PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | t. 17, z. 4, cz. 1 Między teorią i praktyką zarządzania : dokonania, dylematy, inspiracje : nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej | 173--188
Tytuł artykułu

Rola i zadania kierowników w realizacji koncepcji Lean Management - aspekty społeczne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Roles and Tasks of Managers in Realization of Lean Management Concept - Social Aspects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest zaprezentowanie roli i zadań kierowników w zakresie kształtowania społecznych uwarunkowań sprzyjających realizacji koncepcji Lean Management. Analizę i ocenę zjawiska przeprowadzono w oparciu o studia literatury przedmiotu, wyniki badań innych autorów oraz badania własne autora (wywiady przeprowadzone w dwóch przedsiębiorstwach). (fragment tekstu)
EN
Nowadays companies are facing increased pressure from customers and competitors. Customers have higher expectations, and manufacturers can meet these expectations only by increasing product's quality, by reducing the delivery time and by minimizing the costs. Lean Management (LM) is an integrated system of principles, practices and techniques which help enterprises achieve purposes like: elimination of waste, improvement of operational performance, higher quality of products and services. LM is strongly coupled with human factors - without highly engaged, lean thinking and oriented for continuous improvement employees and managers it's difficult to successfully apply Lean concept. Considering those facts, there is a broad area of actions for managers at different management levels where they should focus on social aspects of implementation and application of LM. The goal of this paper is to present roles and tasks of managers in the area of shaping favorable social conditions for realization of Lean Management concept. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Adamik A. (2015), Lean Management [w:] K. Szymańska (red.), Kompendium metod i technik zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Balle M., Balle F. (2012), Dyrektor firmy jako Lean Menadżer. Powieść o transformacji przedsiębiorstwa, LEIP, Wrocław.
  • Ciarniene R., Vienazindiene M. (2015), An empirical study of Lean Concept manifestation, Elsevier Ltd., "Procedia - Social and Behavioral Sciences", Volume 207.
  • Czerska J. (2009), Doskonalenie strumienia wartości, Difin, Warszawa.
  • Emiliani M.L. (1998), Lean behaviors, Management Decision, Vol. 36 Issue 9.
  • Gurbała K. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi w filozofii Lean, "Zarządzanie jakością", nr 7.
  • Imai M. (2007), Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, Warszawa.
  • Lam M., O'Donnell M., Robertson D. (2015), Achieving employee commitment for continuous initiatives, "International Journal of Operations & Product in Management", No. 2.
  • Lodgaard E., Invaldsena J., Aschehouga S., Gamme I. (2016), Barriers to continuous improvement: perceptions of top managers, middle, managers and workers, Elsevier Ltd., "Procedia CIRP", Volume 41.
  • Miller J., Wroblewski M., Villafuerte J. (2014), Kultura kaizen. Budowanie i utrzymanie kultury ciągłego doskonalenia, MT Biznes, Warszawa.
  • Nogalski B. (2010), Lean Management [w:] M. Czerska, A. Szpitter (red.), Koncepcje zarządzania, CH Beck, Warszawa.
  • Nowosielski S. (2015), Koncepcja Lean management w małym przedsiębiorstwie. Możliwości i ograniczenia zastosowania [w:] J. Lichtarski (red.), Praktyczny wymiar dorobku nauk o zarządzaniu. Nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej, Tom XVI, Zeszyt 3, Wydawnictwo SAN, Łódź, Warszawa, Ostrów Wlkp.
  • Nowosielski S., Osbert-Pociecha G. (2007), Lean Management jako ogólna koncepcja transformacji przedsiębiorstw [w:] J. Lichtarski (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • Rogala P. (2015), Angażowanie pracowników w działania związane z ciągłym doskonaleniem, "Problemy Jakości", nr 5, s. 35.
  • Soriano-Meier H., Forrester P.L. (2001), A model for evaluating the degree of leaness of manufacturing firms, "Interated Manufacturing System", Vol. 13 Iss 2.
  • Walentynowicz P. (2013), Uwarunkowania skuteczności wdrażania Lean Management w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Womack J.P., Jones D.T. (2012), Lean thinking - szczupłe myślenie, ProdPublishing, Wrocław.
  • Yen-Tsang Ch., Csillag J.M., Siegler J. ( 2012), Theory of Reasoned Action for continuous improvement capabilities: a behavioral approach, RAE São Paulo, vol. 52, no. 5.
  • Zimniewicz K. (2000), Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Zimniewicz K. (2014), Teoria i praktyka zarządzania. Analiza krytyczna, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171432524

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.