PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 255 | 9--17
Tytuł artykułu

"Czas to pieniądz" - paradoksy ekonomicznego wartościowania czasu przez konsumentów

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
"Time is Money" - The Paradoxes of Consumer Time Valuation and Accounting
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wbrew popularnemu powiedzeniu, czas rzadko jest pieniądzem, co wynika z jego niejednoznacznej i trudnej do uchwycenia natury. Liczne różnice pomiędzy czasem i pieniędzmi powodują, że zasoby te nie są ekwiwalentne. Konsumenci łatwiej księgują pieniądze niż czas, który cenią mniej niż swoje finanse. Decyzje konsumentów dotyczące czasu opierają się na heurystykach, ponieważ postrzegana wartość czasu jest relatywna i zależy od wielu czynników kontekstualnych.(abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses the crucial differences between money and time, which are not similar, nor equivalent to consumers. The characteristic of time versus money were analyzed, as well as the principles of time and money accounting. Accounting for time is difficult to consumers, who rely on heuristics to make rather inconsistent and situation - dependent choices. Still rather limited literature on time accounting and valuation suggests that consumers value money more, as is easier to account for. The value of time is relative and is rarely reflected on.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--17
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Chang Ch., Chang S., Chang J., Chien Y. (2013), Which Is the Better Option? Quicker or Cheaper? "Psychology and Marketing", 30(1).
  • Cheema A., Soman D. (2006), Malleable Mental Accounting: The Effect of Flexibility of the Justification of Attractive Spending and Consumption Decisions, "Journal of Consumer Psychology", 16(1).
  • Csikszentmihalyi M. (1982), Toward a Psychology of Optimal Experience, "Review of Personality and Social Psychology", 3.
  • Garretson R., Mauser F. (1963), The Future Challenges of Marketing, "Harvard Business Review", XLI.
  • Gross B. (1987), Time Scarcity: Interdisciplinary Perspectives and Implications for Consumer Behavior, "Research in Consumer Behavior", 2.
  • Heath C. (1995), Escalation and De-escalation of Commitment in Response to Sunk Costs: The Role of Budgeting in Mental Accounting, "Organizational Behavior and Human Decision Process", 62.
  • Heath C., Soll J.B. (1996), Mental Accounting and Consumer Decisions, "Journal of Consumer Research", 23(1).
  • Hsee Ch. (1995), Elastic Justification: How Tempting but Task-Irrelevant Factors Influence Decisions, "Organizational Behavior and Human Decision Process", 62.
  • Jacoby J., Szybillo G., Berning C. (1976), Time and Consumer Behavior: An Interdisciplinary Overview, "Journal of Consumer Research", 2(4).
  • Kahneman D., Tversky A. (1984), Choices, Values and Frames, "American Psychologist", 39.
  • Lakoff G., Johnson M. (1999), Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought, Basic Books, New York.
  • Leclerc F., Bernd H., Dube L. (1995), Waiting Time and Decision Making: Is Time Like Money? "Journal of Consumer Research", 22.
  • Lynn M. (1992), Scarcity's Enhancement of Desirability: The Role of Naïve Economic Theories, "Basic and Applied Social Psychology", 13.
  • Mogilner C., Aaker J. (2009), "The Time vs. Money Effect": Shifting Product Attitudes and Decisions through Personal Connection, "Journal of Consumer Research", 36.
  • Nakamura J., Csikszentmihalyi M. (2002), The Concept of Flow [w:] C. Synder, S. Lopez (eds.), Handbook of Positive Psychology, Oxford University Press, New York, NT.
  • Okada E., Hoch S. (2004), Spending Time versus Spending Money, "Journal of Consumer Research", 31.
  • Pfeffer J., DeVoe S. (2012), The Economic Evaluation of Time: Organizational Causes and Individual Consequences, "Research in Organizational Behavior", 32.
  • Prelec D., Loewenstein G. (1998), The Red and the Black: Mental Accounting of Savings and Debt, "Marketing Science", 17(1).
  • Rajagopal P., Rha J. (2009), The Mental Accounting of Time, "Journal of Economic Psychology", 30.
  • Saini R., Monga A. (2008), How I Decide Depends on what I Spend: Use of Heuristics is Greater for Time than for Money, "Journal of Consumer Research", 34.
  • Shefrin H., Thaler R. (1981), An Economic Theory of Self-control, "The Journal of Political Economy", 89(2).
  • Solomon M., Bamossy G., Askegaard S., Hogg M. (2010), Consumer Behavior. A European Perspective, FT Prentice Hall, Harlow.
  • Soman D. (2001), The Mental Accounting of Sunk Time Costs: Why Time is Not Like Money, "Journal of Behavioral Decision Making", 21.
  • Thaler R. (1985), Mental Accounting and Consumer Choice, "Marketing Science", 4(3).
  • Thaler R. (1999), Mental Accounting Matters, "Journal of Behavioral Decision Making", 12(3).
  • Zushi N., Curlo E., Thomas G. (2009), The Reflection Effect in Time-related Decisions, "Psychology and Marketing", 26.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171430936

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.