PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 258 | 76--85
Tytuł artykułu

Dylematy związane ze zdobywaniem doświadczenia zawodowego przez studentów - wyniki badania ankietowego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Dilemmas Associated with Gaining Work Experience During Tertiary Education - Survey Results
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Doświadczenie zawodowe jest jednym z czynników warunkujących pomyślne wejście absolwentów na rynek pracy. Młodzi ludzie często próbują pogodzić naukę na uczelni w trybie stacjonarnym z pracą zarobkową. Badania ankietowe przeprowadzone wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach pomogły w ustaleniu skali tego zjawiska oraz określeniu czynników, które złożyły się na decyzję o podjęciu pracy. Pozwoliły też na ocenę zgodności wykonywanej pracy z kierunkiem studiów, szans na zdobycie nowych umiejętności i kompetencji cenionych na rynku pracy oraz nawiązanie kontaktów z pracodawcami, dających dobre perspektywy. W badaniu przeprowadzono też próbę identyfikacji problemów pojawiających się w trakcie łączenia pracy zarobkowej ze studiami w trybie stacjonarnym.(abstrakt oryginalny)
EN
Work experience is one of the factors which condition auspicious entry of the graduates into labour market. Young people try to accommodate full-time studies at universities with their jobs. A survey study conducted over a section of the students studying at the University of Economics in Katowice made it possible to identify the extent of this phenomenon and to recognize the factors which affect the decision about starting a job. Moreover, it allowed to assess the coherence between field of study and chosen job and the chances to learn new skills, to gain expertise appreciated in the labour market and to make long-term acquaintance with employers. The research included also an attempt to identify the problems which arise when full-time studies are combined with paid employment.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
76--85
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Chiswick B.R. (2003), Jacob Mincer, Experience and the Distribution of Earnings, IZA Discussion Paper, No. 874.
  • Deloitte (2013), Pierwsze kroki na rynku pracy. Międzynarodowe badanie studentów i absolwentów, kwiecień.
  • Domański S.R. (1993), Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, WN PWN, Warszawa.
  • Jarecki W. (2010), Praca i dochody studentów, "Polityka Społeczna", nr 1.
  • Jeruszka U. (2011), Efektywność kształcenia w szkołach wyższych, "Polityka Społeczna", nr 1.
  • Jeruszka U. (2014), Kształcenie w miejscu pracy. Orientacja na rozwój i uczenie się, "Polityka Społeczna", nr 3.
  • Kowalczyk E. (2012), Wpływ cech i umiejętności pracobiorców na ich funkcjonowanie na rynku pracy, "Ekonomista", nr 1.
  • Mincer J. (1958), Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, "Journal of Political Economy", Vol. 66, No. 4.
  • OECD (1998), Human Capital Investment: An International Comparison, OECD Center for Educational Research and Innovation, Paris.
  • Piróg D. (2013), Wybrane determinanty tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 160.
  • Przybyszewski R. (2007), Kapitał ludzki w procesie kształtowania gospodarki opartej na wiedzy, Difin, Warszawa.
  • Schultz T.W. (1981), Investing in People. The Economics of Population Quality, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London.
  • Wronowska G. (2012), Kapitał ludzki. Ujęcie teoretyczne, UE w Krakowie, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171431874

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.