Warianty tytułu
Shared Services Centres as a form of Employment Restructuring
Języki publikacji
Abstrakty
Konieczność zwiększania elastyczności oraz szukania optymalizacji działania wymusza na przedsiębiorstwach ciągłe zmiany w ich wnętrzu. Proces gruntownych zmian w strukturze organizacji określany jest mianem restrukturyzacji. W artykule skupiono się na restrukturyzacji zatrudnienia prowadzonej poprzez segmentację przedsiębiorstwa i wydzieleniu z jego wnętrza komórek zewnętrznych lub poprzez outsourcing funkcji pomocniczych. Zdefiniowane zostały pojęcia centrum usług wspólnych oraz centrum business process offshoring. Zaprezentowano również różnice pomiędzy tymi dwiema formami restrukturyzacji zatrudnienia, a także korzyści oraz wady stosowania obu rozwiązań. W publikacji został też scharakteryzowany sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Celem artykułu jest zaprezentowanie wewnętrznych i zewnętrznych centrów usług wspólnych jako form restrukturyzacji zatrudnienia. (abstrakt oryginalny)
The need for increased flexibility and the search for performance optimisation opportunities force companies to continuously perform internal reorganisation. The process of introducing fundamental changes to the structure of an organisation is referred to as restructuring. The article focuses on the process of employment re- structuring implemented through company segmentation, isolation of external cells from within its internal structure and the outsourcing of ancillary functions. The article defines the following terms: the shared services centreand the business process offshoring centre. Moreover the paper discusses differences between these two forms of restructuring, in addition to the advantages and disadvantages of using these two solutions. The publication also defines the sector of modern business services in Po- land. The article aims to present both internal and external shared services centres as a form of employment restructuring (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Numer
Strony
245--261
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
- Armstrong, M., 2011, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
- Auksztol, J., Chomuszko, M., 2013, Business Processes Outsourcing - Origin and Development,Zarządzanie i Finanse, r. 11, nr 3, cz. 1, s. 131-144.
- Benduch, D., 2011, Tworzenie wartości spółki w procesie przyjaznej restrukturyzacji przedsiębiorstw, w: Witosz, A., Wojtyła, J. (red.), Restrukturyzacja spółek handlowych. Zagadnienia ekonomiczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, s. 9-34.
- Biuro Badawczo-Analityczne DiS, 2008, Przegląd 300 międzynarodowych centów usług. Definicje, segmentacja, zatrudnienie, plany i prognozy, www.paiz.gov.pl/ files/?id_plik=10380 [dostęp: 2.05.2015].
- Boskar, M.A., 2008, Kapitał ludzki jako element zarządzania wiedzą w centrach usług wspólnych, Zeszyty Naukowe/Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce, nr 6, s. 21-28.
- Firlej, K.A., 2013, Cele i kierunki restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwie, Zarządzanie i Finanse, r. 11, nr 1, cz. 1, s. 195-208.
- Forbes, 2014a, Outsourcing napędza polską gospodarkę, http://www.forbes.pl/outsourcing-napedza-polska-gospodarke,artykuly,180456,1,1.html [dostęp: 1.05.2015].
- Forbes, 2014b, Centra usług mają więcej pracowników niż kopalnie, http://www.forbes.pl/centra-uslug-maja-wiecej-pracownikow-niz-kopalnie,artykuly,170539,1,1.html [dostęp:1.05.2015].
- Garstka, M., 2012, Restrukturyzacja przedsiębiorstwa - podział przez wydzielenie, wyd. 2,CeDeWu, Warszawa.
- Klimek-Michno, K., 2012,Zewnętrzna obsługa: outsourcing funkcji personalnych sposobem na kryzys, Personel i Zarządzanie, nr 3, s. 63-66.
- Kopczyński, T., 2010, Outsourcing w zarządzaniu przedsiębiorstwami, PWE, Warszawa.
- Korzeniowska, A., 2009,Klasyfikacje outsourcingu, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H. Oeconomia, vol. 43 (XLIII), s. 277-285.
- Krzakiewicz, K. (red.), 2008, Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania, wyd. 2 zm., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
- Mejssner, B., 2015, Polska - dojrzały rynek centrów usług, wspólnychhttp://www.computerworld.pl/news/400957_1/Polska.dojrzaly.rynek.centrow.uslug.wspolnych.html [dostęp: 30.4.2015].
- Nowak, D., 2012, Obszary i kierunki rozwoju współczesnego outsourcingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia, nr 51, s. 467-477.
- Skórska, A., 2011, Offshoring usług biznesowych - wyzwania dla rynku pracy, Studia Ekonomiczne/Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, nr 90, s. 147-154.
- Szczepanik, E., 2012, Restrukturyzacja przedsiębiorstw, Zarządzanie. Teoria i Praktyka, nr 1(5), Wyższa Szkołą Menadżerska w Warszawie, Warszawa, s. 5-11.
- UCMS Group Poland, 2012, Centra usług wspólnych. Alternatywa Outsourcingu?, http://blog.ucmsgroup.pl/centra-uslug-wspolnych-alternatywa-outsourcingu/ [dostęp: 2.05.2015].
- Wróbel, A., 2013, Atrakcyjność Polski dla offshoringu usług , Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia, nr 57, s. 619-630.
- Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), 2014,Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2014,www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=22775 [dostęp: 25.04.2015].
- Żugar-Glapiak, K., 2014, Outsourcing jako kierunek zarządzania procesami funkcji personalnej w organizacji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 355, Wrocław, s. 299-307.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171430008