PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 1 (7) | 42--58
Tytuł artykułu

Wartości w działaniu jako droga do eudajmonistycznego dobrostanu w procesie coachingowym - model PERMA

Warianty tytułu
Values in Action as a Path Towards Eudemonic Well-being in the Coaching Process - the PERMA Model
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule został zaprezentowany autorski model coachingu PERMA, służący urzeczywistnianiu dobrostanu poprzez wartości w działaniu, oraz podstawy teoretyczne tego modelu, czyli Teoria Autentycznego Szczęścia oraz model życia przyjemnego, życia dobrego (zaangażowanego) i życia sensownego Martina Seligmana, a także jego późniejsza Teoria dobrostanu. Autorki odniosły się także do koncepcji cnót i mocnych stron charakteru Christophera Petersona i Martina Seligmana. Zaproponowały, żeby w procesie coachingowym wg modelu PERMA wykorzystać klasyfikację cnót i mocnych stron charakteru VIA (Values in Action). (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the original PERMA model of coaching. Theoretical bases of the model are outlined, i.e. the Authentic Happiness Theory, along with three models devised by Martin Seligman: the pleasant life, the good (committed) life and the meaningful life, as well as his well-being theory formulated later. Authors also refer to the concept of character strengths and virtues introduced by Christopher Peterson and Martin Seligman, and propose the application of the classification of character strengths and virtues VIA (Values in Action) in the coaching process based on the PERMA model. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
42--58
Opis fizyczny
Twórcy
  • SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny we Wrocławiu
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Baumeister, R.F. i Leary, M.R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117: 497-529.
  • Brickman, P. i Campbell, D.T. (1971). Hedonic relativism and planning the good society. W: M.H. Apley (red.), Adaptation level theory: A symposium (s. 287-302). New York: Academic Press.
  • Csikszentmihalyi, M. (2009). Flow. W: S. J. Lopez (red.), The Encyclopedia of Positive Psychology (s. 394-400). Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Czapiński, J. (2012). Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: "dół góra" i "góra-dół". W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Czarkowska, L.D. (2010). Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu. W: Coaching Review, 1: 40-55.
  • Czarkowska, L.D. i Wujec, B. (2013). Etyka w coachingu. Model siedmiu wartości telicznych i autotelicznych wspierających rozwój świadomości przywódców i menedżerów w procesie coachingu na tle zmian świadomości społecznej. W: L.D. Czarkowska (red.), Leadership Coaching jako odpowiedź na wyzwania współczesnego świata. Warszawa: Poltext.
  • Diener, E., Lucas, R.E. i Scolon, C.N. (2006). Beyond the hedonic treadmill: Revisions to the adaptation theory of well-being. American Psychologist, 61: 305-314.
  • Fredrickson, B.L. (2009). Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia. Poznań: Zysk i S- ka.
  • Fredrickson, B.L. i Losada, M.F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 60: 678-686.
  • Fredrickson, B.L. (2013). Updated Thinking on Positivity Ratios. American Psychologist. Advance online publication.
  • Gable, S. i Haidt, J. (2005). What and why is positive psychology? Review of General Psychology, 9(2): 103-110.
  • Gulla, B. i Tucholska, K. (2007). Psychologia pozytywna: cele naukowo-badawcze i aplikacyjne oraz sposób ich realizacji. Studia z psychologii w KUL, 14: 133-152.
  • Huppert F.A. i So, T. T. C. (2009). What percentage of people in Europe are flourishing and what characterises them? Document prepared for the OECD/ISQOLS meeting "Measuring subjective well-being: an opportunity for NSOs?".
  • Kauffman, C. Boniwell, I. i Sielberman, J. (2015). Coaching oparty na psychologii pozytywnej. W: L.D. Czarkowska (red.), Business coaching jako dźwignia rozwoju przedsiębiorczości (s. 249-263). Warszawa: Poltext.
  • Linley, A. i Harrington, S. (2005). Positive psychology and coaching psychology: Perspectives on integration. The Coaching Psychologist, 1(1): 13-17.
  • McAdams, D.P. (1990). The Person, San Diego, CA: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Najderska, M. i Cieciuch, J. (2013). Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru mocnych stron charakteru International Personality Item Pool-Values in Action (IPIP-VIA). Wyniki wstępne. Studia Psychologica UKSW, 13(1): 65- 83.
  • Peterson, C. i Park, N. (2007). Klasyfikacja i pomiar sił charakteru: implikacje dla praktyki. W: P.A. Linley i S. Joseph (red.), Psychologia pozytywna w praktyce (s. 263-283). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Peterson, C. i Seligman, M.E.P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York: Oxford University Press.
  • Seligman, M.E.P. (2005). Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywne a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań: Media Rodzina.
  • Seligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenia na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Media Rodzina.
  • Snyder, C.R. (2002). Hope theory. Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13: 249-275.
  • Stevens, L.E. i Fieske, S.T. (1995). Motivation and Cognition in social Life: a Social Survival Perspective. Social Cognition, 13, 189-214.
  • Tedeschi, R.G. i Calhoun, L.G. (2004). Postraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15(1): 1-18.
  • Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • VIA-Classification of character strengths za: http://www.viacharacter.org/www/Character--Strengths/VIA-Classification
  • Werner-Maliszewska, A. i Zawadzka, A. (2015). Rola regulacji emocji i emocji pozytywnych w efektywnym funkcjonowaniu przedsiębiorców oraz firm. W: L.D. Czarkowska (red.), Business coaching jako dźwignia rozwoju przedsiębiorczości (s. 55-64). Warszawa: Poltext.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171432568

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.