PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 4 | nr 2 | 9--25
Tytuł artykułu

Kilka refleksji nad pojęciem kluczowych kompetencji

Autorzy
Warianty tytułu
Some Reflexions on the Conception of Core Competences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja kluczowych kompetencji odgrywa we współczesnym życiu gospodarczym bardzo istotną rolę. Może pomóc przedsiębiorstwom, działającym w zmiennym i dynamicznym środowisku, budować odpowiednią pozycję konkurencyjną, a tym samym rozwijać produkt, rynki, strukturę organizacyjną, relacje rynkowe itp. Podkreśla się jednak, że nie ma jednej, uniwersalnej koncepcji kluczowych kompetencji, której wdrożenie dawałoby gwarancję sukcesu. Wymagane jest zatem podejmowanie odpowiednich inicjatyw, działań i inwencji, których celem jest identyfikacja bądź budowa "rdzenia kompetencyjnego". Poznanie istoty własnych atutów powoduje bowiem nacisk na rozwój organizacji poprzez działania innowacyjne, kreatywność, obsługę klienta czy poprawę jakości oferowanych dóbr i usług. Ponadto umożliwia wdrażanie mechanizmów aktywnej, opartej na wewnętrznych mocnych stronach walki konkurencyjnej z głównymi rywalami. Prezentowany artykuł został poświęcony teoretycznemu przeglądowi wybranych koncepcji kluczowych kompetencji w celu uwydatnienia ich dynamicznego charakteru i lepszego zharmonizowania teorii z praktyką. (abstrakt oryginalny)
EN
The concept of key competence in modern life plays a very important economic role. It can help companies, operating in a changing and dynamic environment, to build the appropriate competitive position and thus expand the product, markets, organizational structure, market relations, etc.. It is emphasized that there is no single, universal concept of core competencies, the implementation of which would provide a guarantee of success. It is therefore necessary to take appropriate initiatives, activities and creativity whose aim is to identify or the building the "core competence". Knowing its own strengths causes a pressure on the development of the organization through innovation, creativity, customer service and improvement of the quality of goods and services offered. It also allows the implementation of mechanisms of active competition with main competitors based on internal strengths. The article is devoted to the theoretical review of selected concepts of key competencies to enhance their dynamic character and to better harmonize theory and practice (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
9--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Agha, S., Alrubaiee, L., Jamhour, M., 2012, Effect of Core Competence on Competitive Advantage and Organizational Performance, International Journal of Business and Management, vol. 7.
  • Alderson, W., 1965, Dynamic Marketing Behavior. A Functionalist Theory of Marketing, Richard D. Irvin, Inc., Homewood (Ill).
  • Andrews, K.R., 1971, The Concept of Corporate Strategy, Richard D. Irvin, Homewood IL.
  • Bakker, H., Jones, W., Nichols, M., 1994, Using Core Competence to Develop New Business, Long Range Planning, vol. 27.
  • Baker, J.C., Maps, J., New, C.C., Szwejzewski, M., 1997, A Hierarchical Model of Business Competence, Integrated Manufacturing System, vol. 8, no. 5.
  • Bańko, M. (red.), 2010, Wielki słownik wyrazów obcych, PWN.
  • Bergenhenegouwen, G.J., Horn, H.F.K., Mooijman, E.A.M., 1997, Competence Development - a Challenge for Human Resource Professionals: Core Competences of Organizations as Guidelines for the Development of Employees, Industrial and Commercial Training , vol. 29, no. 2.
  • Black, J., Boal, K., 1994, Strategic Resources: Traits, Configurations and Paths to Su- stainable Competitive Advantage, Strategic Management Journal, vol. 15.
  • Cienkowski, W., 2000, Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Graf-Punkt.
  • Collis, D.J., 1991, A Resource Based Analysis of Global Competence: The Case of the Bearing Industry, Strategic Management Journal, vol. 12, Special Issue: Global Strategy.
  • Czupiał, J., 2000, Wpływ integracji pionowej i porozumień kooperacyjnych na granice przedsiębiorstwa, w: Jagoda, H., Lichtarski, J. (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - ciągłość i zmiana, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 851, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Dunphy, D., Turner, D., Crawford, M., 1997, Organizational Learning as the Creation of Corporation Competence, Journal of management Development, vol. 16, no. 4.
