PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 | 8--15
Tytuł artykułu

Współpraca międzynarodowych sieci handlowych z producentami towarów oznaczonych marką detalisty : proces wyboru lokalnych dostawców

Warianty tytułu
Cooperation between International Retailers and Producers of Private Label Products : The Process of Local Supplier Choice
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wraz z rozwojem rynku sprzedaży detalicznej można zaobserwować stały wzrost popularności produktów oznaczonych markami pośredników handlowych. Towary te nie są już promowane jako produkty generyczne o najniższej cenie, ale jako alternatywa wobec dóbr markowych o porównywalnej jakości i wartości dodanej dla nabywcy. Produkty oferowane pod marką detalisty odgrywają zatem najważniejszą rolę w pozycjonowaniu tej marki na rynku oraz budowaniu lojalności konsumentów. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie warunków współpracy detalistów z producentami towarów oferowanych pod marką tychże detalistów ze szczególnym uwzględnieniem procedury wyboru potencjalnych dostawców. Autorka dodatkowo dokonuje próby oceny zależności między doborem kryteriów selekcji partnerów a wynikami współpracy. Badanie opiera się na pogłębionym przeglądzie literaturowym i studium dwóch przypadków współpracy polskich producentów z globalnymi sieciami handlowymi. (abstrakt oryginalny)
EN
The popularity of own brand products popularity is growing steadily along with the development of a retail market. These products are no longer promoted as low-priced generic products, but as an alternative to the branded goods characterized by comparable quality and added value. Therefore, the product itself plays a central role in positioning an own brand and building the customer loyalty. The aim of the article is to explore the determinants of cooperation between the retailers and producers of private brand products with special regard to the process of potential partner selection. Author attempts to assess the dependence between the selection criteria choice and the cooperation results. The research is based on literature review and case study of two Polish producers successfully cooperating with global retail chains. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
8--15
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Altintas, M.H., Kilic, S., Senol, G., Isin, F.B. (2010). Strategic objectives and competitive advantages of private label products. International Journal of Retail & Distribution Management, 38(10), 773-788.
  • Burt, S., Davies, K. (2010). From the retail brand to the retail-er as a brand: themes and issues in retail branding research. International Journal of Retail & Distribution Management, 38(11/12), 865-878.
  • Chen, C., Lee, H., Wu, H. (2012). How Taiwan's semiconductor distributors select strategic partners in China. Journal of Technology Management in China, 7(1), 36-49.
  • Ciechomski, W. (2010). Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych. Poznań: Wydawnictwo UE w Poznaniu.
  • Collins, A., Burt, S. (2006). Private brands, governance, and relational exchange within retailer-manufacturer relationships: evidence from Irish food manufacturers supplying the Irish and British grocery markets. Agribusiness, 22(1), 1-20.
  • Dębek, K. (2012). Mistrzowie drugiego planu. Forbes, (7).
  • Dębek, K. (2015). Private label. Sukces z cudzą metką. Forbes, (5).
  • Drewnowska, B., Mazurkiewicz, P. (2011). Podbój zagranicznych sklepów. Rzeczpospolita, 12.09.2011.
  • Dudzik, T. (2011). Zarządzanie marką na rynku instytucjonalnym oraz marką pośrednika. W: M.K. Witek-Hajduk (red.), Zarządzanie silną marką (357-372). Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
  • EMIS Insight (2015). Retail Sector. Poland.
  • Furmańczyk, D. (2015). Podwykonawstwo rozpaliło biznes. Dziennik Gazeta Prawna, 03.09.2015.
  • Geringer, J.M. (1991). Strategie Determinants of Partner Selection Criteria in International Joint Ventures. Journal of International Business Studies, 22(1), 41-62.
  • Glynn, M.S., Brodie, R.J., Motion, J. (2012). The benefits of manufacturer brands to retailers. European Journal of Marketing, 46(9), 1127-1149.
