PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 113 | 145--157
Tytuł artykułu

Wybrane socjodemograficzne determinanty postaw konsumentów wobec żywności o obniżonej zawartości cukru

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Socio-Demographic Determinants of Consumer Attitudes Towards Food with Reduced Sugar Content
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem badania było określenie wpływu wybranych zmiennych socjodemograficznych na postawy konsumentów względem żywności o obniżonej zawartości cukru. Badania przeprowadzono w placówkach oświatowych, szkołach wyższych, placówkach dydaktycznych dla seniorów zlokalizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Zastosowano metodę pomiaru sondażowego, technikę wywiadu pośredniego. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. Ogółem przebadano 750 osób. Zdecydowana większość respondentów, niezależnie od cech socjodemograficznych, ocenia korzyści zdrowotne wynikające z zastosowania procesu obniżenia zawartości cukru jako duże i raczej duże. Pomimo to stosunkowo niewielka część badanych, zróżnicowanych ze względu na płeć i wiek, stosuje w swojej diecie zamienniki cukru oraz jest zainteresowana produktami o obniżonej zawartości cukru. Większość badanych była zdania, że obniżenie zawartości cukru w produkcie wpływa na pogorszenie jego walorów smakowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this study was to determine the impact of socio-demographic variables on consumer attitudes towards food with a reduced sugar content. The study was conducted in educational institutions, a university and educational centers for seniors located in the Warmia-Mazury, using a survey research method, indirect technique (an original interview questionnaire). In total, 750 respondents were interviewed. The majority of respondents, regardless of socio-demographic characteristics, assesses the health benefits of the sugar content reduction as large and rather large. Despite this, a relatively small portion of respondents, varied by gender and age, used in their diets sugar substitutes and was interested in products with a reduced sugar content. According to the most of the respondents, lowering the sugar content of a product affects the deterioration of its flavor. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • ALIJA J., TALENS C. 2012: New concept of desserts with no added sugar, International Journal of Gastronomy and, Food Science 1 (2), 116-122.
  • ARES G., GIMENEZ A., GÁMBARO A. 2009: Consumers perceived healthiness and willingness to try functional milk desserts. Influence of ingredient, ingredient name and health claim, Food Quality and Preference 20, 50-56.
  • AUGUSTO MONTEIRO C., BERTAZZI LEVY B., MOREIRA CLARO R., RUGANI RIBEIRO DE CASTRO I., CANNON G. 2010: Increasing consumption of ultra-processed foods and likely impact on human health: evidence from Brazil, Public Health Nutrition 14 (1), 5-13.
  • BIESIADA A., NAWIRSKA-OLSZAŃSKA A. 2013: Glikozydy stewiolowe - nowe zamienniki cukru, Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, 43, 5-6.
  • BIGUZZI C., CHRISTINE LANGE CH., SCHLICH P. 2015: Effect of sensory exposure on liking for fat- or sugar-reduced biscuits, Appetite 95, 317-323.
  • COSTELL E., TÁRREGA A., BAYARRI S. 2010: Food Acceptance: The Role of Consumer Perception and Attitudes, Chemosensory Perception, 3 (1), 42-50.
  • DANAEI G., FINUCANE M.M., LIN J.K., SINGH G.M., PACIOREK C.J., COWAN M.J., FARZADFAR F., STEVENS G.A., LIM S.S., RILEY L.M., EZZATI M. 2011: Global Burden of Metabolic Risk Factors of Chronic Diseases Collaborating Group (Blood Glucose), Lancet 378 (9785), 31-40.
  • De JONGE N., OCKÉ M.C., BRANDERHORST H.A.C., FRIELE R. 2003: Demographic and lifestyle characteristics of functional food consumers and dietary supplement users, British Journal of Nutrition 89, 273-281.
  • DEAN M. , RAATS M.M. , SHEPHERD R., ARVOLA A., LAHTEENMAKI L., SABA A., VASSALLO M., CLAUPEIN E., WINKELMANN M. 2007: Consumer perceptions and expectations for healthy cereal products, Journal of Cereal Science 46, 188-196.
  • DICKSON-SPILLMANN M., SIEGRIST M., KELLER C., 2011: Development and validation of a short, consumer-oriented nutrition knowledge questionnaire, Appetite 56 (3), 617-620.
