PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 6 | 31--36
Tytuł artykułu

Rozwój koncepcji CSV na kanwie krytyki społecznej odpowiedzialności biznesu

Warianty tytułu
The Development of the CSV Concept in the Context of Corporate Social Responsibility Criticism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zwrócono uwagę na znaczący rozwój koncepcji Creating Shared Value (CSV) zarówno w literaturze przedmiotu, jak i aplikacji w największych światowych korporacjach. Główną intencją jest krytyczna analiza twórczości M.E. Portera i M.R. Kramera. Wprawdzie promowana koncepcja nie została do tej pory zaakceptowana przez przedsiębiorstwa w takim stopniu jak koncepcja CSR, to rezultaty przeprowadzonej analizy literatury wskazują, że zainteresowanie problematyką jest coraz większe. (abstrakt oryginalny)
EN
In the article, the attention is drawn to the significant development of the concept of Creating Shared Value (CSV) both in the literature and application in the worlds largest corporations. The main intention of the article is a critical analysis of the works of M.E. Porter and M.R. Kramer. The promoted concept has not been accepted by the companies as much as CSR yet, but the results of the analysis of literature suggest that the interest in this problem domain is growing. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
31--36
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • [1] Bockstette V., Stamp M. (2011), Creating Shared Value; A How-to Guide for the New Corporate (Revolution, FSG, https://sharedvalue.org/sites/default/files/resource-files/ Shared_Value_Guide.pdf, access date: 20.09.2015.
  • [2] Carroll A.B. (2015), Corporate Social Responsibility: The Centerpiece of Competing and Complementary Frameworks, "Organizational Dynamics", Vol. 44, pp. 87-96.
  • [3] Crane A., Palazzo G" Spence L.J., Matten D. (2014), Contesting the Value of Creating Shared Value, "California Management Review", Vol. 56, No. 2, pp. 130-154.
  • [4] Dembek K" Singh P., Bhakoo V. (2015), Literature Review of Shared Value: A Theoretical Concept or a Management Buzzword? "Journal Business Ethics", January, pp. 1-37.
  • [5] Edelman Trust Barometer (2014), http://www.edelman.eom/p/ 6-a-m/2014-edelman-trust-barometer, access date: 20.09.2015.
  • [6] Ehrbar A. (1999), UsingEVA to Measure Performance and Assess Strategy, "Strategy & Leadership", Vol. 27, No. 3, pp. 20-24.
  • [7] Emerson J. (2003), The Blended Value Map: Tracking the Intersects and Opportunities of Economic, "Social and Environment Value Creation", October 2003, www.blendedvalue.org, access date: 20.09.2015.
  • [8] Google Citation, https://scholar.google.com/citations?view_ op=view_citation&hl=pl&user=g9WIbh0AAAAJ&cstar- t=208ęagesize=80&citation_for_view=g9WIbh0AAAAJ:M- 7C5BM2v8n8C, access date: 17.02.2016.
  • [9] Hart S.L., Milstein M.B. (2003), Creating Sustainable Value, "Academy of Management Executive", Vol. 17, No. 2, pp. 56-69.
  • [10] Hartman L.P., Werhane P.H. (2013), Proposition: Shared Value as an Incomplete Mental Model, "Business Ethics Journal Review", Vol.' 1, No. 6, pp. 36-43.
  • [11] Jabłoński A. (2013), Modele zrównoważonego biznesu, w budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Difin, Warszawa.
  • [12] Malara Z., Kroik J. (2013), Adaptacja do praktyki organizacyjnej zachowań odpowiedzialnych społecznie, zgodnych z koncepcję CSV w wybranych spółkach komunalnych w Polsce: próba oceny, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej, Nr 19, s. 229-244.
  • [13] Maitz E" Schein S. (2012), Cultivating Shared Value Initiatives: A Three Cs Approach, "The Journal of Corporate Citizenship" Autumn, 2012, Iss. 47, pp. 55-74.
  • [14] Moczadlo R. (2015), Creating Competitive Advantages - The European CSR-strategy Compared with Porters and Kramers Shared Value Approach, "Econviews", Vol. 1, pp. 243-256.
  • [15] Moon H.Ch., Pare J., Yim S.H., Park N. (2011), An Extension of Porter and Kramers Creating Shared Value (CSV): Reorienting Strategies and Seeking International Cooperation, "Journal of International and Area Studies", Vol. 18, No. 2, pp. 49-64.
  • [16] Pfitzer M" Bockstette V., Stamp M. (2013), Innovating for Shared Value, "Harvard Business Review", Vol. 91, No. 9, pp. 100-107.
  • [17] Porter M.E. (1987), From Competitive Advantage to Corporate Strategy, "Harvard Business Review", May.
  • [18] Porter M.E., Kramer M.R. (1999), Philanthropy's New Agenda: Creating Value, "Harvard Business Review", November.
  • [19] Porter M.E., Kramer M.R. (2002), The Competitive Advantage of Corporate Philanthropy, "Harvard Business Review", December.
  • [20] Porter M.E., Kramer M.R. (2006), Strategy and Society: The Link between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, "Harvard Business Review", Vol. 84, No. 12, pp. 78-92.
  • [21] Porter M.E., Kramer M.R. (2011), Creating Shared Value, "Harvard Business Review", Vol. 89, No. 1/2, pp. 62-77.
  • [22] Porter M.E., Kramer M.R. (2015), How Companies Can Enrich Shareholders - And the Planet, http://fortune. com/2015/08/20/change-the-world-business-model/, access date: 20.09.2015.
  • [23] Porter M.E., Hills G., Pfitzer M" Patschenke S" Hawkins E. (2012), Measuring Shared Value How to Unlock Value by Linking Social and Business Results, https://sharedvalue.org/ sites/default/files/resource-files/Measuring_Shared_Value. pdf, access date: 20.09.2015.
  • [24] Tkaczyk J., Krzyżanowska M. (2014), Shared Value Creation and Marketing, "Management and Business Administration. Central Europe", Vol. 22, No. 4(127), pp. 153-167.
  • [25] Visser W., Kymal C. (2014), Creating Integrated Value: Beyond CSR and CIV to CIV, "Kaleidoscope Futures Paper Series", No. 3.
  • [26] Williams R., Hayes J. (2013), Literature Review: Seminal Papers on 'Shared value', Oxford Policy Management, http:// r4d.dfid.gov.uk/pdf/outputs/EPS/Literature_review_semi- nal_papers_on_shared_value.pdf, access date: 20.09.2015.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171430946

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.