PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 423 Social Responsibility of Organizations. CSR 1.0, CSR 2.0 and what's next? | 122--137
Tytuł artykułu

Changes in The Business Environment That Support The Creation of Socially Responsible Initiatives

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Zmiany w otoczeniu przedsiębiorstw sprzyjające powstawaniu społecznie odpowiedzialnych przedsięwzięć
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The goal of this paper is to show and describe the areas of change in the social/ business environment of operations, that is, areas that shape the conditions supporting the creation of business models and enterprises based on the social and/or ecological mission. The formation of these enterprises is in the author's opinion the result of a number of changes and trends characteristic of the modern world and the marketplace. Therefore, the article identified and described macrotrends, trends and microtrends relevant to the paper topic supported by examples of socially responsible enterprises. In particular, the importance of consequences of networking and ICT technology revolution is highlightended with related social, economic and environmental changes. The paper uses the descriptive method(original abstract)
Celem niniejszego opracowania jest wyodrębnienie i scharakteryzowanie obszarów zmian w otoczeniu społeczno-gospodarczym przedsiębiorstw, które kształtują warunki sprzyjające tworzeniu modeli biznesowych i przedsięwzięć opartych na misji społecznej i/lub ekologicznej. Postawiono tezę, że omawiane przedsięwzięcia i modele biznesowe są w dużej mierze efektem pośrednim szeregu zmian, zjawisk i trendów charakterystycznych dla współczesnego świata i obserwowanych na rynku. Dlatego też w artykule wyróżniono i opisano makrotrendy, trendy i mikrotrendy istotne z punktu widzenia tematu opracowania oraz poparto je przykładami społecznie odpowiedzialnych przedsięwzięć. W szczególności podkreślono znaczenie zjawisk będących skutkami rewolucji informatyczno-komunikacyjnej i sieciowości oraz związane z nimi przemiany społeczne, gospodarcze i środowiskowe. W artykule zastosowano metodę opisową(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Annual Global CEO Survey 2014, PWC, http://www.pwc.com/gx/en/ceo-survey/2014/sustainability-perspective.jhtml (date of access: 01.07.2015).
  • Bachnik K., Szumniak-Samolej J., Business Potential of the Social Media, Poltext, Warszawa 2015.
  • Bard A., Söderqvist J., The Netocrats, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
  • Botsman R., Rogers R., What's Mine Is Yours, Collins, 2011.
  • Bułkowski A., Using peer-to-peer technology in cooperative e-learning, E-mentor 2006, no. 5(17), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/17/id/353 (date of access: 19.11.2014).
  • Castells M., The Rise of the Network Society, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Crowdsourcing and Crowdfunding Explained, Crowdsourcing.org, http://www.youtube.com/watch?v=-38uPkyH9vI (date of access: 02.09.2013).
  • Dawson R., Bynghall S., Getting Results From Crowds, Advanced Human Technologies, San Francisco, Sydney 2012.
  • Elkington J., Zeitz J., The Breakthrough Challenge, Jossey-Bass, San Francisco 2014.
  • E-services Development in the World, Polish Agency for Enterprise Development 2010, http://www.web.gov.pl/g2/big/2010_08/fb558a7c0450c8ce7feb8bd1891fde74.pdf (date of access: 19.11.2014).
  • Hower M., Patagonia launches new program to upcycle flip-flops, Sustainable Brands, August 2, 2013, http://www.sustainablebrands.com/news_and_views/brand_innovation/patagonia-launches-newprogram-upcycle-flip-flops (date of access: 20.11.2014).
  • Kelly K., New Rules for the New Economy, Penguin Books, 1999.
  • Kleanthous A., Peck J., Let Them Eat Cake. Satisfying the New Consumer Appetite for Responsible Brands, Abridged Version, WWF, http://www.wwf.org.uk/filelibrary/pdf/let_them_eat_cake_abridged.pdf (date of access: 20.11.2014).
  • Laszlo Ch., The Sustainable Company, Studio Emka, Warszawa 2008.
  • McDough W., Braungart M., Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things, North Point Press, New York, 2002.
  • Mrówka R., Hyperarchical Organisation - Creating Aspects, Model Genesis and Management, Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2013.
  • Mróz B., The Consumer in the Global Economy, Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2013.
  • Mróz B., Chosen aspects of Polish consumers' behaviours, in the light of the sustainable consumption concept, [in:] R. Bartkowiak, J. Ostaszewski (eds.), Polish Economy - the System of Operating and Managing in Times of Globalisation and Internationalisation of the Economy Processes, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009.
  • Peborgh E., Odiseo Team, Sustainability 2.0, 2008.
  • Penn M., Zalesne E.K., Microtrends: The Small Forces Behind Tomorrow's Big Changes, MT Biznes, Warszawa 2009.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V., The Future of Competition: Co Creating Unique Value with Customers, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
  • Rok B., Responsible Business in the Irresponsible World, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
  • Szumniak-Samolej J., Business Responsibility in the Network Economy, Poltext, Warszawa 2013.
  • Tapscott D., Grown Up Digital, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
  • Turek A., They Worked for Corpo, Now They Help the Ones in Need. Internet Fund Rising Needs to Touch Emotions, 29.06.2015, InnPoland, http://innpoland.pl/118279,pracowali-w-korpoteraz-pomagaja-potrzebujacym-internetowe-zbiorki-nie-musza-grac-na-emocjach (date of access:06.07.2015).
  • Upcycling, or the Second Life of Trash, http://www.domoplus.pl/d_artykuly_152_upcykling-czyli-drugie-
  • zycie-smieci.html (date of access: 22.11.2014).
  • Van Dijk J., The Network Society. Social Aspects of New Media, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  • Van Dijk J., The Network Society. Social Aspects of New Media, SAGE Publications, 1999.
  • Winning over the Empowered Consumer: Why Trust Matters, IBM Institute for Business Value, 2012.
  • http://bteam.org/about/ (date of access: 02.07.2015).
  • http://www.collaborativeconsumption.com/2013/11/22/the-sharing-economy-lacks-a-shared-definition(date of access: 19.11.2014).
  • http://crowdfunding.pl/crowdfunding-faq (date of access: 18.11.2014).
  • http://dekoeko.com/o-nas/ (date of access: 20.11.2015).
  • http://www.dobrze.waw.pl/o-nas/ (date of access: 20.11.2014).
  • https://investors.migam.org/ (date of access: 01.07.2015).
  • http://www.lohas.com (date of access: 20.11.2014).
  • http://nie-kupuje-tego.blogspot.com/ (date of access: 19.11.2014).
  • http://www.slowfood.com/international/7/history (date of access: 20.11.2014).
  • http://www.upcyclemagazine.com/what-is-upcycling (date of access: 01.07.2015).
  • http://www.wislaki.com/polski.php (date of access: 01.07.2015).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171432990

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.