PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1(33) | 9--20
Tytuł artykułu

Współczesny marketing w turystyce I jego specyfika

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Contemporary Marketing in Tourist Industry and Its Specific Features
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł jest refleksją teoretyczną opracowaną w poszukiwaniu specyficznych cech marketingu w turystyce. Punktem wyjścia jest założenie, iż fundamenty marketingu są uniwersalne i trwałe, nie zmieniają się dla każdej dziedziny gospodarki czy segmentu rynkowego. Jednak w obliczu nowych uwarunkowań i nowych wyzwań XXI wieku warto poszukiwać specyficznych koncepcji marketingowych w turystyce. Autor wskazuje i opisuje pięć następujących specyficznych właściwości marketingu w turystyce: konieczność uwzględniania interdyscyplinarności i wieloaspektowości turystyki, zastosowanie w marketingu zasad ekonomii doświadczeń, wykorzystanie koncepcji produktów systemowych, uwzględnienie cech i natury ruchu turystycznego, a także skorzystanie z nowych możliwości zawartych w e-marketingu. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper is the theoretical concept of specific features of marketing in tourism. The starting point is the assumption that the main principles of marketing are universal and sustainable, for each economy sector and market segment. However, considering the new circumstances and new challenges of the twenty-first century we should seek specific marketing concepts in tourism. The author indicates and describes the following five specific features of marketing in tourism: interdisciplinary and multi-dimensionality of tourism, the application the principles of experience economy in marketing, new concept of systemic products, the features and specificity of tourist stream, advantage of new opportunities in the e-marketing. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
Bibliografia
  • Andreasen, A.R., 1995, Marketing Social Change, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Altkorn, J., 1994, Marketing w turystyce, PWN, Warszawa.
  • Buhalis, D., 2008, Technologie informatyczne i telekomunikacyjne w turystyce, w: Zarządzanie turystyką, red. L. Pender, R. Sharpley, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Dziewanowska, K., Kacprzak, A., 2013, Marketing doświadczeń. Geneza i rozwój. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Dziewanowska, K., 2013, Nowe oblicze marketingu - koncepcja marketingu doświadczeń, "Marketing i Rynek" nr 1.
  • Gołembski, G. (red.), 2009, Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa.
  • Kalecińska, J., 2013, Nowe technologie w branży turystycznej, AWF, Warszawa, www.ecorys.pl.
  • Kotler, Ph., Kartajaya, H. i Setiawan, I., 2010, Marketing 3,0, MT Biznes, Warszawa.
  • Kotler, Ph., Roberto, N., Lee, N., 2002, Social Marketing: Improving the Quality of Life, Sage Publications London.
  • Kuczamer-Kłopotowska, S., 2009, Internet jako narzędzie komunikacji marketingowej, [w:] Marketing przyszłości - trendy, strategie, instrumenty, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 559, Ekonomiczne Problemy Usług.
  • MacCannell, D., 2005, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Muza SA, Warszawa.
  • Marciszewska, B., 2010, Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, C.H. Beck, Warszawa.
  • Mazur, J., 1993, Marketing usług turystycznych, First Business College, Warszawa.
  • Medlik, S., 1995, Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa, PWN, Warszawa.
  • Michalska-Dudek, I., Przeorek-Smyka, R., 2010, Marketing biur podróży, C.H. Beck, Warszawa.
  • Middleton, V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.
  • Leniartek, M.K., Widawski, K. (red.), 2012, Nowa ekonomia turystyki kulturowej, Wyd. WSZ Edukacja, Wrocław.
  • Panasiuk, A. (red.), 2013, Marketing w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pawlicz, A., 2012, E-turystyka: ekonomiczne problemy implementacji technologii cyfrowych w sektorze turystycznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pine II, B.J., Gilmore, J.H., 1999, The Experience Economy. Work Is Theatre & Every Business a Stage, Harvard Business School Press, Boston.
  • Pine II, B.J., Gilmore, J.H., 2011, The Experience Economy, Harvard Business Review Press, Boston.
  • Pluta-Olearnik, M., 1994, Marketing usług - idee, zastosowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Rapacz, A., Jaremen, D.E., 2015, ICT a innowacje marketingowe w przedsiębiorstwach turystycznych, "Logistyka" nr 2, s. 1346-1354.
  • Rapacz, A., 1994, Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy i zasady działania, PWN, Warszawa.
  • Schmitt, B.H., 1999a, Experiential Marketing, "Journal of Marketing Management", nr 15.
  • Schmitt, B.H., 1999b, Experiential Marketing. How to Get Customers to Sense, Feel, Think Act, Relate to Your Company and Brands, The Free Press, New York.
  • Stasiak, A., 2013, Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń, "Turyzm", nr 23/1.
  • Żabiński, L. (red.), 2012, Marketing produktów systemowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171428979

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.