PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2009 | nr 3 (38) | 142--151
Tytuł artykułu

Media a ekonomia uwagi

Autorzy
Warianty tytułu
The media and economy of attention
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja ekonomiki uwagi nawiązuje do kluczowego znaczenia informacji, skupiając się na problemie jej nadmiaru, w obliczu którego szczególnie cenionym dobrem jest uwaga. To właśnie uwaga, a nie informacja, jest - w myśl założeń ekonomii uwagi - fundamentem nowo kształtujących się systemów społecznych i gospodarczych w dobie nowych mediów. Konsekwencją generowania uwagi za pośrednictwem mediów na niespotykaną wcześniej skalę jest kształtowanie nowego kontekstu, który określa się mianem kultury dystrakcji. Nadmiar informacji powoduje, że ważniejsza niż kiedykolwiek może się stać rola dziennikarzy, których zadaniem jest przedstawianie wielkich wizji, gdy przeładowanie informacją czyni poszczególne fragmenty skomplikowanej rzeczywistości bardzo trudnymi do powiązania(abstrakt oryginalny)
EN
The conception of economics of attention links to the key meaning of information, concentrating on the problem of its redundancy. Considering the redundancy of information, attention is particularly valuable. According to the attention economy, it is attention, not information, that is the foundation of forming social and economic systems in the days of new media. The consequence of generating attention with the aid of media on such an unprecedented scale, is the formation of new context, which may be called the culture of distraction (the distraction culture). Considering the above problems, the journalists' role can become more important than ever. Their part is to represent great visions as an information overload makes putting together the elements of our reality very difficult(original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
142--151
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • H.A. Simon, Designing Organizations for an Information-Rich World, [w:] M. Greenberger, Computers, Communication, and the Public Interest, Baltimore 1971
  • M.H. Goldhaber, The attention economy and the Net, "First Monday" Vol. 4 (1997), No. 7
  • T.H. Davenport, J.C. Beck, The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business, Boston 2002
  • N. Postman, W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość, Warszawa 2001
  • M. Krajewski, Reklama społeczna w czasach nieuwagi, [w:] Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej, oprac. i red. P. Wasilewski, Kraków 2007
  • T. Gitlin, Media Unlimited: How the Torrent of Images and Sounds Overwhelms Our Lives, New York 2007
  • R.H. Frank, P.J. Cook., The Winner - Take - All Society: Why the Few at the Top Get So Much More Than the Rest of Us, London, 1996
  • W. Godzic, Znani z tego, że są znani, Warszawa 2007
  • Ch. Rojek, Celebrity, London 2001
  • G. Franck, The Economy of Attention, "Science" Vol. 286 (1999), No 5437
  • B. Nordenson, Journalism\'s battle for relevance in an age of too much information, "Columbia Journalism Review" 2008, Nov.-Dec.
  • B. Schwarz, The Paradox of Choice. Why More is Less, New York 2004
  • R. Tadeusiewicz, Społeczność Internetu, Warszawa 2002
  • T.H. Eriksen, Tyrania chwili: szybko i wolno płynący czas w erze informacji, Warszawa 2003
  • K.A. Miller, Surviving Information Overload: The Clear, Practical Guide to Help You Stay on Top of What You Need to Know, Zondervan 2004
  • R.D. Abbott, The World as Information. Overload and Personal Design, Exeter 1999
  • D.O. Case, Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior, San Diego 2002
  • D. Shenk, Data Smog, New York 1997
  • P.J. Boczkowski, Digitizing the News. Innovation in Online Newspapers, Cambridge-London 2005
  • A. Bard, J. Söderqvist, Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie, Warszawa 2006
  • J.S. Brown, P. Duguid, The Social Life of Information, Boston 2002
  • R.A. Lanham, The Audit of Virtuality. Universities in the Attention Economy, [w:] The Future of the City of Intellect: The Changing American University, red. S.G. Brint, Stanford, Calif. 2002
  • R.A. Lanham, The Economics of Attention: Style and Substance in the Age of Information, Chicago 2006
  • M. Aluchna, M. Pindelski, P. Płoszajski, Strategie zarządzania uwagą na współczesnym rynku, Warszawa 2008
  • D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007
  • E.M. Goldhaber, The attention...; K. Krzysztofek, Status mediów cyfrowych: stare i nowe paradygmaty, "Global Media Journal" 2006, nr 1
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171432870

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.