PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 19 | nr 2 | 93--109
Tytuł artykułu

Employers Expectations Vis-à-vis Graduates of Faculties of Economics : Results of a Direct Study

Warianty tytułu
Oczekiwania pracodawców w zakresie kompetencji absolwentów studiów ekonomicznych : wyniki badania bezpośredniego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This paper presents employers' opinions concerning competencies they expect of graduates of Faculties of Economics with elements of environmental protection. In order to provide empirical input, we conducted a questionnaire-based study among 200 top managers of (mostly) businesses located in the Lodz region (voivodeship), including 194 enterprises and 6 entities do not involved in business but whose activities are, directly or indirectly, linked with environmental protection. The findings of our study demonstrate that while both soft and professional competencies acquired in the course of university studies are important to employers, the respondents valued soft competencies more. They found foreign languages to be the most important, although surprisingly they also attached high importance to a good command of Polish. When assessing university curricula, employers indicated that general courses, the foundations of a university education, remain important as a basis to improve the professional skills of university graduates and to reinforce their position in the labour market. (original abstract)
Celem artykułu jest przedstawienie opinii pracodawców w kwestii kompetencji, w które powinien być wyposażony absolwent studiów ekonomicznych o profilu uwzgledniającym problematykę ochrony środowiska przyrodniczego. Dla jego realizacji przebadano przy pomocy kwestionariusza kierownictwo 200 podmiotów z województwa łódzkiego, w tym 194 przedsiębiorstwa oraz 6 jednostek niebędących przedsiębiorstwami, których przedmiot działalności wiąże się bezpośrednio lub pośrednio z ochroną środowiska. Wyniki ankiet wskazują, że kompetencje miękkie i zawodowe uzyskiwane na studiach są ważne dla pracodawców. Respondenci jednak wyżej cenili sobie zestaw tych pierwszych, aczkolwiek indywidualnie największe znaczenie przypisali znajomości języków obcych, a zaskakująco duże - posługiwaniu się językiem polskim. Oceniając program studiów uznali, że przedmioty ogólne, stanowiące podstawę wyższego wykształcenia, są nadal ważne dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych absolwentów i wzmacniania ich pozycji na rynku pracy. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
19
Numer
Strony
93--109
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
  • University of Lodz, Poland
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • Barwińska-Małajowicz A. (2012), Analiza porównawcza oczekiwań pracodawców wobec absolwentów szkół wyższych w Polsce i w Niemczech, Studia Ekonomiczne, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, http://www.ue.katowice.pl/uploads/media/4_A.Baranska-Malajowicz_Analiza_Porownawcza....pdf.
  • Cieślik A., Michałek J., Michałek A. (2013), Determinanty działalności eksportowej polskich przedsiębiorstw, 'Gospodarka Narodowa' No 7-8.
  • EFIGE (2011), The global operations of European firms: the second EFIGE policy report, Bruegel, Brussels, http://bruegel.org/2011/07/the-global-operations-of-european-firms-the-second-efige-policyreport/.
  • European Commission Education and Training 2020 Work programme (2012), Thematic Working Group 'Assessment of Key Competences' Literature review, Glossary and examples, http://ec.europa.eu/education/policy/school/competences_pl.htm (downloaded on 12.09.2015).
  • Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy (2012), Wyniki badania przeprowadzonego przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Amerykańską Izbę Handlu w Polsce oraz Ernst & Young, Warszawa, http://firma.sgh.waw.pl/pl/Documents/RKPK_raport_2012.pdf.
  • Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowe Ramy Kwalifikacji uczenia się przez całe życie, http://www.nauka.gov.pl/krajowe-ramy-kwalifikacji-szkolnictwo/ (downloaded on 12.09.2015).
  • Sobczyk M. (2000), Statystyka. Podstawy teoretyczne, przykłady, zadania, UMCS, Lublin.
  • van Weerden L., Vonk F. (2014), Readiness for the international business practice: which competences students should learn to prepare for their first international job?, Paper presented at the 40th Annual Conference of the European International Business Academy (EIBA) Uppsala University, 11-13th December 2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171429780

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.