  • Eisenhardt, K.M., Furr, N.R., Bingham, C.B., 2010, Microfoundations of Performance: Balancing Efficiency and Flexibility in Dynamic Environments , Organization Science, vol. 21.
  • Ellram, L., Billington, C., 2001, Purchasing Leverage Considerations in the Outsourcing Decision, European Journal of Purchasing & Supply Management, vol. 7, no. 1.
  • Gilgeous, V., Parveen, K., 2001, Core Competence Requirements for Manufacturing Effectiveness, Integrated Manufacturing Systems, vol. 12, no. 3.
  • Hafeez, K., Zhang, Y., Malak, N., 2002, Core Competence for Sustainable Competitive Advantage: a Structure Methodology for Identifying Core Competence, IEEE, Transactions on Engineering Management, vol. 49, no. 1.
  • Halevi, G., 2001, Handbook of Production Management Methods, Butterworth Heinemann, Oxford.
  • Hillebrand, B., Biemans, D., 2003, The Relationship Between Internal and External Cooperation: Literature Review and Proposition, Journal of Business Research, vol. 56, no. 9.
  • Huxman, C., 1996, Creating Collaborative Advantage, SAGE Publication, London.
  • Javidan, M., 1998, Core Competence: What Does It Mean in Practice?, Long Range Planning, vol. 31.
  • Kopaliński, W., 1980, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna.
  • Kopaliński, W., 2006, Podręczny słownik wyrazów obcych, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa.
  • Kossowska, M., Sołtysińska, I., 2002, Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • von Krogh, G., Roos, J., 1995, A Perspective of Knowledge Competence and Strategy, Personnel Review, vol. 24, iss. 3.
  • Ljungquist, U., 2007, Core Competency Beyond Identification: Presentation of a Model, Management Decision, vol. 45, no. 3.
  • Ljungquist, U., 2013, Adding Dynamics to Core Competence Concept Applications, European Business Review, vol. 25, no. 5.
  • Lyson, K., 2004, Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, Warszawa.
  • Markides, C., Williamson, P., 1994, Related Diversification, Core Competences and Corporate Performance, Strategic Management Journal, vol. 15, no. 5.
  • Markides, C.C., Williamson, U.K.P., 1994, Related Diversification, Core Competences and Corporate Performance, Strategic Management Journal, vol. 15.
  • Morgan, R.M., Hunt, S.D., 1994, The Commitment - Trust Theory of Relationship Marketing, Journal of Marketing, vol. 58, no. 3.
  • Oxford Advanced Learner`s Dictionary, 2000, Oxford University Press, Oxford.
  • Petts, N., 1997, Building Growth on Core Competence - a Cractical Approach , Long Range Planning, vol. 30, no. 4.
  • Prahalad, C.K., Hamel, G., 1990, The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, May - June.
  • Prahalad, C.K., Hamel, G., 1994, Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • Prahalad, C.K., Ramaswany, V., 2000, Co-opting Customer Competence, Harvard Business Review, vol. 78.
  • Reynaud, E., Simon, E., 2006, The Secrets of a Good Winery: Core Competence , British Food Journal, vol. 108, no. 4.
  • Tecc,e D.J., Pisano, G., Shuen, A., 1997, Dynamic Capabilities and Strategic Management, Strategic Management Journal, vol. 18.
  • Unland, M., Kleiner, B.H., 1996, New Developments in Organizing around Core Competence, Work Study, vol. 45, no. 2.
  • Wang, Y., Lo, H.P., Yang, Y., 2004, The Constituents of Core Competencies and Firm Performance: Evidence from High-technology Firms in China, Journal of Engineering and Technology Management, vol. 21.
  • Webster, F.E., 1991, Industrial Marketing Strategy, Jon Wiley & Sons, New York.
  • Webster's Third New International Dictionary, 1981, Meriam-Webster, Chicago, IL.
  • Whiddett, S., Hollyforde, S., 2003, Modele kompetencyjne w zarządzaniu ludzkim, Oficyna Ekonomiczna.
  • Whitehall, M., 1997, The Theory and Practice of Competence - Based Competition, Long Range Planning, vol. 30, no. 4.
  • Zgółkowa, H. (red.), 1998,Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, Kurpisz, Poznań
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171429822

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.