PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 17 | nr 2 | 19--24
Tytuł artykułu

Rynek innowacyjnych produktów mlecznych a zachowania młodych mieszkańców gmin wiejskich

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Analysis of the Influence of the Behaviour of Young Residents of Rural Communities on the Innovative Dairy Products Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Produkty mleczne należą do najbardziej innowacyjnego sektora żywności. Kierunki ich rozwoju wynikają bezpośrednio z trendów w konsumpcji, potrzeb i preferencji konsumentów. Celem badań było ukazanie zachowań i modelu spożycia innowacyjnych produktów mlecznych wśród młodych mieszkańców gmin wiejskich. Wyodrębniono determinanty ich nabywania i konsumpcji. Badaniami objęto osoby młode w okresie przedprodukcyjnym i produkcyjnym, wywodzące się z obszarów wiejskich, w wieku 20-34 lat z regionu Wielkopolski. Stwierdzono, że konsument wykazujący postawę proinnowacyjną i spożywający innowacyjne produkty mleczne to osoba w wieku od 20 do 24 lat. Jest kobietą. Pracuje na wsi. Zamieszkuje zarówno gminy wiejskie typu podmiejskiego, jak i gminy peryferyjne. Wykształcenie ma średnie. Bardziej zwraca uwagę na cenę niż jakość produktów mlecznych. Najbardziej ceni produkty mleczne za ich wartość odżywczą i żywieniową. Najczęściej spożywa sery i mleko fermentowane. Preferuje, by wytwarzane były one przez duże koncerny niż lokalne mleczarnie. Nie ma sprecyzowanych oczekiwań co do dalszego kierunku zmian produktów mlecznych. W badaniach wyodrębniono także trzy grupy produktów o różnym stopniu preferencji do wprowadzania zmian o charakterze innowacyjnym. Młodzi mieszańcy gmin wiejskich chcą, aby innowacyjność dotyczyła głównie jogurtów, kefirów, twarożków i koncentratów w proszku. Produktami, które mają pozostać niezmienne są: mleko, twaróg i maślanka. (abstrakt oryginalny)
EN
Dairy products are included in the most innovative good sector. The directions and their development arise directly from trends in consumption, needs and preferences of consumers. The aim of research was to show the behaviour and consumption pattern of innovative dairy products among young people in rural municipalities. The determinants of their purchasing habits and consumption were distinguished. The studies included young people in pre-production and production period originating from rural areas, at the age of 20-34 from the Wielkopolska region. The research distinguished three groups of products with a different degree of preferences to make innovative changes. It was stated that the consumer showing an innovative attitude and consuming dairy products is a person aged from 20 to 24 years. The consumer is a woman. She works in both: rural gminas, sub-urban gminas, as well as peripheral gminas. She has a high school education and pays attention to the price rather than the quality of dairy products. This consumer values daily products mainly for their nutritional properties. She eats mostly cheese and fermented milk. She prefers the production of dairy products by large corporations rather than local dairies. She does not have any explicit expectations concerning the future direction of changes in dairy products. The young residents of rural gminas want the innovative changes to refer mainly to yogurts, kefirs, cottage cheese and concentrates in powder. The products that must remain unchanged include: milk, curd cheese and buttermilk. (original abstract)
Rocznik
Tom
17
Numer
Strony
19--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • Baranowska M., Smoczyński M., Kierunki zmian w produktach mleczarskich, "Przegląd Mleczarski" 2015, nr 1, s. 8-13.
  • Geetha N., Bharathy R.S., Innovations in dairy products developing healthy, functional dairy products through reformulation and new ingredients: appeal for global consumers, "International Journal of Management, IT and Engineering" 2013, nr 5, s. 415-424.
  • Gutkowska K., Ozimek I., Czynniki ekonomiczne warunkujące sposób żywienia populacji. Żywienie Człowieka a Zdrowie Publiczne, PWN, Warszawa 2009, s. 119-132.
  • Gutkowska K., Piekut M., Konsumpcja w wiejskich gospodarstwach domowych, "Wieś i Rolnictwo" 2014, nr 4 (165), s. 159-178.
  • Gutkowska K., Sajdakowska M., Zakowska-Biemans S., Kowalczuk I., Kozłowska A., Olewnik-Mikołajewska A., Poziom akceptacji zmian na rynku żywności pochodzenia zwierzęcego w opinii konsumentów, "Żywność Nauka Technologia Jakość" 2012, nr 5 (19).
  • Korciszewski M., Rynek żywności wygodnej w Polsce, "Przemysł Spożywczy" 2007, nr 10 (61), s. 24-26.
  • Laskowska-Otwinowska J., Działalność społeczna "nowoosadników" na wsi polskiej, "Wieś i Rolnictwo" 2008, nr 4 (141), s. 137-154.
  • Loveday S.M., Sarkar A., Singh H., Innovative yoghurts: Novel processing technologies for improving acid milk gel texture, "Trends in Food Science and Technology" 2013, vol. 33, nr 1, s. 5-20.
  • Pearson D., Henryks J., Trott A., Jones P., Parker G., Dumaresq D., Dyball R., Local food: understanding consumer motivations in innovative retail formats, "British Food Journal" 2011, nr 7 (113), s. 886-899.
  • Piekut M., Determinanty spożycia mleka i produktów mleczarskich w gospodarstwach domowych, "Przegląd Mleczarski" 2015, nr 1, s. 14-19.
  • Piekut M., Konsumenci i innowacje, "Przegląd Mleczarski" 2015, nr 3, s. 8-10.
  • Sagan A., Analiza preferencji konsumentów z wykorzystaniem programu Statistica - analiza conjoint i skalowanie wielowymiarowe, StatSoft Polska, 2009, s. 39-56.
  • Sharma R., Market trends and opportunities for functional dairy beverages, "The Australian Journal of Dairy Technology" 2005, nr 2 (60), s. 195-198.
  • Thurston D.L., Lloyd S.M., Wallace J., Considering customer preferences for environmental protection in material selection, "Materials and Design" 1994, nr 15 (4), s. 203-209.
  • Turnbull G.K., Revealed preference and location choice, "Journal of Urban Economics" 1997, nr 41 (3), s. 358-376.
  • Wang J.R., Ranking engineering design concepts using a fuzzy outranking preference model, "Fuzzy Sets and Systems" 2001, nr 119 (1), s. 161-170.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171430114

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.