PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2 | 47--59
Tytuł artykułu

Zarządzanie strategiczne i społeczna odpowiedzialność biznesu - od separacji do konwergencji

Warianty tytułu
Strategic management and corporate social responsibility - from separation to convergence
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badacze zajmujący się zarządzaniem strategicznym i społeczną odpowiedzialnością biznesu przez ostatnie kilka dekad traktowali te dziedziny jako rozdzielne i odseparowane od siebie, rozwijając każdą z nich osobno. W artykule wskazano na potrzebę wypracowywania bardziej zintegrowanego podejścia, które powinno prowadzić do zbliżenia obydwu dziedzin, pozwalającego na odkrywanie nowych sposobów kreowania wartości i tworzenie nowych metod bardziej odpowiedzialnego zarządzania. (abstrakt oryginalny)
EN
Over the last few decades, the researchers dealing with strategic management and corporate social responsibility have treated these fields as separate, and have developed them separately. The article indicates the need to develop a more integrated approach, which should bring the two disciplines closer together, allowing to discover new methods of value creation, and to design new methods for more responsible management. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
47--59
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Andrews K.R. [1971], The concept of corporate strategy, Dow Jones-Irwin, Homewood.
  • Barney J. [1991], Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management", Vol. 17, No. 1.
  • Bracker J. [1980], The historical development of the strategic management concept, "Academy of Management Review", Vol. 5, No. 2.
  • Carroll A.B. [1979], A three dimensional conceptual model of corporate social performance, "Academy of Management Review", Vol. 4, No. 4.
  • Chandler A.D. [1962], Strategy and Structure. Chapters in History of Industrial Enterprise, Cambridge, MIT Press.
  • Clarkson M.B.E. [1995], A Stakeholder Framework for Analyzing and Evaluating Corporate Social Performance, "Academy of Management Review", Vol. 20, No. 1.
  • Davis K. [1973], The case for and against business assumption of social responsibilities, "Academy of Management Journal", Vol. 16, No. 2.
  • Dolan S., Garcia S. [2002], Managing by values: Cultural redesign for strategic organizational change at the dawn of the twenty-first century, "Journal of Management Development", Vol. 21, No. 2.
  • Dolan S., Garcia S., Richley B. [2006], Managing by values: A corporate guide to living, being alive, and making a living in the 21st Century, Palgrave Macmillan, New York.
  • Drucker P.F. [1954], The Practice of Management, Harper and Row, New York.
  • Drucker P.F. [1984], Converting Social Problems into Business Opportunities: The New Meaning of Corporate Social Responsibility, "California Management Review", Vol. 26, No. 2.
  • Ecco International [2013], International Index of Corporate Values 2013, Q & A, Ecco International.
  • Freeman R.E. [1984], Strategic management: A stakeholders approach, Boston, Pitman.
  • Gazzola P., Colombo G. [2014], CSR integration into the corporate strategy, "Cross-Cultural Management Journal", Vol. 26, No. 2(6).
  • Jaakson K. [2010], Management by values: are some values better than others?, "Journal of Management Development", Vol. 29 No. 9.
  • Jemison D.B. [1981], The contributions of administrative behavior to strategic management, "Academy of Management Review", Vol. 6, No. 4.
  • Jones T.M. [1980], Corporate social responsibility revisited, redefined, "California Management Review", Vol. 22, No. 3.
  • Lachowski S. [2012], Czy można zarządzać przez wartości?, dyskusja redakcyjna, A. Herman (red.), "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", nr 1 (22).
  • Lloyd B. [1992], Mintzberg On The Rise and Fall of Strategic Planning, interview, "Long Range Planning", 1992, Vol. 25, No. 4.
  • Maignan I., Ferrell O.C. [2004], Corporate Social Responsibility and Marketing: An Integrative Framework, "Journal of the Academy of Marketing Science", Vol. 32, No. 1.
  • Markides C. [2004], What is strategy and how do you know if you have one?, "Business Strategy Review", Vol. 15, No. 2.
  • McGuire J.W. [1963], Business and Society, New York, McGraw-Hill.
  • Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J. [1998], Strategy Safari. A Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management, New York, Free Press.
  • Nag R., Hambrick D.C., Chen M.-J. [2007], What is strategic management, really? Inductive derivation of a consensus definition of the field, "Strategic Management Journal", Vol. 28, No. 9.
  • O'Reilly C.A., Chatman J.A. [1996], Culture as social control: Corporations, cults, and commitment, "Research in Organizational Behavior", Vol. 18.
  • Obłój K. [1999], Strategia organizacji, Warszawa, PWE.
  • Obłój K. [2007], Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, Warszawa, PWE.
  • Pfeffer J., Salancik G. [1978], The External Control of Organizations, New York, Harper & Row.
  • Pierścionek Z. [2007], Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Porter M.E. [1994], Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Warszawa, PWE.
  • Porter M.E. [2008], Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, New York, Free Press.
  • Porter M.E. Kramer M.R. [2006], Strategy and Society: The Link between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, "Harvard Business Review", Vol. 84, No. 12.
  • Porter M.E., Kramer M.R. [2011], Creating Shared Value. How to reinvent capitalism - and unleash a wave of innovation and growth, "Harvard Business Review", Vol. 89, No. 1-2.
  • Prahalad C.K. Hamel G. [1990], The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review", Vol. 68, No. 3.
  • Ronda-Pupo, G.A., Guerras-Martin, L.Á. [2012], Dynamics of the evolution of the strategy concept 1962-2008: a co-word analysis, "Strategic Management Journal", Vol. 33, No. 2.
  • Stabryła A. [2000], Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Warszawa-Kraków, WN PWN.
  • van Marrewijk M. [2003], Concepts and Definitions of CSR and Corporate Sustainability: Between Agency and Communion, "Journal of Business Ethics", Vol. 44, No. 2-3.
  • von Neumann J., Morgenstern O. [1947], Theory of Games and Economic Behavior, Pricenton, Princenton University Press.
  • Votaw D. [1973], Genius becomes rare, in: The corporate dilemma, D. Votaw, S.P. Sethi (eds.), New York, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171433436

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.