementami systemu informacyjnego twórczości organizacyjnej. W podsumowaniu niniejszego opracowania zawarto najważniejsze konkluzje płynące z badań oraz wskazano dalsze kierunki prac w tym zakresie. (abstrakt oryginalny)
EN
The main purpose of this study is to identify the most important sources and tools of information system development for organizational creativity. To achieve such purpose, the structure of this research was organized as follows. At the beginning, a critical review of the relevant literature was conducted to describe organizational creativity as a new direction of organizations management. Then, an idea of information system for organizational creativity was proposed. The main elements of such information system are, in particular: (1) actors that participate in creation of new and useful ideas, (2) information and knowledge resources that are required for the development of organizational creativity, (3) ICT tools in processing of information and knowledge, and (4) relationships between the following elements of information systems. In conclusion, theoretical contributions and future directions of the study were presented. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--16
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • [1] A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge (2009), International Institute of Business Analysis.
  • [2] Andriopoulos С. (2001), Determinants of Organizational Creativity: A Literature Review, "Management Decision", No. 39, pp. 834-840.
  • [3] Baron R.A. (2012), Entrepreneurship. An Evidence-based Guide, Edward Elgar, Cheltenham.
  • [4] Bechky B.A., Okhuysen G.A. (2011), Expecting the Unexpected? How SWAT Officers and Film Crews Handle Surprises, "Academy of Management Journal", No. 54, pp. 239-261.
  • [5] Bratnicka K. (2014), Conceptualizing organizational creativity characteristics, "Academy of Management Proceedings", No. l,pp. 1-9.
  • [6] Bratnicki M., Kulikowska-Pawlak M., Dyrbuś-Graca К. (2014), Zdrowie organizacji jako koncepcja doskonałości, "Management Forum", Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 357, s. 9-17.
  • [7] Bratnicki M., Olszak C.M., Kisielnicki J. (2014a), Twórczość organizacyjna i ICT jako nowa perspektywa zarządzania organizacji}, "Business Informatics", Nr 1(31), s. 13-35.
  • [8] Birkinshaw J. (2010), Reinventing Management. Smarter Choices for Getting Work Done, Wiley, Chichester.
  • [9] Chen H" Chiang R.H.L., Storey V.C. (2012), Business Intelligence and Analytics: From Big Data to Big Impact, "MIS Quarterly", Vol. 36, No. 4, pp. 1-24.
  • [10] Covan D.A., Darsoe L. (2008), Wisdom: A Backdrop for Organizational Studies, [in:] D. Barry, H. Hansen (eds.), The Sage Handbook of New Approaches in Management and Organization, Sage, Thousand Oaks, pp. 332-343.
  • [11] Doan A., Ramakrishnan R" Halevy A.Y. (2011), Crowdso urcing Systems on the World-Wide Web, "Communications of the ACM", Vol. 54, No. 4, pp. 86-96.
  • [12] Dyduch W. (2013), Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • [13] Ford C.M. (2002), The Futurity of Decisions as Facilitator of Organizational Creativity and Change, "Journal of Organizational Change Management", No. 15, pp. 635-646.
  • [14] George J.M. (2007), Creativity in Organizations, "The Academy of Management Annals", No. 3, pp. 439-477.
  • [15] Houghton J. (2009), Open Access - What are the Economic Benefits? A Comparison of the United Kingdom, Netherlands and Denmark, "Centre for Strategic Economic Studies", Victoria University, Melbourne, http://www.knowledge- -exchange.info/Files/Filer/downloads/OA_What_are_the_ economic_benefits_-_a_comparison_of_UK-NL-DK FI- NAL_logos.pdf, access date: 10.08.2015.
  • [16] Jerzyk E. (2007), Proces kreatywności i jego uwarunkowania w obszarze marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
  • [17] Judge T.A., Kammeyer-Mueller J.D. (2011), Happiness as a Societal Value, "Academy of Management Perspectives", Vol. 25, No. 1, pp. 30-41.
  • [18] Kisielnicki J., Gałązka-Sobotka M., Wojciechowska-Filipek S. (2013), Systemy zarządzania policją: analiza systemu i jego doskonalenie, Konsorcjum Naukowo-Przemysłowe Securus, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
  • [19] Kisielnicki J" Olszak C.M. (2015), Agility in R&D Project on the Example of Organizational Creativity Support Design, [in:] T. Chachibaia, H. Lyszczarz, A. Żak (eds.), Management Science during Destabilization, Global Perspctive, Cracow University of Economics, Cracow.
  • [20] Nissley N. (2010), Arts-based Learning at Work: Economic Downturns, Innovation- Upturns, and the Eminent Practicality of Arts in Business, "Journal of Business Strategy", Vol. 31, No. 4, pp. 8-20.
  • [21] Olszak C.M. (2015), Business Intelligence and Analytics in Organizations, [in:] M. Mach-Król, C.M. Olszak, Т. Pełech- -Pelichowski (eds.), Advanced in ICT for Business, Industry and Public Sector, Springer, London, pp. 89-109.
  • [22] Olszak C.M., Bartuś Т. (2013), Multi-Agent Framework for Social Customer Relationship Management Systems, "Issues in Informing Science and Information Technology", Informing Science Institute, California, No. 10, pp. 368-387.
  • [23] Olszak C.M. (2014), An Overview of Information Tools and Technologies for Competitive Intelligence Building. Theoretical Approach, "Issues in Informing Science and Information Technology", Informing Science Institute, California, No. 11, pp. 139-153.
  • [24] O'Reilly T. (2005), What Is Web 2.0? Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software, http:// www.oreillynet.eom/pub/a/oreilly/tim/ news/2005/09/30/ what-is-web-20.html, access date: 30.09.2015.
  • [25] Owens B.P., Johnson M.D., Mitchell T.R. (2013), Expressed Humility in Organizations: Implications for Performance, Teams, and Leadership, "Organization Science", Vol. 24, No. 5, pp. 1517-1538.
  • [26] Pentland A. (2014), Social Physics, Penguin, New York.
  • [27] Poole D" Mackworth A. (2010), Artificial Intelligence: Foundations of Computational Agent, University Press, Cambridge.
  • [28] Proctor T. (1998), Zarządzanie twórcze, Gebethnner і Ska, Warszawa.
  • [29] Ringland G.L., Sparrow О., Lustig P. (2010), Beyond Crisis. Achieving Renewal in a Turbulent World, Wiley, Chichester.
  • [30] Rodriguez R. (2012), Big Data and Better Data, "Amstat News", June, pp. 3-4.
  • [31] Styhre A., Sundgren M. (2010), Managing Creativity in Organizations, Palgrave, New York.
  • [32] Walton A.P. (2010), Embracing the New Era. Managing Oneself & Others in the Era of Creativity, Creative Paths, Las Vegas.
  • [33] Wang A.C., Cheng B.S. (2010), When Does Benevolent Leadership Lead to Creativity. The Moderating Role of Creative Role Identity and Job Autonomy, "Journal of Organizational Behavior", No. 3, pp. 106-121.
  • [34] Zbierowski P. (2012), Orientacja pozytywna organizacji wysokiej efektywności, Wolters Kluwer, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171428799

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.