PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 29 | nr 1 | 61--69
Tytuł artykułu

Śledzenie ścieżki wzroku w ocenie użyteczności oprogramowania

Autorzy
Warianty tytułu
Eye-tracking in Software Usability Evaluation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem tego artykułu jest dokonanie przeglądu literatury związanej z zastosowaniem śledzenia ścieżki wzroku do oceny użyteczności oprogramowania. Ocena użyteczności jest procesem trudnym, ponieważ znaczącą rolę odgrywają indywidualne cechy i preferencje badanych, co utrudnia sformułowanie ogólnych wzorców. Śledzenie ścieżki wzroku (ang. eye-tracking) polega na pomiarze ruchów gałki ocznej i odwzorowaniu ich w przestrzeni na elementy, na które kierowany jest wzrok badanego. Proces ten jest jednym z podstawowych narzędzi umożliwiających dokonywanie oceny użyteczności oprogramowania. W pierwszej części artykułu omówiono znaczenie problematyki użyteczności oprogramowania oraz stosowane metody jej ewaluacji. Wskazano związek metryk użyteczności z metrykami eye-trackingu. W dalszej części przedstawiono zagadnienie śledzenia ścieżki wzroku. Przytoczono historię badań, opisano standardową zalecaną konfigurację stanowiska badawczego, omówiono także przykładowe miary stosowane w eye-trackingu. Następnie zaprezentowano przykłady przeprowadzonych eksperymentów oraz pola do dalszych badań. Wiedza z zakresu wykorzystania eye-trackingu w ocenie użyteczności jest wprawdzie ugruntowana, ale wciąż niezbędne są dalsze prace między innymi w obszarze standaryzacji, walidacji nowych technologii, a także stosowania dodatkowych źródeł danych (np. FaceReader). (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to review the literature associated with the use of eye-tracking in evaluating the usability of software. Evaluation of the usability is a difficult process because of a significant role played by individual characteristics and preferences of the users. These individuals are strong impediments in formulating general patterns. Eye-tracking consists of measuring the movements of the eyeballs and mapping them to the elements in the space where the user's eyesight is directed. This process is one of the basic tools for evaluating the usability of software. This paper at first discusses the importance of the usability of software and methods of its evaluation. The relationship between usability metrics and eye-tracking metrics is presented. Later, the eyetracking methodology is discussed. The history of the eye-tracking research is mentioned, as well as recommended configuration standards of the test procedures. The basics of vision physics and exemplary measurements are described. Then various experiments are listed and fields for further study are indicated. Knowledge in this topic is already established but further work is still needed, among others, in the area of standardisation, validation of new technologies and the simultaneous use of additional data sources (eg. FaceReader). (original abstract)
Rocznik
Tom
29
Numer
Strony
61--69
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Benbunan-Fich, R. (2001). Using protocol analysis to evaluate the usability of a commercial web site [online, dostęp: 2016-02-01]. Information & Management, 39(2), 151-163. Dostępny w Internecie: http://www. sciencedirect.com/science/article/pii/S0378720601000854.
  • Broadbent, D.E. (1958). The effects of noise on behaviour [online, dostęp: 2016-02-01]. W: D.E. Broadbent. Perception and Communication (s. 81-107). Elmsford, NY: Pergamon Press. Dostępny w Internecie: http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=buy.optionToBuy&uid=2004-16224-005.
  • Byrne, M., Anderson, J.R., Douglass, S., Matessa, M. (1999). Eye tracking the visual search of click-down menus. W: Proceedings CHI '99 Proceedings of the SIGCHI conference on Human Factors in Computing Systems, 1999 (s. 402-409) [online, dostęp: 2016-02-01]. New York, NY: ACM. Dostępny w Internecie: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=303118.
  • Calisir, F., Calisir, F. (2004). The relation of interface usability characteristics, perceived usefulness, and perceived ease of use to end-user satisfaction with enterprise resource planning (ERP) systems [online, do stęp: 2016-02-01]. Computers in Human Behavior, 20(4), 505-515. Dostępny w Internecie: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563203000748.
  • Carpenter, R.H.S. (1988). Pion Limited Movements of the eyes [online, dostęp: 2016-02-01]. W: R.H.S. Carpenter. Movements of the Eyes (s. 593). 2nd rev. & enlarged ed. London: Pion. ISBN 0850861098. Dostępny w Internecie: http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=search.displayRecord&uid=1988-98287-000.
  • Chin, J., Diehl, V.A., Norman, K.L. (1988). Development of an instrument measuring user satisfaction of the human-computer interface [online, dostęp: 2016-02-01]. W: Proceedings CHI '88 Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (s. 213-218). New York, NY: ACM. Dostępny w Internecie: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=57203.
  • Chiou, W.-C., Lin, C.-C., Perng, C. (2010). A strategic framework for website evaluation based on a review of the literature from 1995-2006 [online, dostęp: 2016-02-01]. Information & Management, 47(5-6), 282-290. Dostępny w Internecie: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378720610000510.
  • Crosby, M., Peterson, W.W. (1991). Using eye movements to classify search strategies [online, dostęp: 2016-02-01]. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 35(20), 1476-1480. Dostępny w Internecie: http://pro.sagepub.com/content/35/20/1476.short.
  • Cutrell, E., Guan, Z. (2007). What are you looking for?: an eye-tracking study of information usage in web search [online, dostęp: 2016-02-01]. W: Proceedings CHI '07 Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2007 (s. 407-416). New York, NY: ACM. ISBN 978-1-59593- 593-9. Dostępny w Internecie: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1240690.
  • Davenport, T., Beck, J.C. (2001). The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business [online, dostęp: 2016-02-01]. Boston, MA: Harvard Business School Press. Dostępny w Internecie: https://books.google.pl/books?hl=en&lr=&id=FuuKd3on9psC&oi=fnd&pg=PR12&dq=The+attention+economy:+Understanding+the+new+currency+of+business&ots=RK0NJC-5Yw&sig=rLGdWYMMhXuhy-F68GfVEogM5Gzw&redir_esc=y
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171429081

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.