PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 259 | 89--97
Tytuł artykułu

Koncepcja wartości Amitaia Etzioniego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Amitai Etzioni's Theory of Value
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem niniejszej pracy jest koncepcja wartości Amitaia Etzioniego, opierająca się na założeniu o podwójnej użyteczności. Zostaje ona krytycznie przeanalizowana, tak aby znaleźć jej kluczowe twierdzenia. Następnie twierdzenia te zostaną omówione w celu naświetlenia struktury aktów moralnych. Głównym wnioskiem jest teza, iż aparat pojęciowy Etzioniego, który jest używany do opisu aktów moralnych, prawdopodobnie może być zastąpiony przez typowy neoklasyczny zestaw pojęć, opierający się na idei maksymalizacji użyteczności. (abstrakt oryginalny)
EN
The subject of the paper is Amitai Etzioni's theory of value underpinned by the assumption of bi-utility. It is critically analyzed to find its crucial statements. Then the statements are discussed in the purpose of highlighting a structure of moral acts. The main conclusion of the article is the thesis that Etzioni's conceptual apparatus which is used to describe moral acts can be probably replaced by typical neoclassical framework based on the idea of utility maximization. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
89--97
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Beckert J., Hollstein B., Lehman E.W., Marsden D., Etzioni A. (2008), Amitai Etzioni - Twenty Years of 'The Moral Dimension: Toward a New Economics', "Socio-Economic Reviewˮ, Vol. 6, Iss. 1.
  • Dowell R.S., Goldfarb R.S., Griffith W.B. (1998), Economic Man as a Moral Individual, "Economic Inquiryˮ, Vol. 36, Iss. 4.
  • Ellis S. (2006), Multiple Objectives: A Neglected Problem in the Theory of Human Action, "Syntheseˮ, Vol. 153, No. 2.
  • Etzioni A. (1986), The Case for a Multiple-Utility Conception, "Economics and Philosophyˮ, Vol. 2.
  • Etzioni A. (1988), The Moral Dimension: Toward a New Economics, The Free Press, New York, London, Toronto, Sydney, Singapore.
  • Isaac A.G. (1997), Morality, Maximization and Economic Behavior, "Southern Economic Journalˮ, Vol. 63, Iss. 3.
  • Jaworski B.J. (1990), Book Reviews - The Moral Dimension, "Journal of Marketingˮ, Vol. 54.
  • Khalil E.L. (1997), Etzioni versus Becker: Do Moral Sentiments Differ From Ordinary Tastes?, "De Economistˮ, Vol. 145, No. 4.
  • Kuhn T. (2009), Struktura rewolucji naukowych, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
  • Opp D.K. (2013), Norms and Rationality. Is Moral Behavior a Form of Rational Action?, "Theory and Decisionˮ, Vol. 74, Iss. 3.
  • Redmond W.H. (2000), Consumer Rationality and Consumer Sovereignty, "Review of Social Economyˮ, Vol. 58, Iss. 2.
  • Witkowski L. (2009), Jak pokonać homo oeconomicus? (problem specyfiki zarządzania humanistycznego) [w:] P. Górski (red.), Humanistyka i zarządzanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171431862

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.