PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 17 | nr 2 | 11--18
Tytuł artykułu

Menedżer w procesie zarządzania zmianą we współczesnym przedsiębiorstwie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Manager in the Process of Change Management in Contemporary Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano teoretyczne i empiryczne zagadnienia dotyczące roli menedżera w procesie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie, wychodząc z założenia, że większość współczesnych przedsiębiorstw przechodzi permanentne przeobrażenia związane z restrukturyzacją, dostosowaniem do aktualnych warunków rynkowych i uzyskaniem przewagi nad konkurencją. Autorzy zwracają szczególną uwagę na istotę i determinanty procesu zarządzania zmianą (np. restrukturyzacją, reorganizacją, rewitalizacją) oraz rolę menedżera określonego szczebla zarządzania w realizacji takiego procesu. Rozważania empiryczne dotyczą postaw pracowników wobec zmian restrukturyzacyjnych, a także wyzwań kadry menedżerskiej w aspekcie transformacji społeczno-ekonomicznej. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents a theoretical and empirical issues concerning the role of the manager in the process of change management in the modern enterprise, taking into consideration that most of modern businesses are in the process of permanent transformation related to restructuring and adaptation to a competitive advantage. The authors pay special attention to the nature and determinants of the change management process and the role of the manager of a particular level of management in the implementation of organizational changes. Empirical considerations are related to employees' attitudes towards restructuring changes, and the challenges for managers in terms of social and economic transformation. (original abstract)
Rocznik
Tom
17
Numer
Strony
11--18
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Wyższa Szkoła Zarządzania Edukacja we Wrocławiu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu
Bibliografia
  • Antoszkiewicz J.D., Pawlak Z., Techniki menedżerskie. Skuteczne zarządzanie firmą, Warszawa 2014.
  • Bateman T.S., Organ D.W., Job Satisfaction and the good Soldier: The Relationship between Affect and Employee Citizenship, "Academy of Management Journal" 1983, 26.
  • Brinkley I., Defining the knowledge economy, London 2006.
  • Brockmann C., Roztocki N., Topics on Knowledge Management. An Empirical Insight into Articles Published in the International Journal of Knowledge Management, [w:] Proceedings of 48th Hawaii International Conference on System Sciences, Grand Hyatt 2015, s. 3834-3840.
  • Drucker P.F., Zarządzanie XXI wieku - wyzwania, Warszawa 2009.
  • Gurba A., Psychologiczne i organizacyjne determinanty procesu zarządzania w środowisku pracy, Wrocław 2012.
  • Gurba A., Bernakiewicz B., Psychologiczne i społeczne skutki reorganizacji przedsiębiorstwa na przykładzie TP SA, Wrocław 2009.
  • Gurba A., Topór P., Zarządzanie zmianą w procesie reorganizacji przedsiębiorstwa na przykładzie firmy transportowej, Wrocław 2015.
  • Hobday M., Boddington A., Grantham A., An Innovation Perspective on Design. Part 1, "Design Issues" 2011, vol. 27, nr 4.
  • Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce. Odkryty i ukryty potencjał polskiej innowacyjności, red. Zadura-Lichota P., Warszawa 2015.
  • Keplinger A., Kowal J., Frątczak E., Ławecka K., Stokłosa P., Job satisfaction and ethical behaviors premises of IT users insight from Poland, "Information Systems: Education, Applications, Research" 2014, vol. 193.
  • Kowal J., Gurba A., Mobbing and Burnout in Emerging Knowledge Economies. An Exploratory Study in Poland, "Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS)" 2016, [vol.] 49.
  • Kowal J., Jarco P., Kwiatkowska A., Monitorowanie karier zawodowych absolwentów uczelni wyższych jako narzędzie komunikacji w podnoszeniu jakości kształcenia, [w:] Ekonomiczne i edukacyjne wymiary komunikacji, red. Kowal J., Wawrzak-Chodaczek M., Żeligowski H., Wrocław 2013.
  • Kowal J., Jasińśka-Biliczak A., Socio-Demographic Factors of Innovative Capacity of IT Professionals in Small Regional Enterprises in Transition EconomiesEuropean, Kraków [w druku].
  • Kowal J., Roztocki N., Do organizational ethics improve IT job satisfaction in the Visegrád Group countries? Insights from Poland, "Journal of Global Information Technology Management" 2015, vol. 18, nr 2.
  • Kowal J., Roztocki N., Information and communication technology management for global competitiveness and economic growth in emerging economies, "The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries" 2013, vol. 57, http://www.ejisdc.org/ojs2/index.php/ejisdc.
  • Kowal J., Roztocki N., Job satisfaction of IT professionals in Poland: does business competence matter?, "Journal of Business Economics and Management" 2015, vol. 16, nr 5.
  • Kubik K., Menedżer w przedsiębiorstwie przyszłości, Toruń 2005, s. 13.
  • Nelson R.R., Rosenberg N., Technical Innovations and National Systems, [w:] National Innovation Systems. A Comparative Analysis, red. Nelson R.R., New York 1993.
  • Organ D.W., Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome, Lexington 1988.
  • Pełka B., Zarządzanie przedsiębiorstwem i menedżeryzmem. Podręcznik dla menedżerów wszystkich szczebli, Warszawa 1996.
  • Penc J., Kreowanie zachowań w organizacji. Konflikty i stresy pracownicze. Zmiany i rozwój organizacji, Warszawa 2011.
  • Podsakoff P.M., MacKenzie S.B., Paine J.B., Bachrach D.G., Organizational citizenship behavior. A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research, "Journal of Management" 2000, 26.
  • Powell W.W., Snellman K., The Knowledge Economy, "Annual. Review of Sociology" 2004, nr 30.
  • Roztocki N., Weistroffer R., Information and Communication Technology in Transition Economies: An Assessment of Research Trends, "Information Technology for Development" 2015, nr 21(3).
  • Schmookler J., Invention and Economic Growth, Cambridge 1966.
  • Williams L.J., Anderson S.E., Job Satisfaction and Organizational Commitment as Predictors of Organizational Citizenship and In-Role Behaviors, "Journal of Management" 1991, 17.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171430112

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.