PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | z. 87 | 391--401
Tytuł artykułu

Koopetycja w procesach restrukturyzacji oraz wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa energetycznego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Coopetition in Restructuring and Competitiveness Growth Processes of an Energy Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Strategia koopetycji, inspirując dwoistością swojej natury, łączy ze sobą dwa przeciwstawne paradygmaty konkurencji i współpracy. Integracja tych zjawisk, będąca wyrazem nowej jakości rozważań nauki oraz dynamiki zmian modeli strategicznych dla biznesu, coraz silniej wpisuje się w strategie przedsiębiorstw branży energetycznej. Artykuł koncentruje się na problematyce istoty i roli koopetycji w rozwoju organizacji jako ekonomicznego paradygmatu o dużym, wielowymiarowym potencjale eksploracyjnym. Celami opracowania są identyfikacja zjawiska koopetycji i uwarunkowań stosowania strategii koopetycji oraz analiza występujących relacji łączących kooperujące podmioty, na przykładzie współpracy przedsiębiorstw z branży energetycznej w warunkach ciągłej restrukturyzacji sektora. W artykule podjęto próbę analizy występujących relacji łączących kooperujące podmioty na przykładzie podejmowanej współpracy polskich przedsiębiorstw branży energetycznej w warunkach dynamiki zmian oraz wzrostu potrzeb restrukturyzacji sektora. Do osiągnięcia celu niniejszego artykułu niezbędne było użycie adekwatnych metod badawczych. Zastosowano metodę analizy literatury, metodę analizy i studium przypadku. Wykorzystano techniki badawcze w postaci obserwacji oraz badania dokumentów.(abstrakt oryginalny)
EN
The coopetition strategy has been inspiring for years due to the duality of its nature, which combines two opposing paradigms of competition and cooperation. The integration of these phenomena, which is the expression of a new quality of scientific considerations and the change dynamics of strategic business models, is increasingly becoming part of energy sector corporate strategies. This paper focuses on the issue of the nature and role of coopetition in the development of an organization as a new economic paradigm characterized by large, multidimensional exploratory potential. Its aim is to identify the phenomenon of coopetition and analyze the conditions, benefits and risks of the coopetition strategy. The author attempts to assess the relationships between coopetitors on the examples of cooperation processes in Polish energy companies in the conditions of continuous change dynamics and a growing need for the restructuring of the energy sector.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
391--401
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • 1. Bengtsson M., Kock S.: Coopetition in business networks - to cooperate and compete simultaneously. Industrial Marketing Management, No. 29, 2000.
  • 2. Brandenburger A., Nalebuff B.: Co-Opetition: A Revolution Mindset That Combines Competition and Cooperation: The Game Theory Strategy That's Changing the Game of Business. HarperCollinsBusiness, London 1997.
  • 3. Brzóska J.: Modele strategiczne przedsiębiorstw energetycznych. Wydawnictwo Politechniki Ślaskiej, Gliwice 2007.
  • 4. Chen M.J.: Reconceptualizing the competition-cooperation relationship; a transparadox perspective. "Journal of Management Inquiry", No. 17, 2008.
  • 5. Cyrson E.: Nowy paradygmat strategii konkurencji, [w:] Skawińska E. (red.): Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście. PWN, Warszawa-Poznań 2002.
  • 6. Czakon W., Rogalski M.: Komplementarność kompetencyjna organizacji a koopetycja na rynku obrotu energią elektryczną. Prace Naukowe UE we Wrocławiu, nr 260, 2012.
  • 7. Czakon W.: Strategia koopetycji w rozwoju organizacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, z. 52, 2013.
  • 8. Dagnino G.B., Le Roy F., Yami S., Czakon W.: Strategie koopetycji - nowa forma dyna-miki międzyorganizacyjnej. "Przegląd Organizacji", nr 6, 2008.
  • 9. Gorynia M., Łaźniewska E. (red.): Kompendium wiedzy o konkurencyjności. PWN, Warszawa 2010.
  • 10. Kim J., Parkhe A.: Competing and cooperating similarity in global strategic alliances; An exploratory examination. "British Journal of Management", No. 20, 2009.
  • 11. Ma H.: Toward Global Competitive Adentage-Creation, Competition, Cooperation and Co-option. "Management Decision", Vol. 42, No. 9, 2004.
  • 12. Mariani M.: Coopetition as an Emergent Strategy. "International Studies of Management & Organization", No. 37 (2), 2007.
  • 13. Osarenkhoe A.: A coopetition strategy - study of inter-firm dynamics between competition and cooperation. "Business Strategy Series", Vol. 11, Iss. 6, 2010.
  • 14. Porter M.E.: Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników. He-lion, Gliwice 2006.
  • 15. Quintana-García C., Benavides-Velasco C.A.: Cooperation, Competition, and Innovative Capability: a Panel Data of European Dedicated Biotechnology Firms. "Technovation", Vol. 24, 2004.
  • 16. Rogalski M.: Strategia koopetycji - światowe trendy eksploracji. "Przegląd Organizacji", nr 9, 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171429530

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.