PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2 | 61--72
Tytuł artykułu

Nauczycielski model kompetencji - odpowiedź na współczesne wyzwania

Autorzy
Warianty tytułu
The Teachers' Competency Model as a Response to Contemporary Challenges
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z kluczowych zadań dyrektora placówki oświatowej jest zatrudnianie na stanowisko nauczyciela. Od tego, jakim człowiekiem jest nauczyciel, jakie kompetencje posiada i czy potrafi je wykorzystać w pracy nauczycielskiej, zależy rozwój ucznia i szkoły jako organizacji odpowiedzialnej za realizację nowoczesnej edukacji. W artykule autorka przedstawia wybrane kompetencje nauczycielskie, będące wyrazem spojrzenia na nauczyciela współczesnej szkoły. Model kompetencji dla nauczycielskiej grupy zawodowej może stanowić odpowiedź na wizję i oczekiwania wobec zawodu nauczyciela, a przede wszystkim wyposażyć dyrektora szkoły w wielofunkcyjne narzędzie służące do efektywnej polityki kadrowej. (abstrakt oryginalny)
EN
One of the key tasks facing a principal of an educational institution is hiring for teaching positions. The development of the pupil and the school as an organization responsible for the implementation of modern education is dependent on the kind of person the teacher is, competences held, and whether that teacher is capable of applying them in teaching. This paper presents selected teacher competences-an expression of how a teacher of a modern school is seen. The competency model for the professional teacher group may serve as an answer to the vision and expectations facing the profession of teacher as well as equip the school principal in multifunctional tools serving effective staff policy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
61--72
Opis fizyczny
Twórcy
  • Główny Urząd Statystyczny; Uniwersytet Warszawski, doktorantka
Bibliografia
  • Domagalska S. (2009), Zarządzanie kompetencjami w jednostkach oświaty. Aspekty empiryczne i teoretyczne, Dąbrowa Górnicza, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
  • Filipowicz G. (2004), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa, PWE.
  • Goriszowski W. (2008), Menedżeryzm oświatowy w teorii i praktyce. Poradnik z zakresu organizacji i kierowania w podnoszeniu efektów pracy szkoły, Toruń, Wyd. Adam Marszałek.
  • Kowalikowa J. (2003), Zawód nauczyciela w świetle reformy szkolnej, w Michalewska M.Т., Kowalik P. (red.), Kompetencje nauczycieli w reformowanej szkole, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Król H. (2006), Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi, w Król H., Ludwiczyński A. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego w organizacji, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.
  • Lewowicki T. (2007), Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom, Instytut Technologii Eksploatacji - BIP.
  • Miodek E. (2003), Cechy kompetencyjne polskiego nauczyciela na tle wybranych współczesnych światowych tendencji w reformie edukacji, w Michalewska M.Т., Kowalik P. (red.), Kompetencje nauczycieli w reformowanej szkole, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Padzik K. (2013), Ocena pracowników. Nowa generacja narzędzi do oceny pracowników w nowym ujęciu klasycznego modelu kompetencji, Warszawa, Wolters Kluwer Polska.
  • Penc-Pietrzak I. (2013), System zarządzania kompetencjami w organizacji, Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, nr 27.
  • Rozenbajgier M. (2012), Oczekiwania uczniów i rodziców wobec nauczycieli współczesnej szkoły - badania własne, w Flanz J., Kopińska V. (red.), Nauczyciel współczesnej szkoły. Oczekiwania - kompetencje, Włocławek, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku.
  • Rządowy program na lata 2014-2016, Bezpieczna i przyjazna szkoła, Uzasadnienie, dostęp 12 maja 2014, < bip.men.gov.pl >.
  • Sidor-Rządkowska M. (2013), Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Warszawa, wydanie IV, Oficyna Wolters Kluwer Business.
  • Strykowski W. (2007), Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, w Strykowski W., Strykowska J., Pieluchowski J. (red.), Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań, wydanie 2, Wyd. eMPi2.
  • Ścisłowska H. (2000), Młodzież o sobie i swoich nauczycielach, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 1.
  • Taraszkiewicz M. (2001), Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Poznań, Wyd. ARKA.
  • Wawryk I. (1991), Uczniowie o nauczycielach, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 1.
  • Wąsowska-Bąk K., Górecka D., Mazur M. (2012), Assessment/Development Center. Poznaj najskuteczniejszą metodę oceny kompetencji pracowników i kandydatów do pracy, Gliwice, Wydawnictwo Helion.
  • Wieczorek J. (2010), Zatrudnianie i rozwój pracowników z zastosowaniem metody Assessment/Development Center, Gdańsk, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr.
  • Woodruffe Ch. (2003), Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników, Kraków, Oficyna Ekonomiczna.
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela Dz.U. z 2014 r., poz. 191 i 1198.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.12.2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego Dz.U. 2012 r., nr 0, poz. 1538.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171431070

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.