  • GAJEWSKA D. (red) 2015: Standardy leczenia dietetycznego otyłości prostej u osób dorosłych. Stanowisko polskiego towarzystwa dietetyki, Journal of Dietetics - The Official Journal of the Polish Society of Dietetics, 8, wydanie specjalne.
  • GRUPIŃSKA J., GRZELAK T., WALCZAK M., KRAMKOWSKA M., CZYŻEWSKA K. 2015: Korzyści i zagrożenia związane z konsumpcją naturalnych zamienników sacharozy, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, XLVIII, 1, 1-10.
  • HAWKES C. 2007: Globalisation, food and nutrition transitions. Background paper of the Globalisation Knowledge Network, Commission on Social Determinants of Health. Geneva: World Health Organization.
  • JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., BABICZ-ZIELIŃSKA E., LASKOWSKI W.: Konsument na rynku nowej żywności. Wybrane uwarunkowania spożycia. Wyd. SGGW, Warszawa 2009.
  • JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., JEZNACH M., KOSICKA-GĘBSKA M. 2012: Gotowość konsumentów do spożywania żywności typu light, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna XLV, 3, 603-607.
  • KEANE A., WILLETTS A. 1994: Factors that affect food choice, Nutrition & Food Science 4, 15-17. KEATS S., WIGGINS S. 2014: Future Diets. ODI Report. ODI.
  • KRYGIER K., JASIŃSKI J. 2002: Polski rynek produktów bezcukrowych, Przemysł Spożywczy 5, 14.
  • LÄHTEENMÄKI L., SAARELA M. 2011: Consumers and health claims for functional foods. Functional foods: concept to product, 109-126.
  • MALIK VS, SCHULZE M., HU F.B. 2006: Intake of sugar-sweetened beverages and weight gain: a systematic review, American Journal of Clinical Nutrition 84 (2), 274-288.
  • MARKEY O., LOVEGROVE J.A., METHVEN L. 2015: Sensory profiles and consumer acceptability of a range of sugar-reduced products on the UK market Food, Research International 72, 133-139.
  • MIŚKIEWICZ K., NEBESNY E., ROSICKA- KACZMAREK J. 2012: Podział i charakterystyka substancji intensywnie słodzących stosowanych w żywności (cz. 1), Przegląd Piekarski i Cukierniczy 6, 64.
  • POPKIN B. 2011: Contemporary nutritional transition: determinants of diet and its impact on body composition, Proceedings of the Nutrition Society 70 (1), 82-91.
  • Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 404/9, 30.12.2006.
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) Nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L 304/18, 22.11.2011.
  • SOJKIN B., MAŁECKA M., OLEJNICZAK T., BAKALARSKA M. 2009: Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności. Wyd. UE, Poznań.
  • SUN Y-H. 2008: Health concern, food choice motives, and attitudes toward healthy eating: The mediating role of food choice motives, Appetite 51, 42-49.
  • SÜTTERLIN B., SIEGRIST M. 2015: Simply adding the word "fruit" makes sugar healthier: The misleading effect of symbolic information on the perceived healthiness of food, Appetite 95, 252-261.
  • SYRKIEWICZ-ŚWITAŁA M., HOLECKI T., WOJTYNEK E. 2014: Znaczenie mass mediów w promocji zdrowia, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu 2 (20), 171-176.
  • SZCZEPANIAK B., GÓRECKA D., FLACZYK E. 2003: Postawy konsumentów wobec prozdrowotnych artykułów żywnościowych. Żywienie Człowieka i Metabolizm 30, 1158-1162.
  • SZREDER M. 2004: Metody i techniki sondażowych badań opinii. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • URALA N., LÄHTEENMÄKI L. 2003: Reasons behind consumers' functional food choices, Nutrition & Food Science 33, 148-158.
  • van KOOTEN M., de RIDDER D., VOLLEBERGH W., van DORSSELAER S. 2007: What's so special about eating? Examining unhealthy diet of adolescents in the context of other health-related behaviours and emotional distress, Appetite 48, 325-332.
  • VERBEKE W. 2005: Consumer acceptance of functional foods: socio-demographic, cognitive and attitudinal determinants, Food Quality and Preference 16, 45-57.
  • WASZKIEWICZ-ROBAK B., ŚWIĄDEK K., ŚWIDERKI F. 2007: Substancje intensywnie słodzące, cz. I. Właściwości i warunki ich stosowania w żywności, Przemysł Spożywczy 5, 22-26.
  • WHO 2014: Unhealthy diets are the leading factor affecting health and wellbeing in every European country, Fact Sheet Food and Nutrition.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171433780

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.