  • Gómez, M., Benito, N.R. (2008). Manufacturer's characteristics that determine the choice of producing store brands. European Journal of Marketing, 42(1/2), 154-177.
  • Gomez-Arias, T. J., Bello-Acebron, L. (2008). Why do leading brand manufacturers supply private labels? Journal of Business & Industrial Marketing, 23(4), 273-278.
  • Huang, Y., Huddleston, P. (2009). Retailer premium own-brands: creating customer loyalty through own-brand products advantage. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(11), 975-992.
  • Johansson, U., Burt, S. (2004). The buying of private brands and manufacturer brands in grocery retailing: a comparative study of buying processes in the UK, Sweden and Italy, Journal of Marketing Management, (20), 799-824.
  • Kar, A.K., Pani, A.K. (2014). Exploring the importance of different supplier selection criteria. Management Research Review, 37(1), 89-105.
  • Karczewska, M., Śmigielska, G. (2012). Rozwój struktury rynku FMCG w świetle teorii kosztów transakcyjnych w Polsce. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 21(2), 77-99.
  • Kłosiewicz-Górecka, U. (2012). Zmiany w relacjach pomiędzy uczestnikami kanałów dystrybucji FMCG w Polsce w latach 1989-2011 i ich wpływ na konkurencyjność firm handlowych. Management and Business Administration. Central Europe, 6(119), 38-55.
  • Kumar, N., Steencamp, J.B.E.M. (2010). Strategia marek własnych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer.
  • Lin, J.C., Chen, C. (2008). Determinants of manufacturers' selection of distributors. Supply Chain Management: An International Journal, 13(5), 356-365.
  • Lubańska, A. (2011). Znaczenie marek własnych sieci handlowych w Polsce. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, (87), 83-93.
  • McGoldrick, P.J., Douglas, R.A. (1983). Factors Influencing the Choice of a Supplier by Grocery Distributors. European Journal of Marketing, 17(5), 13-27.
  • Narasimhan, C., Wilcox, R.T. (1998). Private Labels and the Channel Relationship: A Cross-Category Analysis. The Journal of Business, 71(4), 573-600.
  • Nijssen, E.J., Douglas S.P., Calis, G. (1999). Gathering and using information for the selection of trading partners. European Journal of Marketing, 33(1/2), 143-162.
  • Oubina, J., Rubio, N., Yagüe, M.J. (2006). Strategic management of store brands: an analysis from the manufacturer's perspective. International Journal of Retail & Distribution Management, 34(10), 742-760.
  • Pidduck, A.B. (2006). Issues in supplier partner selection. Journal of Enterprise Information Management, 19(3), 262-276.
  • PMR (2014). Wartość i trendy na rynku marek własnych w Polsce.
  • Przybylska, K. (2011). Współpraca międzynarodowych korporacji z lokalnymi dostawcami w kraju goszczącym. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Bochni, (9), 25-56.
  • Rabij, M. (2012). Alexandre Soares dos Santos. Hodowca biedronek. Newsweek, (42).
  • Shaw, S.A., Dawson, J.A., Blair, L.M.A. (1992). The sourcing of retailer brand food products by a UK retailer. Journal of Marketing Management, (8), 127-146.
  • Sheu, C., Yen, H.R., Chae, B. (2006). Determinants of supplier-retailer collaboration: evidence from an international study. International Journal of Operations & Production Management, 26(1), 24-49.
  • Shipley, D.D. (1985). Resellers' Supplier Selection Criteria for Different Consumer Products. European Journal of Marketing, 19(7), 26-36.
  • Spyra, Z. (2014). Rola relacji z dostawcami i odbiorcami w kreowaniu współczesnych modeli biznesu krajowych producentów marek własnych detalistów. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, (18), 121-134.
  • Vlachos, I.P., Bourlakis, M. (2006). Supply chain collaboration between retailers and manufacturers: do they trust each other? Supply Chain Forum: International Journal, (1), 70-80.
  • Vlachos, I.P. (2014). The impact of private label foods on supply chain governance. British Food Journal, 116(1), 1106-1127.
  • Wang, L., Kess, P. (2006). Partnering motives and partner selection. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 36(6), 466-478.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171429213

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.